به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۱ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۲۱۸۳۴۴

اعتبارنامه تاجگردون در یكقدمی رد شدن

 گروه سیاسی: امروز اعتبارنامه محمدصالحی و کاظم دلخوش نمایندگان فریدن و صومعه‌سرا، که در پس‌از اعتراض‌ برخی نمایندگان، سرانجام در شعبه ۱۰ اعتبارنامه‌ها، تایید شده‌بود، در صحن‌علنی هم تایید شد؛
اما اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، نماینده منتخب گچساران، در صحن علنی تایید نشد و به کمیسیون تحقیق مجلس فرستاده‌ شد.

دیشب علی‌رضا سلیمی، عضو هیات رئيسان مجلس گفته‌بود که چون شعبه ۱۲ اعتبارنامه تاجگردون را تایید کرده، با تصمیم هیات رئیسان، به رای‌گیری در صحن علنی نیازی نیست و تنها اعتبارنامه تاجگردون در صحن خوانده می‌شود. اما امروز علی‌رضا زاکانی در جلسه علنی، به این تفسیر هیات رئیسان مجلس، تذکر قانون اساسی داد و گفت بنابر قانون اساسی، اعتبارنامه‌ها باید به تصویب نمایندگان مجلس برسد و نمایندگان هم نمی‌توانند حق نمایندگی مردم را به یک شعبه واگذار کنند.

باقر قالیباف، رئیس مجلس، این تذکر را وارد دانست و برای اعتبارنامه تاجگردون رای گرفت و این اعتبارنامه با با ۱۵۹رأی موافق، ۷۰رأی مخالف و ۱۲رأی ممتنع از مجموع ۲۵۴نماینده حاضر در صحن به کمیسیون تحقیق فرستاده شد. تاجگردون به این تصمیم اعتراض کرد ولی قالیباف اعتراض‌اش را رد کرد و حالا کمیسیون تحقیق مجلس ۱۵روز برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون فرصت دارد و تاجگردون هم می‌تواند در این کمیسیون از خویشتن دفاع کند.

چه کمیسیون تحقیق این اعتبارنامه را رد کند و چه تایید کند، دوباره برای تایید یا رد آن در صحن علنی مجلس رای گرفته می‌شود. برای بررسى اعتبارنامه‏‌هايى كه ازسوی شعبه‌‌های بررسی اعتبارنامه‌ه يا از سوى نمايندگان تایید نشده و بدان‌ها اعتراض شده، هر يك از شعبه‌ها، موظف‌اند، دو نفر از اعضاى‌شان را که به مسائل حقوقى آشناترند، به‏ عنوان اعضاى اصلى و على‏‌البدل كميسيون تحقيق انتخاب كنند تا درباره این اعتبارنامه‌ها نظر بدهند.  تاجگردون از سوی گروهی از نمایندگان از جمله علی‌رضا زاکانی به نفوذ در دست‌گاه‌های دولتی و نیز فساد مالی متهم شده و اعتبارنامه‌اش با اعتراض آنان روبه‌رو شد و سرانجام دیروز در شعبه دوازدهم اعتبارنامه‌های تایید شده ‌بود اما حالا کار، به پیچ دیگری افتاد.

با توجه به تعداد آرایی كه امروز در مجلس داده شد (۱۵۹رأی موافق، ۷۰رأی مخالف و ۱۲رأی ممتنع)، یقننا در صورتی كه كمیسیون تحقیق رای بر عدم تصویب اعتبارنامه تاجگردون بدهد، او در صحن علنی نیز آرای اكثریت را با خود ندارد و ناچار است از مجلس برود.