به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ساعت ۰۲:۱۲
کد مطلب : ۲۱۶۰۷۷
شرط نامزد ریاست‌جمهوری نشدن

آقاتهرانی: قالیباف این شرط را نپذیرفت و رفت

آقاتهرانی: قالیباف این شرط را نپذیرفت و رفت
گروه سیاسی: دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه منظور برخی محافل سیاسی از «وحدت باهم» وحدت با یک نفر است، گفت: هر جریانی که خلاف مسیر مورد تایید این محافل به دنبال وحدت حداکثری باشد، وحدت‌شکن است و باید آمادگی روبرو شدن با انواع تهمت و تخریب‌ها را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، در دیدار با طلاب و دانشجویان شرق تهران با اشاره به وضعیت مجلس آینده گفت: جبهه‌ پایداری از ابتدای شکل‌گیری تا امروز در مقاطع مختلف همواره از طرف نخبگان جریانات مختلف سیاسی مورد بی‌مهری‌های فراوان قرار گرفته است و گویی این رویه برای برخی تبدیل به عادت شده است که هرجا در اثر ضعف مبانی نظری و نحوه سیاست‌ورزی دچار خطای راهبردی می‌شوند و به بن‌بست می‌رسند، می‌خواهند کاسه‌کوزه‌ها را سرِ جبهه پایداری خراب کنند و از طریق تخطئه و تخریبِ مواضع و اقدامات جبهه، زیر بار مسئولیت خطاهایشان نروند اما آنچه که امروز موجب کم‌اثر شدن تخریب‌های دوست و دشمن شده و محبوبیت پایداری نزد جوانان مومن و انقلابی را به ارمغان آورده، اصرار عقلایی جبهه بر اصول و شاخص‌های ناب انقلاب اسلامی و تدوین الگوی سیاست‌ورزی بر اساس همین موازین بوده است.
  • ماجرای ارائه فهرست انتخابات مجلس یازدهم یکی از مصادیق «مظلومیت جبهه پایداری» بود
وی با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته از طرف برخی از جریانات علیه جبهه پایداری اظهار کرد: فرآیند شکل‌گیری مجلس یازدهم از ابتدای امر، یعنی برهه زمانیِ تلاش جریانات سیاسی برای ارائه فهرست تا امروز یکی از مهمترین مصادیق بروز چندین و چندباره «مظلومیت جبهه پایداری» در فضای سیاسی کشور است. چرا که از همان روزهای قبل از انتخابات مجلس که جبهه اعلام کرد معیارهای اصلی و نهایی حضور نامزدها در فهرست نهایی، باید بر اساس شاخصه‌های اصیل انقلابی‌گری و میزان پایبندیِ ایشان بر اصول مبنایی انقلاب اسلامی تنظیم شود، نه بر اساس فرایندهای لابی‌محور حول زدوبندهای سیاسی منسوخ، عده‌ای تحت لوای"وحدت" شروع به تخریب و تحطئه رویکرد پایداری کردند ما را متهم به خودمحوری کردند.
آقاتهرانی یادآور شد: آنان با سروصداهای رسانه‌ای در موضع حق‌به‌جانب قرار گرفتند و نهایتاً برچسب وحدت‌شکنی به جبهه زدند. اما جبهه پایداری نهایتاً با حُسن برخورد در مقابل این حملات پردامنه، ارائه فهرستی مشترک با شورای ائتلاف اصولگرایان را در دستورکار قرار داد. کوتاه آمدن جبهه پایداری به منظور تحقق وحدت حداکثری در ارائه فهرست مشترک نهایی به قدری مشهود و مبرهن بود که از همان ابتدا مورد تایید جمع علما و وعاظ تهران قرار گرفت و آنان این اقدام را کوتاه آمدن پایداری از  خواسته‌های منطقی‌اش جهت تحقق وحدت حداکثری توصیف کردند.
