به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۵۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۲۱۸۳۵

فرزندان سينماگراني که هویت​مستقل يافتند

گروه فرهنگ و هنر:​ منیژه حکمت، جهانگیر کوثری، رخشان بنی اعتماد، سعید سهیلی، علی اکبر ثقفی، خسرو امیرصادقی، کمال تبریزی، فرشته طائرپور، اکبر صادقی، مسعود کیمیایی، فرامرز قریبیان و منوچهر محمدی از جمله تهیه‌کنندگان و کارگردانانی هستند که فرزندانشان را وارد دنیای سینما کرده‌اند.
فرزندان سينماگراني که هویت​مستقل يافتند
 برخی از بازیگران و کارگردانان جوان سینما به واسطه حضور پدر یا مادرشان در سینما وارد این حرفه شده‌اند که بسیاری از آنها با موفقیت در حرفه‌شان هویت مستقلی پیدا کرده‌اند. پگاه آهنگرانی از جمله این بازیگران است که با فیلم «گربه آوازه خوان» به سینما آمد و با «دختری با کفش‌های کتانی» به‌عنوان یک بازیگر نوجوان معرفی شد. البته منیژه حکمت مادر این بازیگر تاثیرش را در ورود پگاه آهنگرانی به سینما کمرنگ می‌داند اما قطعا زمینه آشنایی رسول صدرعاملی با بازیگر نوجوان فیلمش بوده است. «زندان زنان»، «مکس»، «سه زن»، «آتش سبز»، «ورود آقایان ممنوع»، «راه آبی ابریشم» و «دربند» دیگر فیلم‌های مطرح این بازیگر هستند که با فیلم آخرش موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شد، جایزه‌ایی که یک بار برای «زادبوم» کاندید دریافت آن شده بود.

باران کوثری هم با نقش آفرینی در فیلم‌های مادرش رخشان بنی اعتماد که تهیه آنها را پدرش جهانگیر کوثری برعهده داشت، وارد سینما شد. این بازیگر کارش را با فیلم «نرگس» آغاز کرد و در ادامه در«بهترین بابای دنیا»، «روسری آبی»، «بانوی اردیبهشت» و «زیر پوست شهر» مقابل‌دوربین رفت.اصغر فرهادی در «رقص در غبار» نقش اصلی فیلمش را به او داد و این روند در فیلم‌های «برگ برنده»، «گیلانه»، «خوابگاه دختران» و «تقاطع» ادامه پیدا کرد. باران کوثری برای فیلم «روز سوم» و «خون بازی» سیمرغ بلورین دریافت کرد و برای «حیران» هم کاندید شد. «دایره زنگی»، «شب واقعه»، «پستچی سه بار در نمی‌زند»، «هیچ»، «لطفاً مزاحم نشوید»، «اسب حیوان نجیبی است»، «من مادر هستم» و «بغض» دیگر فیلم‌های مطرح این بازیگر هستند.

ساعد سهیلی فرزند سعید سهیلی کارش را با «چارچنگولی» آغاز کرد و با فیلم «گشت ارشاد» معرفی شد که با این فیلم کاندید دریافت سیمرغ بلورین هم شد. «همه چیز برای فروش» و «متروپل» دیگر فیلم‌های این بازیگر هستند.

امیر حسین ثقفی فرزند علی اکبر ثقفی به عنوان کارگردان وارد سینما شده است و فیلم اولش را با عنوان «مرگ کسب و کار من است» را به تهیه کنندگی پدرش ساخت که در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت و موفق به دریافت دیپلم افتخار شد. این کارگردان فیلم دومش «همه چیز برای فروش» را نیز به تهیه کنندگی پدرش ساخته است.



«مش غلام حسین آقا» معروف فیلم «مسافران مهتاب» محمدرضا امیرصادقی فرزند خسرو امیرصادقی تهیه کننده سینما است که از کودکی وارد سینما شد و بعد در «خواستگاری» مقابل دوربین رفت. «شتابزده»، «عشق طاهر»، «بله برون»، «پسر تهرونی» و«دنیای پرامید» دیگر فیلم‌هایی هستند که این بازیگر در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

غزل شاکری هم فرزند فرشته طائرپور تهیه کننده سینماست که با فیلم «ماهی» وارد دنیای بازیگری شده است و در ادامه در فیلم‌هایی چون «گلنار» و «وقتی همه خواب بودند» بازی کرده است. بازی این بازیگر در «آینه های روبرو» مورد توجه قرار گرفت و علاوه بر دریافت دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر، موفق به جوایز دیگری از جشنواره‌های داخلی و خارجی شد.

علی تبریزی پسر کمال تبریزی در حرفه عکاسی و فیلمبرداری فعالیت دارد. او در فیلم‌هایی چون «قفل ساز»، «پاداش سکوت»، «آواز گنجشک‌ها»، «کتاب قانون» و «پرسه در مه» به عنوان عکاس فعالیت داشته و در فیلم «آفریقا» مدیرتصویربرداری بوده است. «طبقه حساس» کمال تبریزی اولین تجربه سینمایی علی تبریزی به عنوان مدیر فیلمبرداری است.

حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی که اخیرا پروانه ساخت «فرشته‌ها با هم می‌آیند» را به عنوان اولین تجربه کارگردانی‌اش دریافت کرده است، پیش از این به عنوان فیلمنامه‌نویس، فیلم‌هایی چون «طلا و مس» و «حوض نقاشی» بوده است.

افشین صادقی هم فرزند اکبر صادقی تهیه کننده و کارگردان سینما است که علاوه بر تهیه و کارگردانی فیلم «مقلد شیطان»، به عنوان تهیه‌کننده «فرود در غربت» را نیز کار کرده است.

مسعود کیمیایی از فیلم «تجارت» پسرش، پولاد را وارد سینما کرده است که فعالیت او تا به امروز ادامه دارد. این بازیگر علاوه بر فیلم‌های پدرش در آثار دیگری چون «شمعی در باد»، «صحنه‌جرم، ورود ممنوع»، «زندگی با چشمان بسته» و «گشت ارشاد» به ایفای نقش پرداخته است. پولاد کیمیایی هم قرار است بزودی اولین فیلم سینمایی‌اش را به عنوان کارگردان مقابل دوربین ببرد.

سام قریبیان که اخیرا فیلم «گناهکاران» را به عنوان فیلمنامه‌نویس در حال اکران داشت، فرزند فرامرز قریبیان است که برای این فیلم از جشنواره فیلم فجر کاندید سیمرغ شد. «گردباد»، «جدال در تاسوکی»، «شکار خاموش» و «ترانزیت» از جمله فعالیت‌های بازیگری سام در دوران نوجوانی است که پس از بازگشتش از آمریکا در مقابل دوربین فیلم‌های «لاله» و «خط ویژه» رفته است. سام قریبیان هم قصد دارد، بزودی اولین فیلمش را کلید بزند.
مرجع : ايسنا