به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۲۱۵۵۲۴

ماسک در مترو ایمن نیست

گروه جامعه: مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: هیچ کدام از اقلام حفاظتی ایمنی ۱۰۰ درصدی ندارند بنابراین مراقبت خاص و فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود.
ماسک در مترو ایمن نیست
حسین صفوی گفت: ۲ محموله کیت سرولوژیک (آنتی بادی) به ترکیه و آلمان صادر شده، ولی صادرات کیت تشخیصی پی سی آر با توجه به نیاز کشور نداشته ایم. مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره صادرات کیت افزود: در دو هفته گذشته در مورد صادرات کیت‌های سرولوژیک بعد از اینکه تاییدیه‌های لازم را گرفتند دو محموله از کشور خارج و برای آلمان و ترکیه ارسال شد. خروج آن‌ها از گمرک صورت گرفت. در مورد کیت پی سی آر فعلا صادرات نداریم، چون هنوز در کشور نیاز داریم.وی گفت: خیلی از کشورها وارداتشان به صورت متمرکز نیست و مثل کشور ما نیست که هر محموله را وزارت بهداشت مجوز بدهد، اما در خیلی کشورها مثل آمریکا ممکن است کالا وارد شود و دستگاه دولتی مطلع نشود. مستندات صادارت این محموله در وزارت بهداشت موجود است.مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: در مورد کیت‌های وارداتی، چون اوایل  کرونا تولیدکننده کیت نبودیم. در ابتدای امر بخشی از کیت‌ها توسط سازمان بهداشت جهانی بخشی وارد شد.
 
سرنوشت کیت‌های چینی
وی افزود: بخشی از نیاز به کیت‌ها نیز بعد از تایید کیفیت کیت‌ها از سوی انستیتو پاستور از چین یا اروپا وارد شدند، نمونه کیت‌ها به دقت از سوی انستیتو پاستور بررسی و بعد از تایید آن‌ها مجوز واردات و ترخیص کیت‌های وارد شده انجام شد. همه کیت‌های وارد شده کیفیت دارند البته ممکن است برخی محموله‌ها به خاطر شرایط خاص نگهداری شرایط متفاوتی داشته باشندکه کنترل میشود و اگر ضرری برای بیماران نداشته باشند، استفاده می‌شود.صفوی گفت: در مورد اینکه کیفیت واردات کیت‌های چینی یا وارداتی مشکل داشته باشد، گزارش نداشته ایم. اگر گزارشی باشد بررسی می‌کنیم، اما ممکن است این کیت‌ها در حمل و نقل یا در انبار دمای استاندارد را از دست بدهند و قابلیت استفاده نداشته باشند اگر مجوز واردات داده باشند. تردیدی نیست که کیفیت لازم را دارند و کیت‌های دارای مجوز چه در مورد واردات و چه تولید داخل دقت لازم صورت می‌گیرد.وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره حجم صادرات کیت ایرانی افزود: اینکه حجم صادرات چه میزان بوده اکنون حضور ذهن ندارم، اما دو محموله بوده است. تولید کننده داخلی کیت‌های سرولوژیک از وزارت بهداشت خواسته است که اجازه صادرات روزانه ۹ هزار کیت سرولوژیک را داشته باشد که موافقت کرده ایم. البته باید بازاریابی کنند اگر کالای آن‌ها مشتری داشته باشد اجازه خروج از کشور و صادرات را دارند.
 
پانسمان بیماران ئی بی تامین شد
صفوی در پاسخ به پرسش دیگر درباره واردات و تامین پانسمان بیماران پروانه‌ای گفت: در مورد پانسمان‌های ئی بی به خاطر تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت تامین کننده اصلی سوئدی در مقاطعی با مشکلات مواجه شدیم. البته از طریق چند شرکت فوریتی این کالا را تامین کردیم. بخشی هم در چند هفته اخیر توسط یونیسف وارد کشور و ترخیص شد. موجودی برای پانسمان ئی بی اکنون در کشور مطلوب است و نگرانی نداریم. تلاش می‌کنیم نیاز آتی را برای ماه‌های بعد تامین کنیم.
 
