به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب : ۲۱۸۰۴۹

شیر مادر، مناسب‌ترین نوع تغذیه برای شیرخوار

گروه علمی: مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تغذیه با شیر مادر مناسب‌ترین نوع تغذیه برای شیرخوار است.
شیر مادر، مناسب‌ترین نوع تغذیه برای شیرخوار
پروین میرمیران، مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار کرد: در حال حاضر تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که استریلیزه و هموژنیزه کردن شیر، بهداشت آن را فراهم می‌کند.او با اشاره به اینکه در لبنیات نباید از روغن پالم استفاده شود، بیان کرد: البته در انواع لبنیات به خصوص ماست به منظور بهبود طعم و مزه، روغن‌های خوراکی اضافه می‌کنند و ممکن است که مصرف مکرر آن برای سلامتی مشکل ساز باشد. بنابراین، در اصالت و برچسب‌های تغذیه‌ای کالا‌های خوراکی باید به میزان و نوع چربی افزوده شده به آن به طور دقیق اشاره شود.

اهمیت مصرف روزانه شیر در گروه‌های مختلف سنی 
مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی در ادامه به مصرف روزانه شیر در گروه‌های مختلف سنی تاکید کرد و افزود: برای کودکان توصیه شده که روزانه حداقل دو لیوان شیر مصرف کنند و در مورد کودکان دو سال به بالا توصیه به مصرف شیر کم چرب و کودکان زیر دوسال طبق علم روز و نظر اسلام توصیه به مصرف شیر مادر شده است.
او ادامه داد: تغذیه با شیر مادر مناسب‌ترین نوع تغذیه برای شیرخوار است. پس از زایمان، هیچ لحظه‌ای را برای شروع تغذیه با شیر مادر نباید از دست داد. چربی موجود در شیر مادر از نوع چربی‌های زنجیره متوسط و بلند است که به راحتی قابل هضم هستند. شیر مادر حدود ۴ درصد چربی دارد.میرمیران تصریح کرد: شیرمادر برای رشد جسمی و ذهنی کودک با وجود چربی، برای رشد غشا‌های سلولی موثر است. کودکانی که شیر مادر دریافت می‌کنند، در مقابل بیماری‌هایی همچون سرطان، ام اس و سایر بیماری ها، مقاوم هستند. چراکه شیر مادر سرشار ازایمونوگلوبین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی است.او در مورد کودکانی که شیر مادر را مصرف نمی‌کنند، بیان کرد: عدم مصرف شیر مادر نرمی استخوان را به دنبال دارد و در الگو‌های غذایی و راهنما‌های روزانه گفته می‌شود که نوزادان باید شیر مادر را دریافت کنند.مدیر گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در خصوص تاثیرگذاری مصرف شیر بر استخوان  تصریح کرد: افرادی که تا سن بلوغ شیر را تا دو لیوان مصرف می‌کنند، از رشد استخوانی بهتری برخوردار هستند. یعنی رشد آنها، متناسب با قد و ژنتیک خانواده خواهد بود اما افرادی که شیر کمتر مصرف می‌کنند، ممکن است از جهت قدی به حد پتانسیل نرسند.میرمیران بیان کرد: شیر در گروه لبنیات بیشترین تاثیر را در نشست کلسیم بر استخوان‌ها دارد. بنابراین، برای جلوگیری از نرمی استخوان در کودکان شیر را توصیه و در بزرگسالان برای پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی‌های نواحی مختلف استخوان ناحیه دست نیز توصیه به مصرف لبنیات به ویژه لبنیات غنی شده از ویتامین D می‌شود زیرا جذب کلسیم با ویتامین D افزایش می‌یابد.او گفت: اگر کلسیم در کنار ویتامین D باشد، جذب آن بهتر است و پیشگیری از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند. برای همین به افراد مسن توصیه می‌شود یک تا دو لیوان شیر به طور روزانه به منظور جلوگیری از پوکی استخوان مصرف کنند.

تاثیر مصرف شیر بر استحکام دندان‌ها
او در ادامه به تاثیر مصرف شیر بر استحکام دندان‌ها تاکید کرد و گفت: چون ترکیب شیر از کلسیم است توصیه به دریافت شیر برای استحکام دندان می‌کنیم.مدیرگروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی در پایان تصریح کرد: مصرف شیر‌های غیرپاستوریزه، امکان دارد بیماری‌های عفونی، میکروبی و انواع اسهال‌ها را به دنبال داشته باشد. اولویت ما سالم بودن شیر است و می‌توانیم از شیر پاستوریزه یا هموژنیزه با حفظ ارزش غذایی آن استفاده کنیم. مصرف شیر برای سلامت بدن ضروری است، اما نوشیدن شیر فاسد یا آلوده می‌تواند باعث بیماری‌های خطرناکی شود.
برچسب ها: شیر مادر تغذیه