به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۲۱۸۳۹

حافظ موسوی: وضعیت من چه نامی دارد؟!

گروه فرهنگ و هنر: حافظ موسوی گفت، دو کتابش با وجود این‌که مشکلی برای دریافت مجوز ندارند و حتي گفته شده، مجوز یکی از آن‌ها صادر شده است، اما همچنان از انتشار بازمانده‌اند.
حافظ موسوی: وضعیت من چه نامی دارد؟!
این شاعر در یادداشتی نوشته است: روز دوشنبه، 27 آبان 92، در اخبار فرهنگی خواندم که آقای سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نخستین نشست رسانه‌یی خود گفته است: "ما هیچ نویسنده‌ ممنوع‌القلمی در کشور نداریم و در بررسی کتاب‌ها تنها به خود کتاب‌ها توجه می‌شود." بدیهی است که این خبر برای من و احتمالا برای هر اهل قلمی بسیار مسرت‌بخش است. من با توجه به حرف‌های دلگرم‌کننده‌ای که در هفته‌های اخیر از آفای صالحی شنیده‌ایم، تردید ندارم که ایشان با روشن‌اندیشی و حسن نیت، به موضوع فرهنگ و بویژه به مشکلات اهالی قلم و ناشران می‌نگرند اما بیم آن دارم که مبادا ایشان هنوز در جریان بسیاری از اتفاقاتی که در چند سال اخیر در معاونت فرهنگی ارشاد رخ داده است، نباشند و برخی از اظهارنظرهای ایشان ناشی از اطلاعات غلطی باشد که به ایشان داده‌اند یا می‌دهند. به عنوان نمونه خود من در حال حاضر دو کتاب در وزارت ارشاد دارم که تمام مراحل ممیزی را پشت سر گذاشته‌اند، اما هنوز مجوز انتشار به آن‌ها داده نشده است. کتاب اول گزینه‌ای از شعرهای من است که در مردادماه سال گذشته توسط انتشارات مروارید به وزارت ارشاد تحویل شد، در دی‌ماه همان سال کلیه‌ اصلاحات پیشنهادی اداره‌ کتاب بر روی آن اعمال شد، ولی از آن زمان تاکنون (حدود 10 ماه) مجوز کتاب صادر نشده است.

دومین کتاب، مجموعه شعری است با عنوان "مادیان سیاه" که اوایل سال جاری توسط نشر ثالث به وزارت ارشاد تحویل داده شد. حدود چهار ماه پیش، پس از آن‌که کلیه‌ اصلاحات پذیرفته و انجام شد، به ناشر گفتند مجوز کتاب صادر شده است؛ اما وقتی ناشر برای گرفتن مجوز مراجعه کرد، گفتند مجوز این کتاب گم شده است. البته گم شدنی که تا به امروز ادامه یافته و پیگیری‌های ما به نتیجه‌ای نرسیده است، الا این‌که مسؤولین اداره‌ کتاب تلویحا و بعدا صراحتا به من گفتند که مشکل کتاب‌های تو ربطی به حوزه‌ معاونت فرهنگی ارشاد ندارد و باید در حوزه‌ دیگری و توسط مراجع ذیربط دیگری حل و فصل شود. (مراجع دیگری که طبیعتا دست منِ شاعر و اهل قلم به آن‌ها نمی‌رسد.) البته هنوز بر من روشن نیست که به چنین وضعیتی که برای من پیش آمده است، آیا می‌توان نام دیگری غیر از ممنوع‌القلم بودن داد؟!» در حالی‌که معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفته، هیچ نویسنده‌ ممنوع‌القلمی در کشور نداریم و در بررسی کتاب‌ها تنها به خود کتاب‌ها توجه می‌شود، علی جنتی، وزیر ارشاد، نیز از بررسی و خوانش مجدد کتاب‌های توقیف‌شده خبر داده است.
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۲:۱۴
صدا به صدا نمی رسد/ چشم چشم را نمی بیند/ بیا به خانه برگردیم خواهرکم /ما به اندازه بهانه برای گریستن داریم (173380)
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۲:۵۶
چشم آقای جنتی و روحانی روشن (173391)
درود بر شرفت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۱۵:۴۵
یاد شعری که برای ندا خواندی !

هراس از دست دادنت

مشق‌های شب عید است

تمام نمی‌شود

و تعطیلات کودکانه را

تا روز سیزدهم

سیاه می‌کند



«حافظ موسوی» (173470)