به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۱ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۲۱۶۸۳۵
پرتاب فضاپیمای «دراگن» با دو سرنشین توسط سازمان هوا-فضای آمریکا-ناسا

جزییات نخستین سفر فضایی با سفینه خصوصی

گروه فناوری: برای اولین بار دو فضانورد سازمان هوافضای آمریکا، ناسا، با یک فضاپیمای خصوصی راهی مدار زمین شدند.
جزییات نخستین سفر فضایی با سفینه خصوصی
این نخستین پروژه اعزام فضانورد به ایستگاه بین‌المللی از خاک آمریکا پس از ۹ سال است که توسط یک شرکت خصوصی مدیریت و اجرا می‌شود.
رابرت بنکن و داگلاس هورلی دو فضانورد آمریکایی که قرار بود چهارشنبه شب گذشته در جریان ماموریتی از سوی ناسا با سفینه «دراگن» عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند با تاخیری دو روزه در نهایت شنبه شب ۳۰ مه در ایالت فلوریدا با موشک فالکون به فضا پرتاب شدند. به گزارش اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا، ناسا و نیز گزارش‌های ارسالی از سوی اسپیس ایکس،‌ شرکت مجری این پروژه،‌ نخستین مرحله از عملیات پرتاب در حالیکه موشک با سرعت ۴ هزار کیلومتر در ساعت به سوی آسمان پرواز می‌کرد با جدا شدن بدنه پایینی پس از دو دقیقه با موفقیت انجام شد. دومین قسمت از بدنه موشک همچنان به پیشروی در فضا و هدایت سفینه دراگن به سوی ایستگاه بین‌المللی ادامه می‌دهد. این پرتاب در حالی با تردیدهای دوباره در باره وضعیت جوی انجام شد که نمونه تازه‌ای از پرتاب‌گرهای شرکت اسپیس‌ایسک روز جمعه در عملیاتی آزمایشی در تگزاس منفجر شده بود.
اسپیس‌ایکس دقایقی پس از پرتاب اعلام کرد که سفینه دراگن برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی در مدار قرار گرفت. دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا که هنگام پرتاب سفینه دراگن در ایستگاه فضایی کندی واقع در ایالت فلوریدا حضور داشت شروع عملیات و بلند شدن موشک از زمین را «فوق العاده» توصیف کرد و گفت این ابتدای قدرت‌نمایی تازه کشورش در فضا است. رئیس جمهوری آمریکا در ادامه افراد دخیل در این پروژه را «نابغه‌هایی بی همتا» خواند و افزود که قدرت‌نمایی ایالات متحده در فضا از مهم‌ترین امور است که پیش‌تر انجام نشده بود. این ماموریت برای ناسا از اهمیت بالایی برخوردار است و به گفته جیم بریدنستین، رئیس اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا پیروزی در آن به معنای از سر گیری سفرهای فضایی «از خاک آمریکا، با فضانوردان آمریکایی و در فضاپیمای آمریکایی» خواهد بود.