  • صلاح این است که تکلیف هیئت رئیسه مجلس یازدهم هرچه زودتر مشخص شود
وی با اشاره به آغاز مجلس یازدهم و اقدامات لازم برای شکل گیری هیئت رئیسه تصریح کرد: جبهه پایداری هرچه منتظر ماند، تا پایان سال ۹۸ گام اساسی توسط منتخبان و دوستان شورای ائتلاف مبنی بر تشکیل فراکسیون برداشته نشد تا اینکه با شروع سال ۹۹، جبهه پایداری تصمیم به برگزاری جلساتی تحت عنوان وفاق گرفت تا بیش از این زمان برای تشکیل ساختار مجلس آینده از دست نرود. چرا که اوضاع نابسامان و ویژه حاکم بر کشور، اقتضاء نمی‌کرد که مجلس آینده معطل تشکیل دیرهنگام ساختار جدید بماند و از نظر ما صلاح این بود که فارغ از مصداق رییس مجلس یازدهم، با روشن شدن هرچه سریعتر تکلیف هیئت رییسه، مجلس جدید بتواند در کمترین زمان ممکن برنامه‌های خود را برای حل مشکلات مردم و همچنین هدایت دولت کم‌توان مستقر در ریل صحیح خدمت به مردم، اجرایی کند.
دبیرکل جبهه پایداری با انتقاد از سخنان برخی درباره اقدامات این تشکل سیاسی برای مجلس آینده تاکید کرد: اما حالا از گوشه و کنار می‌شنویم که عده‌ای مسئله را به صورت‌های نادرست مطرح می‌کنند، گویی جبهه پایداری با قصد و نیتی جز این‌هایی که گفته شد، تصمیم به برگزاری جلسات وفاق گرفته است. اینکه فرصت را هدر دهیم و تشکیل ساختار مجلس جدید را به فردا و پس‌فردا موکول کنیم، به نفع مردم و نظام است؟ یا اینکه عقل سلیم حکم می‌کند برای نقش‌آفرینی بهتر و سریعتر باید با محور قراردادن سیاست‌ورزی عاقلانه و عالمانه مانع از دست رفتن فرصت‌های زودگذر برای خدمت به مردم شویم؟
  • هدف از تشکیل جلسات وفاق نفی الگوهای سیاست‌ورزی منسوخ گذشته است
آقاتهرانی با تاکید بر اینکه رویکرد و هدف جبهه پایداری از تشکیل جلسات وفاق نفی الگوهای سیاست‌ورزی منسوخ گذشته است اظهار کرد: بنا شد در این جلسات، این بار اصول و شاخص‌های همه آنانی که در مظان ریاست مجلس قرار دارند، مورد بررسی قرار گیرد تا صرف قرار گرفتن در یک دسته‌بندی کلی سیاسی، معیار ریاست بر مجلس آینده نباشد. ما در دوره‌های گذشته شاهد بودیم که افرادی به ریاست مجلس رسیدند که به لحاظ سیاسی ظاهراً اصولگرا بودند ولی در عمل در بسیاری از مواقع خلاف اصول و مبانی انقلاب عمل می‌کردند که اینجا باز هم جبهه پایداری برای حرکت بر محور وحدت حداکثری نیروهای انقلاب از معرفی گزینه خود برای ریاست مجلس صرف نظر کرد تا بتواند به عنوان جریانی که بستر این جلسات را فراهم کرده، رویکرد بی‌طرفانه خود را به عنوان "پرچمدار وحدت"حفظ کند و مسیر رسیدن به وحدت، هموارتر شود.

وی با بیان اینکه برخی با نسبت‌هایی همچون پدرخوانده، برگزارکنندگان جلسات وفاق را مورد حمله قرار داده‌اند، گفت: پس از آن که جبهه پایداری اقدام به برگزاری جلسات وفاق کرد، متوجه شدم که بعضی از عزیزان به آقای محصولی و سایرین، واژه ناروای پدرخوانده را نسبت داده‌اند که من مواجهه‌هایی از این دست و نسبت دادن چنین توصیفاتی به ایشان را خلاف اخلاق و تقوای سیاسی می‌دانم؛ اولاً وقتی جبهه پایداری برگزاری چنین جلسه‌ای را در دستور کار قرار می‌دهد، طبیعتاً برخی از اعضای شورای مرکزی این جبهه در شروع و تشریح فلسفه دعوت و تشکیل آن حضور دارند. پس بعید می‌دانم که حضور ایشان خلاف اخلاق و قواعد مرسوم سیاسی باشد. ضمن اینکه در جلسات بعدی کار به خود منتخبان مردم سپرده و تصمیم گیری‌ها در آن جلسات انجام شد و حضور برخی از اعضای شورای مرکزی جبهه، به دلیل وظیفه‌ای است که به رسم میزبانی و به عنوان بسترسازی برای جلساتی که به منظور شکل‌گیری مجلسی توانمند برگزار می‌شود، به عهده دارند نه چیز دیگری.
