به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب : ۲۱۷۸۸

ایران، برزیل؛ نبرد در قلب امپراطوری ژاپن

گروه ورزشي: برزیل نخستین حریف تیم ملی والیبال ایران در شروع پنجمین دوره مسابقات جام بین قاره​ای است.
ایران، برزیل؛ نبرد در قلب امپراطوری ژاپن
دیداری که ساعت 10:40 صبح روز سه شنبه بوقت تهران قرار است در سالن پری فکتورال که درست در قلب پایتخت امپراتوری قدیم ژاپن در شهر کیوتو واقع شده برگزار شود. شهری که یکصد سال پیش پایتخت ژاپن بوده و بعدها شهر توکیو را جانشین خود دید. برزیل در حالی لقب پر افتخارترین تیم والیبال دنیا را یدک می کشد که این روزها و از بازی های المپیک 2012 لندن که در عین ناباوری مغلوب روسیه شد، با کنار گذاشتن تدریجی ستارگان قدیمی خود در حال پوست اندازی برای المپیک 2016 ریو است و به همین دلیل برناردو رزنده ملقب به برناردینهو به عنوان پر افتخارترین مربی جهان با گذشت چند ماه از لیگ جهانی بیست وچهارم باز هم دست به تغییراتی در ترکیب تیمش برای جام قاره ای زده و با فراخواندن بازیکنان جوان و با انگیزه از بازیکنان بزرگ و با تجربه ای چون ویستو نوس و دانته آمارال بعد از خدحافظی کاپیتان جیبا، گارسیا، سرجیهو سانتوز و سانتانا چشم پوشیده است.

قهرمان بازی های المپیک 1992 بارسلون و 2004 آتن و برنده مدال های نقره المپیک 2008 آتن و المپیک 2012 و برنز المپیک 1984 لوس آنجلس و همچنین رکورد دار قهرمانی در لیگ جهانی و جام بین قاره ای و جام جهانی و چند دوره از قهرمانی جهان حالا خواب مدال طلای سوم را در میدان دادن به ستاره های جوانی می بیند که در المپیک ریو بتوانند تامین کننده نیازهای این تیم به جای بازیکنانی باشند که حالا به مرز بازنشستگی روز به روز نزدیک تر می شوند. چنین است که رزنده همانند لیگ جهانی که بدون هراس از شکست تلخی که برابر تیم متوسط کانادا و همچنین باخت سنگین در فینال مقابل روسیه داشت با اعتماد بنقس عجیب و به پشتوانه افتخارات بزرگ و بدون توجه به انتقادات رسانه ها به دنبال تجدید ساختار تیم اول کنونی جهان است.

در تیم فعلی برناردو رزنده در حال حاضر تنها فقط نام 4 بازیکن باتجربه چون ساتکمپ، برونو رزنده، تیاگوآلوز و رافائل اولیویرا بازیکن هالبانک ترکیه دیده می شود و مابقی بازیکنان کنونی برزیل را جوانانی تشکیل می دهند که می خواهند جای ستارگان بزرگ را پر کنند. ستارگان جوانی چون والسی دی سوزا، کاربونی را، مارکوندس، لوکا ادوارد، لوئیز فیلیپ مارکوئز، ماریو داسیلوا جونیور، مائوریکو سیلوا آلمیدا بورگز، لوئیز مائوریکودی سوزا، ریکاردو لوکارلی، سیدنی جونیور دوسانتوز و والسی سوزا لئوناردو که هر کدامشان نیز تاکنون جواب خوبی به اعتماد سرمربی کهنه کار برزیلی داده اند.

سوابق رویارویی ایران و برزیل
تیم های ملی والیبال ایران و برزیل در رده های سنی مختلف در دو دهه اخیر بارها با هم در مسابقات جهانی روبرو شده اند که به جز یک بار در تمامی بازی ها برد با برزیلی ها بوده است. آن یک شکست هم مربوط به مسابقات نوجوانان جهان در سال 2007 مکزیک بود که تیم ایران در همان سالی که قهرمان جهان شد توانست 3 بر یک موفق به مغلوب کردن برزیل شد. در سطح بزرگسالان اولین رویارویی تیم های ایران و برزیل در همین جام بین قاره ای در سال 2009 بود که گرفتن یک ست از بهترین تیم جهان در آن سال باعث شد تا تیم ایران در مصاف با لهستان به سختی تن به شکست 3 بر 2 دهد و برابر کوبا هم با گرفتن یک ست خود باوری خود را کامل کند.

همین نتایج مقدمه ای شد تا تیم ایران دو سال بعد با سرمربیگری خولیو ولاسکو با شکست دادن تیم های قدرتمند لهستان، صربستان و آرژانتین در جام جهانی 2011 شگفتی ساز شود و در سال 2013 در لیگ جهانی در نخستین حضور خود با بردن ایتالیا و کوبا در خانه شان و مغلوب کردن صربستان و آلمان در تهران لقب پدیده بازی ها را به خود اختصاص دهد. دومین رویارویی تیم های ایران و برزیل در جام جهانی 2011 ژاپن بود که تیم ایران در سه ست پیاپی مغلوب حریف پر قدرتش شد. باز هم جام قاره ای زمینه ساز جدال سوم قهرمانان آمریکای جنوبی و آسیا شده که باید دید رویارویی سوم دو تیم با چه نتیجه ای پایان خواهد گرفت. آنچه می توان در باره بازی سوم دو تیم گفت این است که تیم ملی والیبال ایران با توجه به جوانگرائی صورت گرفته در ترکیب تیم ملی برزیل به لطف تجربه بیشتر بازیکنانش این بار بختی بیشتر از دو بازی قبلی برای خلق شگفتی در نخستین روز بازی های جام بین قاره ای دارد.
مرجع : گل برتر

۱۳۹۲/۰۸/۲۷ ۲۳:۰۸
روحانی متشکریم!!! (172305)