ماسک در مترو ایمن نیست
مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه آیا ماسک‌های سه لایه برای استفاده از مترو قابل اطمینان هست یا نه گفت: هیچ کدام از اقلام حفاظتی ایمنی ۱۰۰ درصدی ندارند بنابراین مراقبت خاص و فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود. در غیر این صورت ماسک‌ها و سایر اقلام حفاظتی ایمن نیستند و در مقابل انتقال ویروس نمی‌توان به آن‌ها اطمینان کرد.وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره ورود ماسک‌های لاکچری ۲۰۰ هزار تومانی گفت: به تازگی چنین گزارشی نداشته ایم البته اوایل شروع کرونا در کشور به علت کمبود ماسک در کشور، چنین مواردی را داشتیم و ماسک‌های ۲۰۰ هزار تومانی هم در بازار داشتیم؛ که بیشتر ماسک‌های N ۹۵ خاصی بودند که فیلترهای بلند مدت داشتند و البته با مجوز وزارت بهداشت وارد نشده بودند. اما اکنون چنین گزارشی‌هایی را نداریم.صفوی افزود: در گذشته ماسک‌های N ۹۵ بیشتر در بخش صنعت کاربرد داشت، اما اکنون با توجه به نیاز بخش درمان، تولید این ماسک‌ها به حدی است که در بازار موجود است و بازار به نفع تولید کنندگان داخلی با قیمت‌های مصوب تغییر کرده است. وارد کنندگان خاص این کالاها با قیمت‌های نا متعارف ضرر می‌کنند.
 
ضدعفونی کننده‌های هوا تاییدیه ندارند
صفوی گفت: برخی اقلام یا کالاهایی هستند که بعد از کرونا در دنیا تولید و عرضه شدند یکی از این کالاها، دستگاه یو وی برای استریل هوا و مه پاش برای ضدعفونی سطوح و هوا بود که توسط هیچ رگولاتوری تایید نشده است. اثربخشی آن‌ها با توجه به گردش هوا ممکن است متغیر باشد و اثر ثابتی ندارند و تاییدیه خاص و اثربخشی ۱۰۰ درصدی ندارند. هر جایی از این وسایل استفاده می‌کند با مسئولیت خودشان استفاده می‌کنند و تاییدیه برای آن‌ها صادر نشده است.وی افزود: در چند ماه گذشته در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی به خصوص تجهیزات مرتبط با کرونا به خاطر اینکه در دنیا داروی خاصی برای درمان کرونا و پیشگیری کرونا کشف نشده است و ثابت نشده است که اثربخشی داشته باشند بیشتر بر روی جلوگیری از شیوع و پیشگیری تمرکر شد و استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی بیشتر مورد توجه قرار گرفت.مدیر کل تجهیزات پزشکی گفت: در دنیا برای ماسک و دستکش، لباس یکسره، کیت، ونتیلاتور، مانیتورهای پزشکی تقاضای این اقلام بسیار افزایش پیدا کرد. در کشور ما وجود تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیان از سال‌های قبل کار می‌کردند در سه ماه گذشته توانستیم هم از ظرفیت شرکت‌های تولید کننده استفاده کنیم و تولیدات را افزایش دادیم.وی افزود: در مورد ونتیلاتور قبل از کرونا روزی ۱۰ دستگاه تولید داشتیم اکنون دو شرکت تولید کننده داریم که می‌توانند روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاور تولید می‌کنند و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهند، حتی مازاد تولید دارند که اجازه دادیم اگر مازاد بر ۴۰ دستگاه در روز تولید کنند به کشورهای دیگر صادرات کنند و برای صادرات مجاز هستند.
 
تولید ۱.۵ میلیون کیت تشخیصی در ایران
صفوی گفت: در مورد کیت تشخیص قبل از کرونا هیچ تولید کننده‌ای نداشتیم اکنون سه شرکت دانش بنیان دارای تاییدیه هستند. تولیدات آن‌ها در حدی است که ظرف یک ماه و نیم آینده مقرر شده نیاز وزارت بهداشت و مراکز تشخیصی به یک میلیون و ۵۰۰ هزار کیت را فراهم کنند و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند. در مورد اقلام کنار تشخیصی و کیت‌های استخراج هم به تولید داخلی رسیده ایم. در مورد کیت‌های سرولوژیک اکنون یک تولید کننده داریم که می‌تواند علاوه بر نیاز داخل مقدار زیادی هم صادرات داشته باشد.وی افزود: در مورد تولیدکننده کیت‌های تشخیصی و سرولوژیک تقاضاهای دیگر برای تولید داریم که کیفیت این محصولات در حال بررسی است و اگر تایید شوند وارد بازار می‌شوند یا در چرخه صادرات قرار می‌گیرند.وی گفت: در مورد ماسک N ۹۵، لباس ایزوله، شیلد و اقلام دیگر حفاطتی اقدامی که انجام شد این بود که تولید ماسک‌های سه لایه را توسعه دادیم. تیراژ تولید ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار در روز بود با کمک بخش خصوصی و دولتی ماشین‌های تولید ماسک هم وارداتی هم تولید داخل تهیه کردیم اکنون بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک صنعتی در خط‌های تولیدی روزانه به مراکز درمانی تحویل می‌دهیم.صفوی افزود: گروه‌های جهادی، کارگاه‌های صنعتی نیز می‌توانند تولید ماسک با بسته بندی و ضدعفونی مناسب داشته باشند و این اقلام را در اختیار مراکز درمانی و داروخانه‌ها قرار بدهند.
 