این اولین بار از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل ناسا در سال ۲۰۱۱ است که آمریکا توانسته فضانوردان را از خاک خود به فضا اعزام کند و به همین دلیل این پرتاب توجه زیادی جلب کرده است. همچنین اولین بار است که ناسا از یک شرکت خصوصی برای انتقال فضانوردان به مدار استفاده می‌کند.
فالکون۹؛ آغاز استقلال آمریکا از روسیه در فضا
حدود ۱۹ ساعت طول می کشد تا این دو به ایستگاه فضایی برسند. آنها در این فاصله برخی سیستم های موجود در کپسول دراگون از جمله سیستم پرواز دستی (غیرخودکار) را محک خواهند زد. آنها همچنین باید سعی کنند بعد از یک روز طولانی کمی استراحت کنند.
اهمیت این عملیات در آن است که برای نخستین بار در نزدیک به ۱۰ سال گذشته که فضانوردان از خاک آمریکا به فضا می‌روند. دونالد ترامپ به همراه مایک پنس در این رویداد تاریخی حضور داشت.
فالکون۹؛ آغاز استقلال آمریکا از روسیه در فضا
ترامپ در مراسمی که  پس از پرتاب برگزار شد حضور یافت و در سخنرانی خود گفت: پرتاب تاریخی امروز نشانه‌ای از تعهد به آینده‌ای درخشان‌تر برای همه شهروندان ما روی کره زمین است. وی تاکید کرد: وقتی آمریکایی‌ها متحد باشند، هیچ ناممکنی وجود ندارد. ترامپ این عملیات موفقیت‌آمیز را بازگشت شجاعانه و پیروزمندانه آمریکا به فضا توصیف کرد.
از آنجا که این ماموریت بسیار حساس بوده و طی آن، دو فضانورد ناسا به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده شدند، بررسی لحظه به لحظه وضعیت جوی بسیار حائز اهمیت است. با پرتاب موفقیت‌آمیز فالکون ۹ و رسیدن داگ‌هارلی و باب بهنکن به ایستگاه بین‌المللی فضایی، این دو عنوان اولین فضانوردان ناسا به شمار می‌روند که از بعد از بازنشستگی اسپیس شاتل ناسا در سال ۲۰۱۱، از خاک آمریکا مسافر فضا شدند.
فالکون۹؛ آغاز استقلال آمریکا از روسیه در فضا
ناسا طی این سال‌ها و با پرداخت هزینه‌های گزاف چند میلیون دلاری برای هر پرواز، از موشک سایوز روسیه برای ارسال فضانوردان خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی بهره می‌برد. اما همکاری ناسا با اسپیس ایکس و بوئینگ در قالب پروژه‌ای به نام Commercial Crew، سازمان هوافضای آمریکا را به تحقق رویای آن یعنی ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازگرداندن آنها به زمین از طریق موشک‌های ساخت شرکت‌های داخلی بسیار نزدیک کرد.
هزینه‌ اعزام هر فضانورد از طریق موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس حدود ۲۰ میلیون دلار برای ناسا تمام خواهد شد در حالی که استفاده از فضاپیمای سایوز، چیزی حدود ۱۲۲ میلیون دلار برای ناسا هزینه داشت. ناسا برای این ماموریت حساس، دو تن از باسابقه‌ترین فضانوردان خود را انتخاب کرده است.
فالکون۹؛ آغاز استقلال آمریکا از روسیه در فضا
داگ‌هارلی و باب بهنکن، رابطه نزدیک و صمیمی‌ با یکدیگر دارند و چند بار در کنار هم، ماموریت‌های فضایی را تجربه کرده‌اند. ‌هارلی در این باره می‌گوید: باید خیلی خوش‌ شانس باشید که که با بهترین دوست خود به این سفر می‌روید. فکر می‌کنم افراد زیادی هستند که آرزوی تجربه چنین سفری را دارند.
احتمال از دست دادن فضانورد در فضاپیمای Space Shuttle، یک در ۶۸ عنوان شده است. این سفینه فضایی، ۱۳۵ ماموریت را پشت سر گذاشته که در دو مورد (Challenger در سال ۱۹۸۶ و Columbia در سال ۲۰۰۳) تمامی سرنشینان کشته شدند. از دست دادن ماموریت نیز زمانی اتفاق‌ می‌افتد که فضاپیما از رسیدن به مقصد نهایی باز بماند. اتفاقی که برای فضاپیمای استارلاینر بوئینگ طی پرتاب آزمایشی در ماه دسامبر سال گذشته اتفاق افتاد. در این حالت، اتفاقی برای سرنشینان رخ نمی‌دهد.
 فالکون ۹ قبلا از پرتاب. این موشک بعد از جدا شدن کپسون دراگون در فضا اکنون بر سکویی دریایی فرود آمده است
فالکون۹؛ آغاز استقلال آمریکا از روسیه در فضا
طبق اعلام ناسا، برای اسپیس ایکس احتمال بروز خطر برای فضانوردان یک در ۲۷۶ و خطر از دست دادن ماموریت نیز یک در ۶۰ است. با این حساب می‌توان گفت که احتمال از دست دادن ماموریت با فضاپیمای اسپیس ایکس، ۵/ ۴ برابر بیشتر از احتمال از دست دادن فضانوردان است. هانس کوئنیگزمن، از مدیران ارشد اسپیس ایکس اخیرا اعلام کرد که طی مراحل تست و ارزیابی، هیچ نشانه‌ای از مشکل مشاهده نشد.
ناسا اعلام کرد که این دستاورد نتیجه سال‌ها تلاش مهندسان ناسا و اسپیس ایکس است و به‌عنوان اولین سفر فضانوردان به ایستگاه بین‌المللی فضایی در قالب برنامه Commercial Crew به حساب می‌آید.
هرلی (راست) و بنکن در پایان روز با زمین تماس گرفتند
فالکون۹؛ آغاز استقلال آمریکا از روسیه در فضا
ویدئوی اعزام تاریخی فضانوردان از خاک آمریکا را ببینید: 
...
 
برچسب ها: ناسا