به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب : ۲۱۵۵۴۶
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

غرامت ۲۷ میلیارد تومانی به انگلیس را باید گروه‌های خودسر پرداخت کنند

غرامت ۲۷ میلیارد تومانی به انگلیس را باید گروه‌های خودسر پرداخت کنند
گروه سیاسی: سایت فرارو، نوشت: سه‌شنبه ۸ آذر سال ۹۰ گروهی خودسر به سفارت انگلستان در چهار راه استانبول حمله کردند و با تسخیر چند ساعته سفارت، خسارات زیادی به بخش‌هایی از باغ سفارت زدند، حال جدا از اینکه آن اقدام باعث شد تا مدتی روابط دیپلماتیک بین تهران و لندن قطع شود، انگلستان اعلام کرده به شش اثر هنری موجود در سفارتش آسیب وارد شده و تهران در این رابطه باید غرامت ۱.۳ میلیون پوندی معادل ۲۷ میلیارد تومان به لندن پرداخت کند.
 احمد مازنی عضو فراکسیون امید طی هفته جاری در تذکری در جلسه علنی مجلس اظهار داشته است: آذرماه سال ۱۳۹۰ افراد خودسر سفارت بریتانیا در تهران را تسخیر کردند و چند اثر هنری که جزو اموال دولت انگلیس بود را تخریب کردند. وی ادامه داد: اخیرا در خبرها آمده که این آثار پس از ترمیم به سفارت بریتانیا در تهران برگشت داده شده و مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار پوند معادل ۲۷ میلیارد تومان هزینه خودسری عوامل خودسر از جیب ملت پرداخت شد. این نماینده مجلس خطاب به ظریف گفت: ضمن احترام به شخصیت و توانمندی شما و قدردانی از تلاش‌های شما در عرصه‌ی دیپلماسی و ضمن این‌که ملت ایران خاطره خوشی از انگلیس ندارند انتظارمان این است که در این باره روشنگری کنید. آیا این موضوع صحت دارد؟ اگر صحیح است پاسخ دهید که از چه منطقی برخوردار است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ایران تمامی کنوانسیون‌های مرتبط با حقوق بین‌الملل از جمله وین و ژنو را پذیرفته است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، اگر در کشورمان به هر سفارتی که وجود دارد، آسیب‌هایی وارد شود، این خسارات را باید مسببین این موضوع پرداخت کنند. وی افزود: اگر دولت بخواهد از جیب ملت چنین خساراتی را پرداخت کند، این امر نشان از بی‌کفایتی دولت است، چرا که در مورد حمله به سفارت عربستان و انگلستان دادستان به عنوان مدعی العموم وارد شد، اما بعد از گذشت نزدیک به ۹ سال، مسببین این حوادث محاکمه نشدند، این درحالیست که چنین گروه‌های از قدرت بسیار زیادی در کشور برخوردارند و همچنین به منابع مالی عظیمی نیز دسترسی دارند، بنابراین آن‌ها باید خودشان این خسارت ۲۷ میلیارد تومانی را پرداخت کنند.
فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه اگر این خسارات از جیب مردم پرداخت شود، شما مطمئن باشید، در ادامه نیز شاهد به وجود آمدن چنین حوادثی خواهیم بود، گفت: قدر مسلم باید این قدرت در کشور وجود داشته باشد تا با چنین عناصر و گروه‌های خودسری که به منافع ملی کشور آسیب وارد می‌کنند، برخورد شود، در غیر این صورت، تبعات و خسارات ناشی از اقدام این گروه‌ها را دولت باید از بیت‌المال و به بیانی از جیب مردم پرداخت کند، آن‌هم در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه وجود دارد و هم اینکه دولت با کسری بودجه شدیدی روبرو است.
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: بالاخره روزی روابط ما با عربستان دوباره برقرار خواهد شد، همان‌گونه که بعد از بالارفتن از سفارت انگلیس، ارتباط دیپلماتیک با این کشور اروپایی مجددا برقرار شود، اما نکته مهم آن است که باید خسارات ناشی از این رفتارهای افراط گرایانه را که چیزی جزء ضرر زدن به منافع ملی کشورمان را ندارد، همین گروه‌های خودسر پرداخت کنند که این امر برایشان درس عبرتی شود، در غیر این صورت ما بازهم شاهد چنین حرکت‌هایی به بهانه‌های مختلف خواهیم بود.
وی اضافه کرد: باید با این نوع از اقدامات برخورد شود تا در آینده دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم، زیرا این قبیل کارها در نهایت چیزی جز ضرر و آسیب رساندن به منافع ملی عایدی دیگر ندارد، بنابراین می‌بایست در مسیر قانون گام برداشت، زیرا که در این موضوع قانون دو معنا به همراه دارد، اول اینکه نقش پیشگیری دارد و دوم هم اینکه باید پرداخت خسارات انجام شود.
