به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۶ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۲۱۵۳۶

ناامن‌ترین سیستم‌عامل تلفن‌همراه

گروه علمی و فناوری: ۹۷ درصد تهدیدات نرم افزارهای مخرب مربوط به سیستم عامل اندروید است. این خبر را مرکز F-Secure در گزارش خود با نام "تهدیدهای تلفن همراهی" مطرح کرده است.
ناامن‌ترین سیستم‌عامل تلفن‌همراه
این گزارش مربوط به ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر 2013 است که در آن اعلام شده است که 259 خانواد جدید از تهدیدهای تلفن همراهی شناسایی شد.در حال حاضر، 97 درصد تهدید امنیتی یعنی تعداد 252 نرم افزار مخرب، مخصوص سیستم عامل تلفن همراه، اندروید است که محبوب‌‌ترین سیستم عامل در میان سایر سیستم عامل‌ها است.از این تهدیدهای امنیتی 252 مورد مربوط به سیستم‌عامل اندروید و 7 مورد مربوط به سیستم‌عامل نوکیا سیمبین (Symbian) است.

این در حالی است که هیچ تهدید برای IOS، بلکبری یا ویندوز تلفن گزارش نشده است.این آمار نسبت به 205 خانواده "تهدیدهای تلفن همراهی" که در اوایل سال جاری شناسایی شده بود، افزایش داشته است.البته ابزارها و سیستم‌های سنجش امنیت، فروشگاه اینترنتی Google Play که به عنوان فروشگاه اصلی مخصوص ابزارهای اندرویدی محسوب می‌شود، تهدیدها و بدافزارهای امنیتی کمتری در آن دیده می‌شود.شرکت F-Secure در سال 1988 تاسیس شده است. این شرکت نرم افزارهای امنیتی را به عنوان یک سرویس از طریق اپراتورهای مختلف برای تهدیدات آنلاین و... ارائه می دهد .

سین سولیوان (Sean Sullivan) از مشاوران امنیتی مرکز F-Secure در این خصوص گفت؛ به طور کلی باید توجه داشت که در خدمات برخی شرکت‌ها از جمله گوگل تدابیری اندیشیده‌ شده است که می‌تواند ایمنی کاربر را فراهم کند. به عنوان مثال، اگر شما حساب کاربری Gmail خود را در این سیستم پاک کنید، تمام اطلاعات شما نیز پاک می‌شود.اما در این ابزارهای کوچک پنهان، شما به درستی نمی‌دانید که از اطلاعات‌ شما چه استفاده‌ای می‌شود. من به شما می‌گویم؛ کوچکترین کار این است که صاحبان این ابزارها اطلاعات شما را به شبکه‌های بازاریابی می‌فروشند.

تهدیدها عمدتا تروجان‌ها هستند. یعنی حدود 90 درصد از تمام تهدیدات را شامل می‌شوند. بیشترین درصد آنها نیز بانکداری تلفن همراه را هدف قرار داده اند. تروجان‌های بانکداری تلفن همراه از نوعSMS Spy ، است که به هدف رهگیری پیامهای SMS بانک‌ها برای شناسایی هویت ودر مرحله دوم شناسایی میزان اعتبار کاربر یا اطلاع ازانجام معاملات آنلاین فرستاده‌می‌شوند.پیامک جاسوس یا SMS Spy از خانواده نرم افزارهای مخرب بسیار خطرناک است. این نرم افزار مخرب بسیار سخت قابل شناسایی و ردیابی است. با توجه به منبع راهیابی بدافزارها دردستگاه تلفن به صورت دسترسی فیزیکی، توصیه می‌شود که بر روی دستگاه خود قفل قرار دهید.