به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۲۱۸۰۵۰

هزینه وام مسکن؛ ۳۸ میلیون تومان!

گروه اقتصادی: قیمت اوراق تسه این روز‌ها به محدوده ۸۰ هزار تومان رسیده و نسبت به شش ماه گذشته تقریبا دو برابر شده است. این یعنی حالا هزینه لازم برای دریافت وام مسکن ۲۴۰ میلیونی به رقمی حدود ۳۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. به عبارتی اگر بخواهید برای دریافت وام اقدام کنید، باید اول چنین مبلغی را هزینه کنید و تازه بعد از آن می‌توانید برای وام گرفتن دست به کار شوید.
هزینه وام مسکن؛ ۳۸ میلیون تومان!
متری ۱۷ میلیون تومان آخرین اطلاعات موجود از بازار مسکن تهران است. این یعنی خرید یک واحد ۷۰ متری در تهران حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بودجه لازم دارد. خیلی وقت است متقاضیان وام مسکن از وام ۱۶۰ میلیونی صندوق یکم ناامید شده‌اند. زمستان سال گذشته دو برابر شدن وام اوراق مسکن و افزایش آن تا سقف ۲۴۰ میلیون کمی قدرت خرید متقاضیان وام را افزایش داد، اما حالا قیمت جدید اوراق تسه حکم تیر خلاص را برای وام مسکن دارد.قیمت هر برگه به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده و این یعنی دریافت وام ۲۴۰ میلیونی تقریبا ۳۸ میلیون تومان هزینه دارد. تازه این اول ماجراست و اگر موفق به دریافت وام شوید، باید خودتان را برای اقاسط سنگین ماهانه چهار میلیونی آماده کنید. این اقساط تا ۱۲ سال ادامه خواهند داشت. همه این موارد در حالی است که وام ۲۴۰ میلیونی مسکن تنها یک پنجم هزینه‌های لازم برای خرید خانه در تهران را پوشش می‌دهد.
 
هزینه وام مسکن برای ساکنان تهران؛ ۳۸.۴ میلیون تومان
زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق برای آن‌ها ۳۲ میلیون تومان می‌شود. به این مبلغ با احتساب ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۸۰ برگ تسه خریداری شود، شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه شود.
 
هزینه وام مسکن برای ساکنان شهر‌های بزرگ؛ ۳۲ میلیون تومان
زوج‌های ساکن در شهر‌هایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان وام بگیرند. برای این کار آن‌ها باید ۳۲۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید حدود ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند. با احتساب شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله، در مجموع برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی باید ابتدا ۳۲ میلیون تومان پرداخت کنند.
 
هزینه وام مسکن برای ساکنان شهر‌های کوچک؛ ۲۵.۶ میلیون تومان
زوج‌های ساکن در سایر شهر‌های با جمعیت زیر ۲۰۰هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۱۲۰ میلیون تومان وام مسکن، ۲۴۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند. همچنین برای دریافت ۴۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰میلیون تومانی، زوج‌های جوان باید حدود ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.
 
هزینه وام مسکن برای مجردها؛ ۱۶ تا ۲۲.۴ میلیون تومان
مجرد‌های تهرانی می‌توانند تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و مجرد‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۸۰ میلیون تومان و در نهایت مجرد‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام از این افراد به ۲۰۰، ۱۶۰ و ۱۲۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن نیاز دارند. با این حساب مجرد‌های تهرانی باید برای خرید این اوراق ۱۶ میلیون تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت مبلغ ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.این افراد همچنین درصورت تمایل برای دریافت وام ۴۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند. یعنی مجرد‌های تهرانی می‌توانند تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان وام مسکن و جعاله بگیرند که برای خرید اوراق آن باید ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازند. اگر ساکنان دیگر شهر‌های بزرگ وام ۱۲۰ میلیون خرید و جعاله را با هم بگیریند، هزینه‌شان برای خرید ۲۴۰ برگه تسه به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد رسید. این رقم برای وام ۱۰۰ میلیونی مجرد‌های ساکن شهر‌های کوچک ۱۶ میلیون تومان محاسبه می‌شود.
برچسب ها: وام مسکن