به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۲۱۸۰۱۳

چرا بعد از اجرای طرح ترافیک، راهبندان ایجاد شد؟

گروه جامعه: رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ترافیک معابر پایتخت را بعد از اجرای طرح ترافیک بررسی کرد.
چرا بعد از اجرای طرح ترافیک، راهبندان ایجاد شد؟
سرهنگ محمد رازقی با اشاره به بررسی ترافیک روز اول و دوم اجرای طرح ترافیک بعد از یک وقفه چند ماهه اظهار کرد: یک الگوی ترافیکی داریم که مبنای ترافیک هر موقع سال با توجه به آن در نظر گرفته می‌شود. مثلاً برای این موقع سال میانگین ترافیک سال ۹۷ و ۹۸ را برای ۱۹ خرداد در نظر می‌گیریم که چه وضعیت ترافیکی باید داشته باشیم و بعد می‌گوئیم که امسال این الگوی ترافیکی را داشته‌ایم.به گفته رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از ابتدای سال در چندین مقطع برخی شرایط پیش آمد که الگوریتم ترافیکی پایتخت بهم ریخت.وی افزود: شنبه اولین روز بود که طرح ترافیک در سال ۹۹ اجرا شد، این موضوع در حالی بود که در محدوده مرکزی تا دو روز پیش یعنی تا هفته قبل ترافیک فوق‌العاده سنگین بود و در عصر اشباع می‌شد.سرهنگ رازقی ادامه داد: طول معابر اصلی محدوده مرکزی حدود ۴۰ کیلومتر است این معابر کاربری ترافیکی دارند و معابر اصلی حساب می‌شود. در طول روز طول ترافیک ما به ۴۰ کیلومتر می‌رسید یعنی همه محورهای مرکزی ترافیک داشتند و همه مردم در صف خودروها بودند.رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: بعد از اجرای طرح ترافیک (در روز اول اجرای این طرح) در محدوده مرکزی بار ترافیک حدود نیم ساعت زودتر یعنی قبل از ساعت ۶ آغاز شده مشخصاً بود و ترافیک از اطراف تهران به محدوده مرکزی هدایت می‌شد.

وی ادامه داد: مثل بزرگراه نواب، بزرگراه همت غرب به شرق، بزرگراه حکیم غرب به شرق، بزرگراه شهید لشگری، خیابان آزادی غرب به شرق، خیابان دماوند و در ادامه خیابان انقلاب که مسیر شرق به غرب، بزرگراه امام علی جنوب به شمال معابری است که در روز اول اجرای طرح ترافیک بار ترافیکی در آنها زودتر شروع شد.رازقی خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان گفت در روز اول اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی پایتخت بیش از ۵۰ درصد خلوت تر شد و با توجه به اجرای طرح ترافیک و در نظر گرفتن تمامی شهر تهران حدود ۳۰ درصد بار ترافیکی در پایتخت کمتر شد.رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت تاکید کرد: اما این وضعیت ترافیکی برای روز دوم اجرای طرح مانند روز اول آن نیست. ۵۰ درصدی کاهش ترافیکی که شنبه تهران را خلوت کرده بود، در روز یکشنبه شاید به ۳۰-۲۰ درصد رسیده است، یعنی محدوده مرکزی نسبت به شنبه ۳۰-۲۰ درصد نسبت به روزهای قبل و هفته قبل خلوت تر و ۳۰-۲۰ درصد سبک تر است.۵۰ درصدی کاهش ترافیکی که شنبه تهران را خلوت کرده بود، در روز یکشنبه شاید به ۳۰-۲۰ درصد رسیده است، یعنی محدوده مرکزی نسبت به شنبه ۳۰-۲۰ درصد نسبت به روزهای قبل و هفته قبل خلوت تر و ۳۰-۲۰ درصد سبک تر استوی گفت: این موضوع نشان می‌دهد بخشی از مردم روز اول طرح از وسیله نقلیه استفاده نکردند و در روز دوم اجرای طرح مجدد از خودرو شخصی استفاده کردند. البته در کنار این صحبت‌ها فکر کنم باید آمار اتوبوسرانی، مترو و تاکسی را بگیریم و مقایسه کنیم ولی قطعاً چون وضعیت ترافیکی نشان می‌دهد شنبه خلوت تر از یکشنبه بود می‌توانیم نتیجه بگیریم بخشی از مردم شنبه با وسیله عمومی بیرون آمدند ولی یکشنبه ترجیح دادند از خودروی شخصی استفاده کنند.

تعطیلی مراکز آموزش و شرایط تابستان مانند می‌تواند از دلایل خلوتی خیابان‌ها باشد
سرهنگ رازقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استفاده مردم از خودروی شخصی می‌تواند دلیل افزایش ترافیک یکشنبه نسبت به شنبه باشد، گفت: می‌تواند یکی از دلایل این باشد، اما در برخی هفته‌ها شنبه‌های خلوت تری داریم این سبکی ترافیک را هم می‌توان مربوط به این موضوع دانست، مخصوصاً الان که مراکز آموزشی تعطیل است و تقریباً تابستان حساب می‌شود و شاید مردمی هم که مسافرت بودند شنبه برنگشتند و ترجیح دادند شنبه بعد از ظهر بازگردند و در روز شنبه، تهران خلوت تر بود این هم می‌تواند با درصد کمی یکی از دلایل خلوتی شنبه باشد.رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیش بینی شما برای روزهای آینده چیست، فکر می‌کنید ترافیک بیشتر می‌شود یا خیر، گفت: من فکر می‌کنم این وضعیتی که شنبه و یکشنبه مشاهده کردیم به خصوص در روز یکشنبه، با تغییرات جزئی همین وضعیت ادامه می‌یابد. یعنی کمتر نمی‌شود و شاید هم با تغییرات خیلی جزئی قدری افزایش داشته باشد.وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما ادامه این وضعیت (افزایش ترافیک) به لغو مجدد طرح ترافیک می‌انجامد؟ یا خیر، گفت: این را نمی‌توان بیان کرد. این قضیه فقط در اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک دخالت نیست، این هم باید با موارد دیگر هم بررسی شود و صرف خلوت یا شلوغ شدن تهران مبنای تصمیم گیری نیست. شاید به خاطر بیماری کرونا مسائل دیگری هم مؤثر باشد.
 
 
47231