به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۲۱۷۷۷۷

علت گرانی لوازم یدکی خودرو چیست؟

گروه اقتصادی: افزایش قیمت لوازم یدکی هم این روزها به عنوان دغدغه اصلی تعمیرکاران و خریداران خودروست.
علت گرانی لوازم یدکی خودرو چیست؟
قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده است و طبق مشاهدات میدانی تمام قطعات خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.به گفته یکی از فروشندگان قطعات لوازم یدکی، دیسک و صفحه پژو که قبل از عید حدود ۷۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.کمبود نظارت ها و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو مردم را برای خرید این محصولات با مشکل مواجه کرده است. مسئولان این صنف افزایش قیمت را علت گرانی ارز  و افزایش قیمت مواد اولیه می دانند اما سوالی که پیش می آید کالایی که از قبل در انبار موجود است چرا باید با قیمت حال حاضر به فروش برسد. حتی با جست و جویی در سایت های فروش می توان به این افزایش قیمت پی برد.

گران فروشی به ارز باز می‌گردد
مهدی کاظمی سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی  درباره علت گرانی لوازم یدکی، گفت: گران فروشی به قضیه ارز باز می‌گردد و ارز به شدت در بازار موثر است. نه تنها واردات بلکه تولیدات داخلی به قیمت ارز وابسته است.عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی بیان کرد: در حال حاضر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه در داخل تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود در نتیجه ارز بر قیمت آن‌ها تاثیر گذار است. تجار و تولید کننده باید ارز را بخرند که همانطور مشخص است قیمت ارز رو به افزایش است که در نتیجه باعث گرانی و افزایش قیمت کالا‌ها می‌شود.کاظمی بیان کرد: از دولت، بانک و سازمان صمت تقاضا کردیم مسئله ارز را مشخص کند چرا که بازار لوازم یدکی به شدت به آن وابسته است. از هواپیما گرفته تا کشتیرانی، خودرو‌های سنگین، سبک، کشاورزی و ... به صنف لوازم یدکی نیاز دارند و برای اینکه ریل نخوابد، هواپیما پرواز کند.عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تشریح کرد: تمام تلاشمان این است تا مواد را تامین کنیم تا لنگی به وجود نیاید. در حال حاضر در تهیه ارز و سفارشات مشکلات داریم بنابراین برای اینکه از تورم جلوگیری شود باید مقررات دست و پاگیر و بیهوده که در واردات مواد اولیه به کار می‌رود سهل شود.کاظمی ادامه داد: در ۲ تا ۳ ماه آینده با کمبود لوازم یدکی مواجه خواهیم شد که در مقابل این کمبود به شدت در افزایش قیمت تاثیر گذار خواهد بود.او بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ درصد قیمت لوازم یدکی افزایش داشته است چرا که با تورم مواجه شده ایم و احتمال اینکه افزایش قیمت ادامه دار باشد وجود دارد.

افزایش نرخ ارز و کمبود قطعات عامل موثر در افزایش قیمت
علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص علت گرانی لوازم یدکی، گفت: قیمت لوازم یدکی مستقیما با نرخ ارز ارتباط دارد هر چقدر ارز تغییر کند، قیمت این کالا افزایش پیدا می کند اما اینکه چرا کالاهایی که ساخت داخل است باید با ارز محاسبه شود بحث دیگری است.او بیان کرد: برخی از مواد اولیه قطعات مانند بلبرینگ، کاسه نمد و ... در داخل تولید نمی شود از این رو باید وارد کرد بنابراین قیمت این مواد با ارز محاسبه می شود که در حال حاضر شاهد افزایش قیمت ارز نیز هستیم.رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تشریح کرد: برخی از قطعات ممکن است از خارج وارد شود.این مقام مسئول یکی دیگر از دلایل گرانی را برخی از قطعات دانست و گفت: معمولا هر سال در برخی از مقاطع به دلیل کمبود تعداد معدودی از قطعات یدکی، افزایش می‌یابد که این دلیل بر گران شدن قطعه نیست بلکه دلیل بر کمبود قطعه است.او ادامه داد: چنین افزایش قیمتی به دلیل کمبود رخ می‌دهد و مختص به لوازم یدکی نیست و در مورد سایر اجناس و اقلام از مواد خوراکی نظیر گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا لوازم یدکی مشاهده می‌شود. پس از چنین اتفاقی با فعالیت صنف مورد نظر و راهکار‌های انجام شده کالای مورد نظر به وفور در دسترس قرار می‌گیرد و حتی قیمت آن به زیر قیمت می‌رسد.یکی از رانندگان  گفت: گرانی در بازار لوازم یدکی بیداد می کند و توانمان برای خرید این کالاها رو به کاهش است. از دولت درخواست داریم تا در بازار لوازم یدکی نظارت داشته باشد و بتوان قیمت ها را در این بازار کاهش داد.

مرتضی کاظمیان یکی از توزیع کنندگان لوازم یدکی   با اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار، گفت: افزایش ۲ تا سه برابری قیمت در شرایط فعلی بازار،کسب و کار عادی را  تحت الشعاع قرار داده و شاهد این هستیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی از خرید آن امتناع می کنند. متاسفانه باید اذعان کرد این وضعیت موید شرایط نامطلوبی است که به اشکال گوناگون طی ماه های اخیر ظهور  پیدا کرده است.او افزود: فارغ از موضوع گرانی و افزایش تامل برانگیز قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه هستند.
این فعال در عرصه فروش و توزیع لوازم یدکی خودرو گفت: در چنین شرایطی زمینه برای افزایش و گرانی هر چه بیشتر قطعات هموارتر می شود و این موضوعی است که نباید آن را نادیده گرفت و باید دستگاه های ذی ربط با فوریت نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.کاظمیان تصریح کرد: در چنین شرایطی، بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت، بیش از پیش فراهم شده و اساسا برخی از متقاضیان خرید لوازم یدکی، با علم به بی کیفیت بودن قطعات، به دلیل ارزان بودن آن مبادرت به خرید و تهیه چنین قطعات  می کنند.او افزود:کیفیت پایین این قطعات باعث می شود، بعد از مدت کوتاهی مجددا قطعه تعویض شده با اشکال و نارسایی در کارکرد مواجه شود و متاسفانه برخی نسبت به این موضوع عکس العمل شدید و نامتعارف نشان می دهند در صورتی که بنده و بسیاری از فعالان حوزه توزیع در هنگام فروش قطعات به مشتریان، به این واقعیت اشاره می کنیم که قطعه مورد نظر از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست زیرا برای ما مشخص است که بعد از مدت کوتاهی با مراجعه مجدد و  گلایه مشتری مواجه می شویم.در پایان انتظار می رود، بیش از هرگونه تصمیم گیری، عواقب و پیامدهای احتمالی چنین تصمیماتی مد نظر قرار گیرد تا به واسطه آن بازار از شوک ها و التهابات و مواجهه با چنین مشکلاتی مصون بماند و یا اینکه نمود نارسایی های احتمالی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.