به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۲/۲۹ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : ۲۱۵۸۳۴

عزم جهانی برای بررسی نحوه مقابله با کرونا

گروه جامعه: رهبران بهداشت جهانی تصمیم دارند که در مجمع جهانی بهداشت سازمان ملل یک جلسه بررسی مستقل پاسخ به بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را برگزار کنند.
عزم جهانی برای بررسی نحوه مقابله با کرونا
به گزارش ایسنا، نشست مجازی نمایندگان ۱۹۴ کشور عضو سازمان جهانی بهداشت (WHO) را گرد هم می‌آورد تا این سازمان به سوال‌های مختلف در مورد چگونگی برخورد با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ پاسخ دهد.شی جین پینگ، رئیس جمهور چین که این روزها از اقدامات کشور خود در برابر شیوع کرونا دفاع تمام‌قدی داشته است، قرار است در مراسم افتتاحیه این نشست سخنرانی داشته باشد.وزارت امور خارجه چین پیش از این مخالفت پکن را در رابطه با تحقیقات در مورد منشا و شیوع کروناویروس تکرار کرده و اظهار داشت که این موضوع در حالی که هنوز همه‌گیری در حال بروز است، زودهنگام است.این مجمع دو روزه، یک نشست سالانه که به بررسی کار آژانس بهداشت سازمان ملل می‌پردازد، در حالی برگزار می‌شود که اتهام‌زنی‌هایی بین ایالات متحده و چین در مورد شیوع این ویروس رخ داده است.ایالات متحده مدتی است که بودجه خود را برای آژانس بهداشت سازمان ملل متوقف کرده و در حال کار بر روی برنامه ساخت واکسن خود است.شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در سراسر جهان  از زمان بروز ویروس در ماه میلادی دسامبر در چین به بیش از ۴.۵ میلیون نفر رسیده که نزدیک به 317هزار تن از آن‌ها جان باخته‌اند.

در این جلسه چه موضوعی به بحث گذاشته می‌شود؟
اتحادیه اروپا در کنار کشورهایی از جمله انگلیس، استرالیا و نیوزیلند در حال تحقیق در مورد چگونگی مقابله با این بیماری همه‌گیر و درس‌هایی که می‌توان از آن آموخت، است.سخنگوی اتحادیه اروپا با اشاره به این که اکنون زمان سرزنش کردن یکدیگر نیست، اعلام کرده که باید به چندین سوال اصلی به عنوان بخشی از این بررسی‌ها، پاسخ داده شود. به گفته وی، پاسخ به سوالاتی از جمله "چگونه این بیماری همه‌گیر شده است؟ و همه‌گیرشناسی پشت آن چیست؟ در نحوه مقابله با این بیماری اهمیت زیادی دارند.این در حالی است که ماه گذشته، یک گزارش اتحادیه اروپا، چین را به انتشار اطلاعات غلط در مورد این بحران متهم کرده بود. همچنین بلوک سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرده بود که روسیه و به میزان کمتری چین، قصد "روایت‌های توطئه هدفمند" را در اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه داشتند.پیش‌نویس مصوبه‌ای که قرار است فردا (سه‌شنبه) در این مجمع به رأی گذاشته شود، نیاز به تصویب اکثریت دو سومی دارد و تاکنون ۱۱۶ کشور از ۱۹۴ کشور عضو از آن اعلام حمایت کرده‌اند.

واکنش سازمان جهانی بهداشت (WHO) چه بوده است؟
دکتر مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت تصریح کرده که مجمع جهانی بهداشت، همیشه زمان بررسی دقیق این سازمان بوده است، اما تمرکز سازمان جهانی بهداشت هم‌اکنون بر روی پاسخ همگانی به همه‌گیری کرونا بوده تا بتواند نتایج علمی و راه‌حل‌های مربوط به این بیماری را به خوبی ارائه دهد.یکی از انتقادها به WHO این است که در حالی که این سازمان باید منافع همه کشورهای عضو را به طور مساوی در نظر بگیرد، اما در حال حاضر خود را در مرکز نبرد سیاسی بین چین و آمریکا قرار داده است.همچنین انتظار می‌رود که این مجمع خواستار افزایش قدرت WHO شود. این امر به بازرسان این سازمان اجازه می‌دهد تا در آغاز شیوع بیماری‌ها به کشورها بروند و تحقیقات مستقل را انجام دهند. سازمان جهانی بهداشت تیمی از دانشمندان را در ژانویه و فوریه برای بررسی شیوع کروناویروس به چین اعزام کرد، اما این یک ماموریت مشترک در کنار مقامات چینی محسوب می‌شد.

واکنش چین چه بوده است؟
چین قبلاً درخواست‌ها مبنی بر تحقیقات بین‌المللی مستقل درباره کووید-۱۹ را رد کرده است. در ماه گذشته، چن ون دیپلمات ارشد چینی گفت که چنین خواسته‌هایی با انگیزه سیاسی بوده و چنین تحقیقاتی می‌تواند توجه و منابع را از مبارزه با ویروس منحرف کند.شیوع کروناویروس جدید برای اولین بار در اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) در شهر ووهان چین پدیدار شد و به طور گسترده گزارش‌هایی مبنی بر این که از بازار مواد غذایی این شهر سرچشمه گرفته، منتشر شد.از آن زمان برخی سیاستمداران ارشد آمریکا اظهار داشتند که منشاء این ویروس تأسیسات تحقیقاتی در ووهان بوده است که تحقیقاتی در مورد کروناویروس خفاش انجام می‌داده است. چین این اظهار نظر را رد کرده است.مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی گفت که "مقدار قابل توجهی از شواهد" وجود دارد که نشان می‌دهد این ویروس از آزمایشگاهی در ووهان منشا گرفته است. با این حال، روز شنبه ضمن عقب نشینی از صحبت‌های پیشین خود گفت: ما می‌دانیم که این شیوع از ووهان آغاز شده اما ما نمی‌دانیم از کجا و از چه چیزی بوده است.بنا بر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، پیش نویس مصوبه‌ای که قرار است در این مجمع به رای گذاشته شود، به شناسایی "منبع جانورشناسی ویروس و مسیر انتقال به جمعیت انسانی از جمله نقش احتمالی میزبان‌های میانی" اشاره می‌کند.