به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۱ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۲۱۶۰۹۷

کرونا چه بلایی بر سر گردشگران ایران و جهان آورد؟

گروه جامعه: کرونا که تاثیر فراوانی در فروش بلیط هواپیما و زمین گیری هواپیماها داشت، علاوه بر حسرت یک سفر آسوده برای گردشگران باعث بیکاری و تعدیل کارکنان بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در سرتاسر جهان شد! هواپیماهایی که این روزها به صف در فرودگاه‌ها نشسته و استراحت می‌کنند، نشان دهنده کمای سنگین صنعت گردشگری در جهان هستند!
کرونا چه بلایی بر سر گردشگران ایران و جهان آورد؟
کرونا قبل از اینکه پایش به ایران برسد، حرفش به کشور رسید. در بهمن ماه سال 98 که هنوز ورود کرونا به ایران اعلام نشده بود، عده ای وحشت ورود این ویروس و عده ای دیگر آن را به خنده و شوخی می‌گرفتند. عده ای نیز خواهان قطع پروازهای بین ایران و چین و توقف فروش بلیط هواپیما https://www.safarme.com شدند، به این دلیل که تنها راه رسیدن این بیماری به کشور از طریق چین است!
اما متاسفانه دیری نپایید که کرونا نه تنها وارد ایران شد، بلکه به تمامی کشورهایی که پروازهای چین را قطع کرده بودند هم رسید! در روزهای ابتدایی شیوع در ایران و حتی سایر کشورها گمان بر این بود که خطر این ویروس مانند آنفولانزاست و متاسفانه به همین دلیل مردم علاوه بر عدم رعایت نکات بهداشتی، به سفرهای غیر ضروری خود را ادامه دادند.

در اوایل اسفند 98 و با جدی تر و آگاه تر شدن نسبت به خطرات ویروس کرونا، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، به صورت رسمی بخشنامه ای را به تمام شرکت‌ها و آژانس‌های هواپیمایی اعلام کرد که آنها را موظف به استرداد بلیط بدون جریمه به مسافران می‌کرد. شرکت‌های گردشگری نیز همسو با این بخشنامه تمامی بلیط‌ها و هتل‌ها را بدون دریافت جریمه کنسل کرده تا در زمانی که مردم با افزایش قیمت مواد شوینده روبرو هستند، دغدغه و نگرانی از بابت بازگشت پول سفرشان نداشته باشند.
در این زمان دولت هیچ محدودیتی را اعمال نکرد و تنها از مردم خواست تا سفرهای غیر ضروری خود را کنسل کنند. در همان روزها مدارس کشور تعطیل شد و مردم به جای ماندن در خانه راهی جاده‌ها شدند. هم زمانی شیوع کرونا و تعطیلات نوروز و عدم محدودیت‌های سفر مردم را راهی جاده‌ها کرد به طوریکه در هفته دوم فروردین اوج شیوع را در کشور شاهد بودیم.

ویروسی که از اسفند ماه صنعت گردشگری را فلج کرده بود به اوج خودش رسید و وخامت اوضاع برای مردم آشکار شد. این موضوع یعنی تعطیلی صنعت گردشگری و فروش بلیط قطار و هواپیما و اتوبوس تا زمان غیر قابل پیش بینی!
از همان ابتدای شیوع قرنطینه و اعلام سخنگوی سازمان هوایی کشور مبنی بر استرداد بلیط‌ها بدون جریمه و دعوت مردم به کاهش سفر، آژانس‌های گردشگری که با سختی تمام مشکلات نیمه دوم سال 98 را به امید فروش نوروزی پشت سر گذاشتند، با چالش روبه رو شدند. عدم حمایت دولت باعث اعلام ورشکستگی بسیاری از این شرکت‌ها و تعدیل نیرو در آنها شد.



این تعدیلی همانطور که گفته شد نه تنها برای شرکت‌های ایرانی بلکه عموم شرکت‌های جهان را تحت تاثیر قرار داد. به گزارش کن نیوز شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاین نیز با توجه به کاهش حجم درخواست مردم و احتمال به طول انجامیدن اوضاع، در پی اقدام کاهش تعداد کارمندان خود شده است. البته کارمندان این شرکت می‌توانند بین 6 تا 12 ماه مرخصی بدون حقوق بگیرند تا اوضاع به حالت عادی برگردد. حتی به برخی از کارمندان این شرکت‌ها پیشنهاد بازنشستگی قبل از موعود داده شده است.
به هرحال بدون در نظر گرفتن تدابیر خاص از سوی دولت، سایه کرونا بر روی صنعت گردشگری تبدیل به کابوسی فاجعه بار شده است. کابوسی که نه تنها نوروز 99 رو را به روزهای قشنگ سفر را از مردم گرفت بلکه به روزهای پر استرس بی کار شدن نیز تبدیل شد! نباید فراموش شود که فصل فروش و سودآوری شرکت‌های گردشگری، نوروز و تابستان است.

کرونا نه تنها باعث کاهش فروش بلیط هواپیما و قطار شد، بلکه باعث بسته شدن بسیاری از هتل‌ها و اقامت گاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید در سرتاسر کشور که هرکدام در این صنعت نقش پر رنگی داشتند، شد. بسته شدن موزه‌ها، مکان‌های تفریحی، سینماها و .... هر کدام ضربه سنگینی به کسب و کارها زد.
با امید رسیدن به روزهایی که برای مقابله و درمان بیماری‌های ناشی از این ویروس منحوس راه حل‌هایی ارایه شود و زندگی مردم روال عادی را طی کند.