کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

من در انتخابات برنده می‌شوم، پیش از انتخابات به توافق بهتری دست پیدا می‌کنید

دونالد ترامپ: ایران برای توافق، منتظر نتیجه انتخابات آمریکا نماند

16 خرداد 1399 ساعت 20:40


گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه آزادی مایکل وایت نشان داد دستیابی به یک توافق ممکن است، از حکومت ایران خواست  برای توافق منتظر نتیجه انتخابات نماند.
دونالد ترامپ، در توییت‌هایی که امروز جمعه ۱۶ خرداد در این زمینه منتشر کرده، از ایران برای آزادی مایکل وایت تشکر کرده و خطاب به مقام‌های حکومت ایران گفته است «من در انتخابات برنده می‌شوم، شما اکنون به توافق بهتری می‌رسید». مایکل وایت، ملوان سابق نیروی دریایی آمریکا که بیش از دو سال پیش در ایران بازداشت شد، روز پنجشنبه با یک هواپیمای سوئیسی ایران را ترک کرد. دونالد ترامپ همچنین در توییت دیگری نوشته است که با مایکل وایت گروگان سابق آمریکایی صحبت کردم. او پس از آزادی از ایران الان در زوریخ سوئیس است. او به زودی سوار یک هواپیمای آمریکایی خواهد شد و در حال بازگشت به خانه اش در ایالات متحده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در توییت دیگری نوشته است: از زمانی که (رئیس جمهور) شده‌ام، ما بیش از ۴۰ آمریکایی گروگان و زندانی را آزاد و به خانه بازگردانده‌ایم». دونالد ترامپ در آذرماه سال گذشته پس از آزادی ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، هم از جمهوری اسلامی به دلیل «مذاکرات منصفانه» تشکر کرده بود. دونالد ترامپ در توییتی مشابه در آن زمان نوشته بود : «از ایران برای این مذاکره خیلی منصفانه سپاسگزارم. دیدید ما می‌توانیم با هم به توافق برسیم.»
 
به گزارش رویترز، همزمان با خروج مایکل وایت از ایران، مجید طاهری پزشک ایرانی -آمریکایی ساکن فلوریدا آزاد شده و به او اجازه داده شده به ایران سفر کند. به گزارش ایرنا، مجید طاهری به دلیل نقض تحریم های ایران ۱۶ ماه در بازداشت بود. یک سخنگوی کاخ سفید در گفت وگو با رویترز ابراز امیدواری کرده است که آزادی مایکل وایت زمینه ساز گشایشی در روابط ایران و آمریکا باشد. مایکل وایت در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز در زوریخ گفته است، در حال بهبود هستم. من در زندان مرکزی مشهد و قبل از مرخصی به ویروس کرونا مبتلا شدم . وی اضافه کرد، الان حالم خوب است و خوشحالم که به خانه باز می گردم.

مایکل وایت در ادامه از تلاش های دونالد ترامپ برای آزادی خود تشکر کرد. وی همچنین از سفارت سوئیس برای کمک‌هایش در این زمینه قدردانی کرد. وزارت امور خارجه سوئیس نیز روز پنجشنبه تایید کرد در مذاکرات جهت «حرکت بشردوستانه» که به آزادی مایکل وایت و مجید طاهری منجر شد نقش ایفا کرده است. وزارت امور خارجه سوئیس در ادامه برای اقدامات بیشتر در این زمینه ابراز آمادگی کرده است. در همین حال، یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته است، آزادی مایکل وایت پس از چند ماه مذاکرات بین ایران و آمریکا روی داد. وکیل مجید طاهری هم به رویترز گفته است که موکلش برای دیدار با خانواده و درمان به ایران سفر خواهد کرد و سپس به ایالات متحده باز خواهد گشت. به گفته وکیل مجید طاهری وی در دادگاه اتهامات خود را پذیرفته بود.

پاسخ ایران به درخواست ترامپ برای توافق جدید
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (جمعه) به قدردانی دو مرتبه‌ای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده از آزادی یک نظامی پیشین آمریکایی در ایران واکنش نشان داد. ظریف در صفحه توئیتر خود با به اشتراک گذاشتن تصویری از توئیت تشکر ترامپ، خطاب به وی نوشت: «ما، برخلاف اقدامات زیردستان شما، به تبادل انسان‌دوستانه دست یافتیم». وی در واکنش به درخواست ترامپ از ایران برای انجام توافق جدید با آمریکا، تصریح کرد: «ما زمانی که شما وارد دفتر [ریاست‌جمهوری] شدید، توافقی داشتیم. ایران و دیگر اعضای برجام هرگز میز را ترک نکردند». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه افزود: «مشاوران شما - که اکثراً تا الان اخراج شده‌اند - قمار احمقانه‌ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن [اشتباه] را اصلاح کنید، به تصمیم شما بستگی دارد».

شمخانی: هیچ مذاکره‌ای با آمریکا انجام نمی‌شود
دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه آزاد شدن زندانیان ایرانی و آمریکایی طی روزهای اخیر نتیجه مذاکره نبوده است، تأکید کرد که هیچ مذاکره‌ای در آینده بین دو کشور انجام نخواهد شد. علی شمخانی در این خصوص در توئیتر نوشت: «اوضاع ترامپ چه در تقابل‌های بین المللی، چه در افتضاح مدیریت کرونا و چه در آتش افروزی نژادپرستانه در داخل آمریکا به قدری خراب است که تیمش چاره‌ای جز تولید و نمایش موفقیت‌های ساختگی برای او ندارند. تبادل زندانیان، نتیجه مذاکره نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد.»
 
پمپئو: تا آزادی تمام آمریکایی‌های دربند در ایران و جهان از پا نخواهیم نشست
 وزیر خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای به مناسبت آزادی مایکل وایت عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا از ایران گفت ما یک آمریکایی دیگر را به خانه بر می‌گردانیم. مایک پمپئو گفت: مایک وایت که به ناحق نزدیک به دو سال در ایران زندانی بود آزاد شده است. وی در راه بازگشت به ایالات متحده است، جایی که ما مشتاقیم او را به خانواده‌اش بازگردانیم.  وی اضافه کرد، من از برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای مذاکره با ایرانی‌ها بر سر آزادی مایکل وایت قدردانی می‌کنم. من از دولت سوئیس و کار دیپلمات‌هایمان برای تسهیل این دیپلماسی موفق سپاسگزاری می‌کنم. وزیر خارجه دولت پرزیدنت ترامپ گفت، در عین حال که خشنودیم ایران در این مساله سازنده بود، اما کار بیشتری باید انجام داد. ایالات متحده تا وقتی یکایک آمریکایی‌های دربند در ایران و سراسر جهان را به خانه و عزیزانشان بازنگرداند، از پا نخواهد نشست. پمپئو خاطر نشان کرد: ایالات متحده همچنان خواستار آزادی باقر نمازی، سیامک نمازی، و مراد طاهباز – دیگر شهروندان آمریکایی که به نادرستی برای مدتی طولانی در ایران زندانی هستند – و همچنین پاسخگویی کامل در مورد سرنوشت رابرت لوینسون است.


کد مطلب: 217564

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/217564/دونالد-ترامپ-ایران-توافق-منتظر-نتیجه-انتخابات-آمریکا-نماند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir