به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۸ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۲۱۷۹۰۰

گفتگوی با مدیر و مسئول فروشگاه بانه شاپ

گروه کسب و کار:
فروشگاه بانه شاپ
امروزه فضای مجازی و به خصوص حوزه های کسب و کارهای اینترنتی که عمر آن (کم و بیش) به حدود یک دهه می رسد مورد توجه همگان قرار گرفته است.
شاید به جرات بتوان گفت که امروزه خانواده‌ای را نمیتوان یافت که یکی از وسایل ارتباط با فضای مجازی در دسترس نداشته باشند ، حتی دور افتاده ترین روستاها نیز دارای تکنولوژی های جدید و همچنین وسایل ارتباط جمعی می باشند و همین امر باعث شده است که مفهوم دهکده جهانی ملموس‌تر شود.
اگر به حدود یک دهه قبل برگردیم دسترسی به این امکانات ، ابزارها و وسایل به شکل امروزی چندان میسر نبود و مواردی هم که در دسترس عموم قرار داشتند از جمله گوشی های هوشمند ، تبلت و لپ تاپ محدود و به صورت امروزی پیشرفته و فراگیر نبود.

علاوه بر این یکی مهمترین مولفه تکنولوژی ارتباطی که سرعت اینترنت بود در گذشته از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نبود و چه بسا در بسیاری از موارد برای یک ثبت نام ساده در یک وب سایت دانشگاهی و یا انتخاب رشته و یا شرکت در یک آزمون چندین ساعت را صرف نشستن در پشت سیستم های خانگی و یا میزهای کافی نت ها صرف می نمودیم.
فروشگاههای اینترنتی هم جزو مواردی هستند که در سال‌های اخیر و به خصوص در یک دهه گذشته به صورت گسترده رشد نموده اند تا تعامل بین فروشنده و خریدار  را در بستری امن ایجاد نمایند.
در این میان فروشگاه بانه شاپ از جمله استارتاپ هایی است که در اواخر دهه ۸۰ شروع به فعالیت نمود تا علاوه بر ارائه کالا و خدمات ،تجربه‌ای متفاوت را از خرید اینترنتی ارائه نماید.

در ادامه، گفت‌وگو با مدیر استارت آپ بانه شاپ را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

لطفا خودتان را معرفی نمائید و از تجربه قبل از تاسیس بانه شاپ بفرمائید ؟
رستمی هستم فارغ التحصیل کارشناسی رشته روانشناسی و مدیریت استارت آپ بانه شاپ .
در سال 1387 و در اواسط دوره کارشناسی، ابتدا سایت سقزشاپ را به صورت فروشگاهی ساده برای عرضه محصولات فروشگاهی در سطح محلی و محدود به شهرستان سقز تأسیس نمودیم اما چون شهرستان کوچکی بود تجربه موفقی برای ما نبود.
پس از یک سال با همان نام (سقز شاپ) محصولاتی را در فروشگاه قرار دادیم که امکان خرید و ارسال آن برای سایر شهرستانها نیز فراهم گردید.
قیمت این وسایل به لحاظ اقتصادی برای سایر شهرستانها به صرفه تر بود از این رو مورد استقبال قرار گرفت.
این شد که پس از حدود یک سال و نیم و در اواخر سال 90 تصمیم گرفتیم که فروشگاه بانه شاپ را راه اندازی نماییم.
در ابتدای کار موانع زیادی بر سر راه کسب و کارهای اینترنتی قرار داشت از جمله اعتماد سازی، به جهت اینکه این کسب و کارها نوپا بودند جلب اعتماد خریدار بسیار سخت و زمان‌بر بود.
مورد دوم بسترهای مناسب جهت ارائه محصولات در سطح اینترنت بود از جمله این بسترها گستردگی اینترنت به شکل امروزی برای موبایل ، تبلت و لپ تاپ و همچنین محدودیت در سطح برنامه های در دسترس (مدیریت محتوا)  جهت ارائه محصولات بر بستر وب بود.

چگونه بود که تضمیم گرفتید بانه شاپ را راه اندازی نمائید؟
بنده هم از آن دسته از افرادی هستم که با توجه به رشته ای که از آن فارغ التحصیل شده ام و به صورت آکادمیک مشغول به کار نشده ام و بر مبنای علاقه‌ای که در اواسط دانشگاه به دیجیتال مارکتینگ پیدا کردم به این ایده و کار روی آوردم .
همچنین یکی از دلایل عمده نیز این بود که استان کردستان یکی از استانهای مرزی ایران است  و متاسفانه فاقد پشتیبانی صنعتی و سرمایه گذاری لازم جهت اشتغال جوانان می باشد به همین دلیل است تا به امروز نیز جوانان و حتی با فارغ التحصیلان مناطق مرزی به صورت عمده با مشکل بیکاری و یا دغدغه کار بعد از فارغ التحصیلی مواجه هستند و یا حتی در بسیاری از موارد از ادامه تحصیل در مقاطع مختلف انصراف میدهند.
از این رو بود که بنده هم در اواسط دوره دانشگاه علاوه بر تحصیل و همزمان به صورت یک ایده ، طرح بانه شاپ را پیاده سازی نمودم و پس از کش و قوسهای مختلف و آزمون و خطاهای بسیار جزو اولین فروشگاههای آنلاین کشور و استان بودیم.

سفر به بانه
فروشگاه شما چه خدمات و کالاهایی را ارائه میدهد؟
فروشگاه بانه شاپ به صورت کلی در زمینه خرید از بانه و لوازم خانگی فعالیت دارد .
محصولات در این صنف گستردگی فراوانی دارد که شامل تلویزیون ، لباسشویی، ظرفشویی ، یخچال، لوازم آشپزخانه ، تهیه جهیزیه و هر آنچه که یک خانه و خانواده در زمینه لوازم منزل نیازمند باشد را می‌توان در فروشگاه جستجو نمود.
علاوه بر ارائه این محصولات ارسال کالاها نیز به سراسر کشور توسط پیک های اختصاصی و همچنین باربری و یا پست امکان پذیر می باشد و این امر دسترسی به بازار شهر بانه را به صورت آنلاین آسانتر نموده است.
از دیگر مزایای خرید از بانه به صورت آنلاین امکان تسویه حساب در محل می باشد که ابتدا کالا درب منزل تحویل داده میشود و پس از بررسی و تایید نهایی خریدار، فاکتور سفارش در محل تسویه خواهد شد که این امر باعث اطمینان خاطر بیشتر خریداران به مجموعه بانه شاپ شده است.

آیا در حیطه کسب و کار خود رقیب دارید و این رقابت به چه صورت میباشد؟
طبیعتاً در هر کسب و کاری رقابت وجود دارد , در حیطه کاری ما نیز دوستان و همکارانی داریم که ما آنها را نه به چشم رقیب بلکه به عنوان همکار خود می شناسیم و به صورت تعاملی با هم در ارتباط هستیم اما به صورت کلی چون بحث فروش یک بحث رقابتی هست در این زمینه به لحاظ قیمت محصولات ، کیفیت اجناس و همچنین گارانتی و خدمات پس از فروش کالاها در بازار بانه رقابت وجود دارد.

خودتان تامین کننده کالا هستید و یا به صورت واسطه عمل میکنید؟
برای تامین کالا ها در کل ، کمتر فروشگاه آنلاینی داریم که خود تامین کننده مستقیم کالا باشد و خدمات لجستیکی ارائه نماید، اما میتوانند کالا را با قیمت مناسبتری از واردکننده تهیه و در اختیار مصرف کننده قرار دهند .
بیشتر فروشگاه های آنلاین به صورت واسطه‌ای عمل می‌کنند و حتی فروشگاه‌های حقیقی و فیزیکی نیز هر کدام به تعدادی از محصولات را می توانند تامین نمایند بانه شاپ نیز در این میان قسمتی از کالاها را خود تامین می‌کنیم و قسمتی از سایر محصولات فروشگاه را از واردکننده اصلی و با قیمتی مناسبتر تهیه و به دست مصرف کننده نهایی می رسانیم که در این میان سعی بر این است ، اثر واسطه ای چند مرحله ای و سود کاذب بسیاری از کالاها از بین رود.

 فروشگاه شما در بحث اشتغال زایی به چه صورت عمل کرده است ؟
فروشگاه بانه شاپ به صورت مستقیم برای ۵ نفر شغل ایجاد نموده است.
برای اشتغال غیر مستقیم و پاره وقت نیز بسته به فصل های مختلف و شرایط بازار ، تعداد همکاران به ۵ الی ۱۰ نفر افزایش خواهد یافت.

کولبری-بانه
در مسیر راه با چه مشکلات و چالش هایی مواجه بوده اید؟
به صورت کلی مشکلات و موانع بر سر راه فروشگاه های آنلاین که در حیطه ی کاری ما فعال هستند به چند دسته تقسیم می شود.
اول اینکه مشکلات ناشی از ایجاد این ذهنیت که بانه را با کالای قاچاق می شناسند که متاسفانه این ذهنیت کاملاً اشتباه القا شده است.
بسیاری از کالاهای فروشگاه های بانه دارای مجوزهای ورود از مراجع مربوطه می باشند و با توجه به اینکه بانه شهری مرزی است دارای یک سری امتیازات پیله وری و کوله بری خاص برای واردات کالا نیز هست که بسیاری از کالاهای وارداتی از این شهر را از کالای قاچاق مستثنا می سازد.
علاوه بر این شرکت های معتبر برای بسیاری از محصولات گارانتی های یک ساله، ۱۸ ماهه و دو ساله ارائه میدهند که حتی پس از انقضای مدت گارانتی ، این شرکت‌ها جهت خدمات پس از فروش در سراسر کشور دارای نمایندگی فعال میباشند.

مورد دوم اینکه امرار معاش مردم منطقه با توجه به ضعف در صنعت سرمایه گذاری و دغدغه اشتغال پایدار و سایر شرایط ، بیشتر از طریق کوله بری  (کولبری) میباشد (در حقیقت کوله بری شغل نیست و کوله بر از سر ناچاری و اجبار و برای تامین هزینه های زندگی این کار را انجام میدهد) و از این طریق نیز اغلب لوازم خانگی و یا سایر کالاهای مجاز وارد می شود ، هرچند که فروشگاههای فعال در این زمینه از جمله بانه شاپ مجوزهای لازم را از سازمانهای مربوطه دریافت نموده اند اما در بعضی مواقع و کم لطفی برخی از عزیزان متاسفانه در عرضه ، فروش و ارسال کالا مشکلاتی برای صنف به وجود می آید.

مورد سوم که به صورت خیلی حاد و ملموس وجود دارد سوء استفاده از نام بانه در فروش محصولات تقلبی می باشد.
این حقیقت که در هر صنف، شهر، استان و یا کشوری خوب و بد وجود دارد انکار ناپذیر است، صنف فروشگاه‌های ما هم از این امر مستثنا نیست اما متاسفانه در چند سال اخیر یک پدیده که همه ما را رنج می دهد بسیار گسترده شده است  این است که از طریق فضای مجازی و اپلیکیشن های موبایل و حتی فضای حقیقی کالاهای تقلبی را به جای کالاهای اصلی و به نام شهرستان بانه به فروش می‌رسد، و متاسفانه این امر به نام شهرستان بانه تمام شده است و ضربه سنگینی به اعتماد و اعتبار بانه وارد نموده است.
بسیاری از این محصولات در کشورهایی همچون چین به صورت کپی از محصول اصلی و تحت عنوان یک برند متفاوت تولید و روانه بازار میشود ، سود جویان قبل از رسیدن محصولات کپی به دست مصرف کننده با ابزار خاص ، همین محصولات را دستکاری کرده نام و برند کپی را پاک میکنند و برندهای معتبر را روی آنها میزنند و به نام برند اصل و به قیمت گزاف روانه بازار مصرف مینمایند.

در داخل کشور نیز چندین شرکت را میتوان نام برد که در طراحی محصولات خود  از کالاهای اصلی شرکت ها و برندهای معتبر به لحاظ ظاهری کپی برداری می نمایند که تا حدود زیادی شباهت بسیاری به نمونه اصلی دارد که در بسیاری از موارد تشخیص اصالت آنها به لحاظ ظاهری مشکل می باشد ، همین امر موجب شده که سودجویان از این موضوع سوء استفاده نمایند.

 به عنون کلام پایانی اگر مطلبی هست بفرمائید؟
جوانان شهرستان بانه و همچنین شهرهای مرزی اطراف جهت تهیه مایحتاج زندگی خود به کار خطرناک کوله بری روی آورده‌اند و چون کار آنها (کوله بری) در نقطه صفر مرزی است هر سال تعدادی از این جوانان جان خود را به دلیل سختی و خطرات آن از دست می‌دهند و خانواده هایی هستند که حتی نان آور خود را در این راه از دست داده‌اند و الان کسی را هم ندارند که کولبری را برایشان انجام دهد ، امیدوارم روزی برسد که شاهد اشتغال پایدار جوانان و کارجویان در شهرهای مرزی بدون دغدغه باشیم و امیدوارم مسئولان و دلسوزان این شهرستان و استان در رفع موانع و مشکلات این مردم زحمتکش و دلسوز  گامهایی اساسی بردارند تا بیش از این شاهد نابسامانی وضعیت معیشتی و اقتصادی این مردم نباشیم.
از شما هم تشکر میکنم برای وقتی که گذاشتید.