به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ساعت ۱۸:۲۷
کد مطلب : ۲۱۷۷۱۴

آیاسرماخوردگی موجب‌مصونیت در‌برابرکرونا می‌شود

گروه علمی: چهار نوع کروناویروس وجود دارند که موجب سرماخوردگی می‌شوند و بسیاری از محققان در تلاش هستند تا دریابند که آیا ابتلا به سایر بیماری‌ها با منشاء کروناویروس مصونیت در برابر کروناویروس کووید-19 ایجاد می‌کند یا خیر؟
آیاسرماخوردگی موجب‌مصونیت در‌برابرکرونا می‌شود
شاید هنوز شواهد علمی قطعی در این مورد وجود نداشته باشد، اما امکان مصونیت در برابر بیماری کووید-19 با ابتلا به سایر بیماری‌ها با منشاء کروناویروس وجود دارد.مدیر موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن در تحقیق اخیر خود ثابت کرد که 24 شرکت‌کننده این تحقیق از سنگاپور که در سال 2003 به سارس مبتلا بودند در برابر ابتلا به کووید-19 مصونیت داشتند.نکته جالب‌توجه این است که 50درصد از شرکت‌کنندگان هیچ‌گونه مواجهه قبلی با کروناویروس سارس نداشتند و از هر هفت نفر یک نفر با کروناویروس سارس آلوده‌شده بودند و از هر 10 مبتلا یک نفر فوت کردند و نتایج این تحقیق مرموز بود. با توجه به این یافته‌ها، محققان دریافتند ممکن است بخشی از جمعیت به دلیل ایمنی قبلی نسبت به کروناویروس جدید مصون باشند و علت آن قرار گرفتن در معرض کرونا ویروس‌های سرماخوردگی است.چهار نوع کروناویروس موجب سرماخوردگی می‌شوند. بیشتر افراد حداقل یکی از این ویروس‌های ایجادکننده سرماخوردگی را طی زندگی تجربه می کنند.بر اساس ارزیابی‌های اخیر انجام‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)، فقط 3درصد از جمعیت جهان دارای آنتی‌بادی کروناویروس جدید هستند و به‌منظور دستیابی به ایمنی ‌جمعی حداقل 60 درصد از جمعیت نیاز به داشتن آنتی‌بادی در برابر این عفونت دارند و اگر آنتی‌بادی با سایر کروناویروس‌ها وجود داشته باشد، ایمنی ‌جمعی زودتر حاصل خواهد شد.

در تحقیق منتشرشده در ماه مه که توسط آلساندرو ست و شین کروتی از موسسه ایمونولوژی La Jolla انجام شد، واکنش سلول تی در نمونه‌های خونی بین سال‌های 2015 و 2018 قبل از کروناویروس جدید موردبررسی قرار گرفتند. بسیاری از این افراد دارای واکنش سلول تی قابل‌توجهی در برابر کروناویروس کووید-19 بودند، اگرچه هرگز در معرض کروناویروس این بیماری قرار نگرفتند.به‌هرحال ممکن است که چنین ایمنی نسبت به کروناویروس کووید-19 پاسخگوی تفاوت میزان آلودگی و پیامدهای بیماری بین مکان‌های مختلف جغرافیایی باشد.وی گفت: "با توجه به‌شدت وجود بیماری همه‌گیر کووید-19، هر نوع ایمنی کروناویروس می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در روند کلی این بیماری داشته باشد و یک نکته مهم در همه‌گیری این بیماری در ماه‌های آینده خواهد بود."این دو محقق خاطرنشان کردند: این فرضیه نیاز به اعتبارسنجی توسط تحقیقات بیشتر دارد و سازمان بهداشت جهانی نیز در این مورد احتیاط کرده است.

مایکل رایان از سازمان بهداشت جهانی گفت: "مطمئنا شواهد و مدارکی در رابطه با سلول‌های تی وجود دارد که نشان ‌دهد در صورت ابتلا به عفونت کروناویروس قبلی، واکنش سریع‌تری به کووید-19 ایجاد می‌شود، اما هیچ مدرک تجربی وجود ندارد که نشان دهد عفونت‌های کروناویروس قبلی شما را از عفونت کووید-19محافظت می‌کنند. "با این وجود رایان به این مورد خوش بین است.وی گفت: "این مورد به ما امید می‌دهد که انواع واکنش‌های ایمنی که می‌تواند برای محافظت درازمدت مفید باشد باید در نظر بگیریم."آستانه‌ای که معمولا برای دستیابی به مصونیت ‌جمعی پذیرفته می‌شود 60 تا 70 درصد است. اما گابریلا گومس، محقق دانشکده پزشکی لیورپول معتقد است که تنوع فردی به دلیل مصونیت متقابل با سایر کروناویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا می‌تواند این آستانه را کاهش دهد. در حقیقت مدل‌های ریاضی وی نشان می‌دهد که با 10تا20 درصد از جمعیت آلوده می‌توان ایمنی جمعی به دست آورد. البته این فرضیه هنوز موردبررسی قرار نگرفته است.