 
حسن بهشتی پور کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به اینکه بر اساس قوانینی که ایران پذیرفته، اگر می‌خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم، باید این خسارت و نظایر آن پرداخت شود، گفت: بر طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله ژنو و وین که کشورمان نیز آن‌ها را امضا کرده، مسئولیت حفاظت از سفارت‌خانه‌ها به عهده دولت و حاکمیت آن کشور است و اگر آسیبی وارد شود، قطعا باید این خسارت پرداخت شود، چطور ما انتطار داریم به طور مثال در لندن از سفارت ایران محافظت شود، در مقابل از ما هم چنین توقعی کشورهای دیگر نیز دارند. وی افزود: پرداخت این خسارت هنوز مورد قبول ایران واقع نشده و تنها انگلیس چنین مبلغی را درخواست کرده، اما در این باره همچنان مذاکرات ادامه دارد، از سوی دیگر اینکه خسارت را مسببین این حادثه پرداخت کنند، مرتبط با حوزه حقوق خصوصی است و در این باره باید قوه قضائیه تصمیم بگیرد که بانیان این حادثه خسارت آن را پرداخت کنند.
بهشتی‌پور اظهار داشت:، اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیتی که وجود دارد، این گروه‌های خودسر از عهده پرداخت این غرامت ۱.۳ میلیون پوندی بر نخواهند آمد و در نهایت این دولت است که باید چنین رقمی را از جیب مردم پرداخت کند، این در حالیست که دولت و نیروهای انتظامی نیز با توجه به وظایف حاکمیتی که دارند، باید در چنین مواقعی بتوانند گروه‌های معترض را کنترل کنند، تا دیگر شاهد بروز این حوادث نباشیم.
این کارشناس حقوق بین‌الملل با تاکید بر اینکه متاسفانه حمله به سفارت‌خانه‌های دیگر کشورها از منظر بین‌الملل برای کشورمان تبعات بسیار گسترده‌ای دارد، بیان کرد: علاوه بر خسارات مادی که در این رابطه ایران متحمل می‌شود، از نظر آسیب رساندن به وجهه کشورمان در سطح جهان نیز این امر بسیار مخاطره آمیز است، در آن ایام به سفارت عربستان نیز حمله شد، این اقدام در نهایت باعث شد روابط دیپلماتیک بین دو کشور قطع شود، بنابراین باید با چنین حرکت‌هایی برخورد شود. وی خاطر نشان ساخت: اگر قوه قضائیه با چنین گروه‌های برخورد قاطع نکند، بازهم در ادامه این احتمال وجود دارد که از دیوار سفارت کشورهای دیگر نیز بالا رفته شود، درحالیکه این اقدام به معنای تجاوز به خاک یک کشور است و به هیج عنوان دیگر نباید شاهد چنین حرکت‌های خودسرانه‌ای باشیم که چیزی جزء آسیب رساندن به منافع ملی کشورمان ندارد.

اف بر نماینده ناکارآمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۷ ۲۳:۵۱
انگار نه انگار خودرو 4برابر شده. ارزاق عمومی 3برابر شده. معیشت مردم سخت شده :فقط تیتر و نامه سیاسی بی خاصیت (367142)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۰۴:۴۰
بابت قحطی بزرگ چقدر غرامت گرفتیم بابت حمله به سفارت ایران تواند چقدر خسارت گرفتیم بابت کمک شیمیایی به صدام چقدر گرفتیم؟ چرا همیشه ما مقصریم خیلیم خوب که نابود شدن باید کلا آتش می‌زدیم دیگه نمیومدن ایران. خیرشون برای ایران چی بوده تا حالا. (367145)
فاصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۰۷:۴۶
با سلام درود به سخنان حشمت‌الله فلاحت پیشه (367148)
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۰۸:۰۴
اگر مردم برای دولت اهمیتی دارد باید این گروه های فشار را به صورت رسمی به نام مردم معرفی کنند و آنها باید مسئول و پاسخگوی اعمال خودشان در طی این 40 سال انقلاب باشند. (367150)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۲۱:۵۲
این ها خود مردم هستند وقتی که سفارتخانه درلندن ساعت ها تحت حمایت پلیس انگلیس اشغال شد . وکسی پیگیری خسارت نکرد. اینها همان مردمی هستند که در زمان جنگ تحمیلی اروپا و آمریکا به دشمن قسم خورده شان سلاح و بمب شیمیایی واطلاعاتی نیروهای جبهه را میدادند . که انگلیس حتی حاضر نشدتانکهاخریداری شده را رمان جنگ به ارتش تحویل دهد.انگلیس وآمریکا در کشوری امنیت نخواهند اورچنانکه نه مصر وپاکستان امنیت دارد ونه عراق وافغانستان که همگی با شیطان بزرگ وروباه پیر از در دوستی در امده اند . (367190)
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۰۹:۴۹
اعضای فراکسیون ناامید،اینا هم با ارز جهانگیری حساب کنید تازه جناح شماجیب ملت را نزند نمیخواد به فکر جیب ملت باشید. چقدر دزدی تو این دولت شده وااااای.بدانید مکانی که محل توطئه علیه نظام باشد برچیده خواهد شد چه بخواهید و چه نخواهید و امیدوارم نسل افساد طلبها هم نابود شود تا این کشور به آرامش برسد . ملت باید چقدر ذلت و خواری بکشد تا شماها به آرزوی دیرینه تان که زانو زدن در مقابل انگلیس ، آمریکا ، فرانسه ، اسرائیل و .... است برسید . تازه خودسر شماهایید که هر بار گوشه ای از کشور را به دیگران می بخشید (367152)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۱:۲۴
آقایان کاتولیک تر از پاپ آیا انگلیس خسارات وارده به سفارت ایران در انگلیس را در چندین مورد طی چهل سال تاکنون پیش آمده پرداخته اند؟ پایان اجاره باغ قلهک قضیه اش به کجا رسید؟ ما بحرین را به انگلیس اجاره 99 ساله داده بودیم آخرش چی شد؟ پرونده های مختلفی دارند که شهامت طرح شان را هم نداریم ظاهرا . البته برخورد با گروه های خود سر و ... چیزی است که باید در کشور انجام شود . اما یادتان نرود شما نماینده مردم ایران هستید نه وکیل دولت انگلیس برای دریافت خسارات ادعایی آن ها (367156)
مهدی مختاری 291
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۳:۲۰
1) چرا باید سفارت دشمن در کشور ما تأسیس شود؟؛ دشمنی که سال های پیش کشور ما را اشغال کرده، منابع ملی ما را غارت کرده، بسیاری از هم وطنان ما را شهید کرده و در طول تاریخ مکرر به ما توهین کرده.
2) تأسیس سفارت دشمن در هر کشوری به معنی اشغال آن کشور است؛ به معنی تسلیم است نه صلح؛ به معنی دخالت دشمن در امور سیاسی آن کشور است.
پس بنابراین آنها گروهی خودسر نبوده اند بلکه انقلابی های با غیرت و وطن پرستی بودند که از کشورشان در برابر دشمنان داخلی و خارجی دفاع کردند.
اکنون باعث تأسف است که ... (367158)
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۱۰:۰۸
سفارت عراق کشور دوست و برادر چرا باید در ایران بازشود مگر صدام به ایران حمله نکرد مگه خرمشهر را تسخیر نکرد (367221)
مهدی مختاری 291
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۳:۳۲
ادامۀ پیام قبلی:
اکنون باعث تأسف است که مسئولین کشور به جای اینکه از این افراد به نیکی یاد کنند، آنها را افرادی خودسر می نامند؛ و تأسف بارتر اینکه بدون اجازه، از جیب ما مردم، مبلغ ۲۷ میلیارد تومان را به این کشور به عنوان خسارت پرداخت کرده اند؛ کشوری که امروز سفیرش در امور سیاسی کشورمان دخالت می کند و با این کار ثابت می کنند که برای صلح نیامدند بلکه برای نابودی ما آمده اند.
مسئولین کشور لطفاً از خواب غفلت بیدار شوید تا دیر نشده. (367160)
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۰۱:۳۶
جواب طرفداران خود سر ذره ای منطق مشاهده نمیشود. (367204)
مهدی مختاری 291
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ۱۹:۳۰
تا حالا چه سودی از باز شدن سفارت انگلیس نصیب مردم شده؟ چه سودی از برجام نصیب مردم شده؟ اقتصاد رونق پیدا کرده؟ بیکاری از بین رفته؟ گرونی از بین رفته؟ پول مان با ارزش شده؟ توی این مدت هفت سال، آقای رئیس جمهور چه کار مفیدی برای مردم انجام داده؟ (367259)
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ۱۷:۴۶
گروه های خودسر باید توسط مسئولین نظام آدم شوند! (367173)
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۰۱:۰۱
درود بر آقای فلاحت پیشه.. واقعا تاوان اعمال داعش گونه گروههای افراطی رو خودشون باید پرداخت کنند نه از جیب ملت بدبخت ایران که در سختترین فشارهای اقتصادی کمرشون شکسته اینها ورژن داعش وطنی هستند و آبروی ایران و ایرانی رو روز به روز در محافل بین المللی بیشتر میبرن و کشور رو قهقرا کشوندن بدبختای وحشی (367201)
Uu
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ۰۱:۱۶
با سلام. گروهها ی خودسرکه رئیس آنان به قول دکت جهانگیری در ستاد قالیباف فعالیت می کرد از هفتاد دولت آزاد هستند وازسال ۷۶شکل گرفتند وهیچ اراده ای وجود ندارد که با آنان برخورد شود. (367202)
۱۳۹۹/۰۲/۳۰ ۱۳:۲۶
چرا حرفی میزنید که از اساس کج است تا الان کدوم خسارت را را گروهها داده اند که این یکی را بدهند وقتی خود مسئولین پشت ماجرا بوده اند کی میخواد این خسارت را بدهد (367252)