افزایش تولید ماسک در کشور
وی گفت: تولید ماسک سه لایه در کشور نیز افزایش یافته، نسبت به قبل از کرونا ۴ برابر شده و به ۲.۵ میلیون ماسک در روز رسیده است. قبل از کرونا تولید ماسک N ۹۵ هم برای مصرف مراکز درمانی نداشتیم. حدود ۱۵ هزار تولید روزانه بود که در بخش صنعت استفاده می‌شود بعد از کرونا بخش خصوصی این ماسک را تولید کرد و اکنون روزانه ۱۵۰ هزار ماسک N ۹۵ تولید می‌شود و برای مصرف مراکز درمانی و دپو و صادرات است استفاده می‌شود. در مورد تولید لباس یکسره هم ظرفیت تولید کمتر از ۱۰ هزار بود و امروز به بیش از ۱۰۰ هزار رسیده است که بیش از نیاز کشور است.مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: در مورد اقلام حفاظتی و کیت‌های تشخیصی کاملا بر تولیدات داخلی متکی هستیم. اگر پیک دوم کرونا در راه باشد هم دپوی لازم را خواهیم داشت و با وجود تحریم‌ها میزان تولیدات کشور کاملا مطلوب و قابل اطمینان است.وی افزود: در مورد کیفیت تجهیزات پزشکی تولید داخل، این شرکت‌ها را رتبه بندی کرده ایم. بین رتبه یک تا چهار هستند. این محصولات انواع مختلفی دارند و با کمک و ظرفیت انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط این کالاها بر اساس رتبه تولید و مواد اولیه‌ای که استفاده کرده اند، قیمت گذاری‌های متفاوت دارند.صفوی گفت: رتبه بندی کالاهای پزشکی و قیمت گذاری متفاوت آن‌ها باعث شد مثلا در حوزه تولید باند و گاز، آن‌هایی که کیفیت پایین تری داشتند، تلاش کنند و کیفیت محصول خود را بالاتر ببرند.
 
اقلام حفاظتی در مطب‌ها کمبود ندارد
وی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود لوازم محافظتی در مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی گفت: با توجه به افزایش تولید هیج مرکز درمانی دولتی و خصوصی اکنون کمبود لوازم حفاظتی ندارد. در ابتدا با حواله وزارت بهداشت این اقلام مستقیم به دست مصرف کننده قرار می‌گرفت بعد از این دستورالعمل تا امروز مثلا ۲۵۰ میلیون دستکش بین مراکز درمانی دولتی و خصوصی توزیع شده است و کمبودی در مورد این اقلام در مراکز درمانی وجود ندارد.صفوی افزود: اقلام حفاظتی به دو شکل توزیع می‌شود. در مورد مراکز درمانی دولتی به صورت متمرکز این کالاها در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد که شامل ماسک، شیلد صورت، دستکش و لباس یکسره است. بعد از طرح فاصله گذاری هوشمند نیاز به این اقلام در مطب‌ها و جاهای دیگر نیز احساس شد. در مورد مطب‌ها با هماهنگی سازمان نظام پزشکی بخشی از این محصولات بر اساس نیازی که بود در اختیار این سازمان قرار گرفت که مدیریت کنند.وی گفت: در مورد مطب‌های دندانپزشکی و مراکز فیزیوتراپی هم این اقلام از طریق سازمان نظام پزشکی توزیع شد. سه شرکت تولید کننده این اقلام را به میزان نیاز مطب‌ها و مراکز درمانی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
 
کندی در اختصاص ارز تجهیزات پزشکی
مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درباره تبعیض در اختصاص ارز دولتی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی گفت: بله ما تبعیص قائل می‌شویم و به تولیدکنندگان داخلی اولویت بیشتری می‌دهیم. البته در اختصاص ارز، در چند ماه اخیر به خاطر محدودیت‌های تامین ارز، تخصیص ارز در حوزه تجهیزات پزشکی کند شده و صف نوبت اختصاص ارز طولانی‌تر شده است که امیدواریم با همکاری بانک مرکزی این مشکل بر طرف شود. در حال پیگیری هستیم که این مشکل بر طرف شود.