به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۲۱۶۴۵۷

مراقب آتش‌سوزی‌های جنگلی خوزستان باشید

گروه جامعه: معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی و زیست محیطی به شرایط دمایی بستگی دارد و با توجه به بارش کمتر، در صورت گرمای هوا این احتمال وجود دارد که امسال آتش‌سوزی‌های بیشتری نسبت به سال گذشته رخ دهد.
مراقب آتش‌سوزی‌های جنگلی خوزستان باشید
به گزارش ایسنا، عادل مولا  با بیان اینکه آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مناطق زیست محیطی یا به صورت طبیعی و یا عمدی رخ می‌دهند، اظهار کرد: در خوزستان عمده آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و سپس تالاب‌ها رخ می‌دهند؛ منشاء آتش‌سوزی‌های طبیعی، گرمای زیاد و بیشترین علت آن، رهاسازی اشیاء و ادوات در طبیعت است. زمانی که دمای هوا و شدت آفتاب زیاد باشد و اشیاء و ادوات در محیط رها شده باشند، این آتش‌سوزی‌ها رخ می‌دهند.وی افزود: برخی از آتش‌سوزی‌ها نیز عمدی هستند که متاسفانه بخشی از این موارد عمدی، گریبان‌گیر استان خوزستان است؛ مانند آتش زدن کاه و کلش مزارع در فصل کنونی. با توجه به بافت طبیعی محل، آتش زدن این کاه و کلش باعث سرایت آتش به جنگل‌ها و پوشش گیاهی اطراف می‌شود.مولا بیان کرد: متاسفانه کشاورزان پس از آتش زدن کاه و کلش مزارع، کاری برای کنترل آتش نمی‌کنند. آنها تنها بقایای محصولات کشاورزی و علف‌های هرز پس از برداشت زمین را آتش می‌زنند و می‌روند اما آتش به جاهای دیگر سرایت می‌کند. این آتش‌سوزی‌ها در برخی نقاط غیرقابل کنترل هستند.وی با اشاره به دیگر آتش‌سوزی‌های ناشی از عوامل انسانی، ادامه داد: حضور گردشگران در برخی مناطق و اقدام به روشن کردن شعله‌های آتش و خاموش نکردن آتش پیش از ترک منطقه نیز موجب وقوع آتش‌سوزی می‌شود.معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آسیب‌های ناشی از وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی و زیست محیطی، افزود: گرمای هوا و خشکی برگ درختان، باعث گسترش آتش می‌شود و وقوع این آتش‌سوزی‌ها آسیب جدی به پرندگان و حیات وحش می‌زند. لانه بسیاری از پرندگان در درختان و آشیانه برخی پرندگان زیر درختان است و در این آتش‌سوزی‌ها آسیب جدی می‌بینند.

وی گفت: در فصل فعلی، برگ‌های درختان خشک هستند و برخی درختان نیز به دلیل نوع خود آماده اشتعال هستند؛ به ویژه درخت پده، میوه‌ای با حالت اسفنجی دارد که سریع‌الاشتعال است و آتش می‌تواند از آن به نقاط دیگر سرایت کند.مولا افزود: با توجه به بارندگی مطلوب سال گذشته، پارسال موارد آتش‌سوزی در تالاب‌ها بسیار کم بوده است. در حدود یک هزار و ۸۸۰ هکتار اراضی جنگلی و مراتع خوزستان آتش‌سوزی داشته‌ایم که عمده این آتش‌سوزی‌های در مناطق زاگرسی و مقداری از آن در جنگل‌های دز و کرخه رخ داده بود.وی ادامه داد: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها مرتعی بودند یعنی در سال گذشته کمتر آتش‌سوزی در پوشش گیاهی و درختی رخ داد در حالی که در سال‌های قبل، علاوه بر آتش‌سوزی مرتعی آتش‌سوزی درختی نیز داشتیم.معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: با پایان برداشت محصولات کشاورزی و گرمای بیش از حد هوا در روزهای اخیر، عوامل تشدیدکننده آتش‌سوزی در حال بروز یافتن هستند.وی عنوان کرد: وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی و زیست محیطی به شرایط دمایی بستگی دارد و با توجه به بارش کمتر، در صورت گرمای هوا این احتمال وجود دارد که امسال آتش‌سوزی‌های بیشتری نسبت به سال گذشته رخ دهد.

مولا گفت: اگر سرایت آتش‌سوزی کنترل شود قطعا در مهار آتش نیز موفق می‌شویم اما مشکل این است که بسیاری از آتش‌سوزی‌ها در مناطقی رخ می‌دهند که راه دسترسی ندارند.وی تصریح کرد: نگرانی ما از این بابت است که اگر قسمت‌هایی از تالاب‌ها خشک شوند، آتش‌سوزی در تالاب‌ها هم خواهیم داشت.معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: انتظار می‌رود کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی، بحث مدیریت کشت و برداشت را جا بیندازند زیرا هنوز آموزش همگانی در زمینه خودداری از آتش زدن کاه و کلش در خوزستان ضعیف است.