  • چرا برخی از دیدار قالیباف با محصولی برای مجلس آینده صحبت نمی‌کنند
آقاتهرانی تاکید کرد:‌ ثانیاً؛ با فرض اینکه خدای ناکرده آقای محصولی پدرخوانده هستند، پس چرا این عزیزانی که از نیروها و هواداران آقای قالیباف هستند، این نقد را به آقای قالیباف مطرح نمی‌کنند که چرا ایشان قبل از دیگران به دیدار همین پدرخوانده رفته و با وی وارد گفت‌وگو در خصوص مجلس آینده شده است؟ آیا این رویکرد عزیزان چیزی غیر از داشتن استانداردهای دوگانه در تحلیل وقایع است که از طرفی آقای محصولی را پدرخوانده خطاب می‌کنند و از طرف دیگر به دیدار آقای قالیباف با ایشان واکنش خاصی نشان نمی‌دهند؟ آیا این مسئله نشان‌دهنده مظلومیت جبهه پایداری نیست که اعضای آن را به ناحق پدرخوانده خطاب می‌کنند ولی در قبال اقدامات دوستان خود سکوت اختیار یا حتی آن را توجیه می‌کنند؟
دبیرکل جبهه پایداری با اشاره به خطاهای راهبردی صورت گرفته از سوی برخی اظهار کرد: متاسفانه این روزها شاهدِ خطاهای راهبردی متعددی در تحلیل از سوی برخی از عزیزان هستیم که ریشه بسیاری از آن‌ها همین داشتن استانداردهای دوگانه در مواجهه با مباحث مختلف است. دیدم که اخیراً برخی مدعی شده‌اند که آقای قالیباف به جلسات وفاق دعوت نشده‌اند یا این که موتلفه، پایداری و جریان چپ بر سر حذف آقای قالیباف از فرآیند ریاست مجلس به اجماع رسیده‌اند که من می‌گویم خوب است سیاسیون و فعالان رسانه‌ای در نقل چنین مطالب خلاف واقعی، قدری خداترس باشند.
  • به قالیباف که گفتیم شرط حضور در جلسات وفاق نامزدنشدن در انتخابات ریاست جمهوری است، دیگر در آن حاضر نشد
وی افزود: اولاً که من این‌جا صراحتاً می‌گویم که دعوت نکردن از آقای قالیباف برای شرکت در جلسات وفاق حتماً خلاف واقع است. چرا که اصلاً در جلسه وفاقِ ویژه کاندیداهای احتمالی، که با جلسه اصلیِ حدوداً ۳۰ نفره متفاوت بود و در منزل آقای نادران برگزار شد، همه آنانی که در مظان ریاست مجلس قرار دارند، حضور داشتند. در این جلسه علاوه بر آقای نادران به عنوان میزبان و همچنین شخص آقای قالیباف، آقایان زاکانی، نیکزاد، حاجی‌بابایی و میرسلیم نیز حضور داشتند که بنده و آقایان میرتاج‌الدینی و تقوی نیز حاضر بودیم که علاوه بر این مورد، آقای پژمانفر نیز در مصاحبه‌ای که چند روز پیش منتشر کردند، اذعان کردند که علی‌رغم دعوت از آقای قالیباف برای شرکت در جلسات اصلی وفاق، که حدود ۳۰ نفر در آن جلسه حضور دارند، ایشان در جلسات شرکت نمی‌کنند که این‌جا باید دوستان از آقای قالیباف بپرسند بعد از اعلام پذیرش شرایط جلسه مبنی بر پایبندی و حضورنداشتن به‌عنوان نامزد ریاست جمهوری، علت شرکت نکردن ایشان در جسات وفاق دقیقا چیست و چرا بعضی از طرفدارانشان برای فرافکنی موضوع کذب دعوت نکردن از ایشان را مطرح می‌کنند.
آقاتهرانی ادامه داد: ثانیاً؛ بالاخره عزیزان دیگری هم در این جلسات شرکت می‌کنند که بنظر من درست نیست عده‌ای در مواجهه با آنان از استانداردهای دوگانه پیروی کنند. به طور مثال آقای نیکزاد که به عنوان نامزد نهایی جریان انقلاب از حوزه انتخابیه خودش وارد مجلس شده‌اند، در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ به عنوان رییس ستاد انتخاباتی نامزد نهایی جریان انقلاب فعالیت می‌کرد و امروز به عنوان یکی از گزینه‌های جریان انقلاب برای ریاست مجلس مطرح شده‌ آیا درست است که اگر ایشان باب طبع برخی محافل و افراد رفتار نمی‌کنند، او را در ائتلاف با چپی‌ها معرفی می‌کنند؟ یا فرد دیگری مانند آقای حاجی‌بابایی که ایشان نیز به عنوان گزینه جریان انقلاب وارد مجلس شده‌اند که هم‌اکنون نیز رئیس فراکسیون نیروهای ولائی مجلس هستند که اتفاقاً سابقه وزارت هم دارند. حالا واقعاً صحیح است که تهمت ائتلاف با چپی‌ها را به ایشان نسبت می‌دهند؟
دبیرکل جبهه پایداری تاکید کرد: فردی مانند آقای میرسلیم با آن‌همه سوابق و همسویی و همراهی با رهبر انقلاب در زمان دولت ایشان که در جریان همین انتخابات هم از ارکان اصلیشورای ائتلاف به‌ شمار می‌رفتند و به عنوان گزینه ریاست مجلس به حساب می‌آیند، حالا چون ممکن است این مسئله موردپسند عده‌ای نباشد، باید ائتلاف با چپی‌ها را به ایشان نسبت دهند؟ آنهم برای ترور قالیباف؟ فاین تذهبون؟ آیا اینگونه رفتارها یک نوع دیکتاتوری در سیاست‌ورزی نیست؟
  • تهمت ائتلاف با چپی‌ها یک حرکت انحصارطلبانه در مسیر خلاف وحدت است
وی تصریح کرد: معتقدم علاوه بر اینکه این مسئله خلاف تقوای اخلاقی و سیاسی است، نوعی تبعیت از استانداردهای دوگانه نیز است؛ آیا تا دیروز که این بزرگواران به عنوان نامزدهای احتمالی ریاست مجلس مطرح نبودند هم برخی تهمت ناروای در ائتلاف با چپی‌ها را به ایشان نسبت می‌دادند؟ یا این مسئله به شرایطی اختصاص دارد که این عزیزان خلاف تمایل برخی رفتار کنند؟ به نظر می‌رسد واکنش‌های این چنینی به حاضران در جلسات وفاق، علناً یک حرکت انحصارطلبانه در مسیر خلاف وحدت است که می‌تواند در نهایت موجب لطمه‌دیدن کل جریان انقلاب در فضای سیاسی شود.
آقاتهرانی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه در خصوص فایده برگزاری جلسات وفاق تاکنون افزود: پیش از تشکیل جلسات وفاق علاوه بر عدم معرفی نامزد توسط جبهه پایداری، آقایان زاکانی و زاهدی هم که قصد کاندیداتوری به عنوان رییس مجلس را داشتند؛ در ادامه و در جریان این جلسات به این نتیجه رسیدند که در راستای وحدت حداکثری نیروهای انقلاب از روند نامزدی برای ریاست مجلس منصرف شوند.
  • برخی منظورشان از وحدت باهم، وحدت با یک نفر است
وی در پایان در خصوص لزوم وحدت حداکثری در جریان تشکیل ساختار مجلس آتی اظهار کرد: وحدتی که مدنظر برخی محافل سیاسی است، بیش از اینکه مبتنی بر "وحدت باهم" باشد، متکی به "وحدت با یک نفر" است. به این معنا که وحدت چیزی است که فلان محفل و بهمان قبیله می‌گوید و تصمیم می‌گیرد و هر جریانی که خلاف مسیر مورد تایید آنان به دنبال وحدت حداکثری باشد، وحدت‌شکن است و باید آمادگی روبرو شدن با انواع تهمت و تخریب مانند پدر خواندگی و تروریست و ائتلاف با چپ را داشته باشد. باید مقداری آستانه صبر و تحمل برخی از افراد نسبت به شنیدن و پذیرفتن بعضی دیدگاه‌های متفاوت افزایش پیدا کند و نسبت به تفکرات مختلف احترام بیشتری قائل شوند. و همچنین به‌جای زدن برچسب‌های ناروا در رسانه‌ها، مسیر گفت‌وگو و تعامل سازنده بین نیروهای جریان انقلاب را تقویت کنند.