به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ساعت ۰۰:۳۳
کد مطلب : ۲۱۸۴۱۸
صادق زیباکلام:

خاتمی هم در انتخابات ۱۴۰۰ رای نمی‌آورد

گروه سیاسی: صادق زیباکلام گفت: فرقی نمی‌کند که کاندید اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری. حتی خود آقای خاتمی هیچ شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند زیرا بدنه اجتماعی اعتقاد و باور خود را از دست داده است.
خاتمی هم در انتخابات ۱۴۰۰ رای نمی‌آورد
سایت نامه نیوز نوشت: هر روز که به ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، گمانه زنی‌ درباره انتخابات هم بیشتر و جدی‌تر می‌شود. وضعیت در جریان اصولگرا کمی روشن‌تر است اما اصلاح طلبان هم علی‌رغم آنکه تا قبل از روشن شدن نظر شورای نگهبان درباره کاندیداهایشان امکان تصمیم گیری قطعی ندارند در حال سبک و سنگین کردن نیروهای خود هستند. در همین راستا است که هر روز یک فهرست جدید در مرکز توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. یک بار از اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه اصلی سخن گفته می‌شود ویک بار از محسن هاشمی. برخی با اشاره به اینکه جهانگیری معاون اول بوده و ناگزیر است به دفاع از وضع موجود او را فاقد پتانسیل رای‌‌آوری می‌دانند و عده‌ای دیگر استفاده از برند و اعتبار مرحوم آیت‌الله را برای رئیس جمهور شدن محسن هاشمی کافی نمی‌دانند. گروه دیگری اما همه این حرف‌ها را بیهوده دانسته و معتقد هستند که وضع اصلاح طلبان بدتر از این حرف‌ها است.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در این گروه جای می‌گیرد. او اظهار داشت: «فرقی نمی‌کند که کاندیدای اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ آقای جهانگیری باشد یا هر فرد دیگری. نه آقای جهانگیری، نه آقای عارف و نه حتی خود آقای خاتمی هیچ شانسی در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند زیرا بدنه اجتماعی که به اصلاح طلبان باور داشت و به آنان رای می‌داد بعد از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و عملکرد دولت آقای روحانی و مجلس دهم اعتقاد و باور خود را از دست داد. بنابراین اینکه الان اصلاح طلبان بگویند ما می‌خواهیم اسحاق جهانگیری را کاندیدا کنیم یا عارف و یا مرعشی و محسن هاشمی را کاندید می‌کنیم و ... هیچ فرقی ندارد».وی تاکید کرد: «مهم نیست که اصلاح طلبان چه کسی را کاندید می‌کنند مهم این است که بدنه اجتماعی این جریان به صندوق رای پشت کرده و این را به وضوح در انتخابات اسفند ۹۸ دیدیم.
قطعا این در خرداد ۱۴۰۰ هم تکرار خواهد شد لذا مساله مهم این نیست که نامزد اصلاح طلبان کیست، مساله مهم این است که بدنه اجتماعی این جریان پای صندوق نخواهد آمد».
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در پاسخ به اینکه نتیجه روی کار آمدن مجلس و دولت اصولگرا برای اصلاح طلبان چه خواهد بود؟ گفت: «برخی از اصلاح طلبان معتقدند که اساسا شرکت ما در انتخابات بیهوده است برای اینکه غیر اسم بدنامی و آش نخورده و دهان سوخته شدن، نتیجه‌ای ندارد. دلیلش این است که برخی می‌گویند اصلاح طلبان در انتخابات حضور دارند درحالی که چیزی عوض نمی‌شود بنابراین وقتی می‌دانیم تغییر و اصلاحی ایجاد نمی‌شود نباید به مشارکت در انتخابات اصرار داشت. بنابراین کم نیستند اصلاح طلبانی که معتقدند بگذاریم قوه مقننه و مجریه هم مثل سایر قوا و نهادها دست خودشان باشد».
زیباکلام در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا روی کار آمدن دولت اصولگرا به معنی یک فرصت چهارساله برای اصلاح طلبان و امکان بازیابی بدنه اجتماعی است؟ گفت: « روی کار آمدن دولت اصولگرا لزوما به معنی بازیابی بدنه رای جریان اصلاح طلب نیست.
اصلاح طلبان باید ببینند و بگویند که چه شد که از دوم خرداد ۷۶ به این سو، اقبال مردم را از دست دادند. باید دید که چرا اعتماد اقشار تحصیل‌کرده و شهرنشین از بین رفته است. اصلاح طلبان باید این مسائل را بررسی و حل کنند. واگذاری انتخابات ۱۴۰۰ در نتیجه عدم مشارکت لزوما به بازگشت مردم به سوی اصلاح طلبان ختم نمی‌شود بلکه سبب می‌شود که مردم همچنان در انتخابات‌ها شرکت نکنند».
برچسب ها: صادق زیباکلام

۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۰۰:۴۸
اصلا رای دادنی که بی ارزش واعتبار باشد ندادنش هزاران بار بهتره . وخدمت به مردم خلق الله وخالق جهان است . نماینده وصولگرایان احمدی نژاد بلایی بر سر خلق الله وخدا اورده است که شاید صدها سال طول بکشد تا مردم به خلق الله و خالق اعتقاد داشته باشند. این استاد دهن کف کرده حراف هم خودش میداند که مردم دیگر میل ورغبت به رای را از دست داده اند...... همان 5 یا 8 درصد سهام داران از بیت المال رای میدهند و کافی است (368106)
یاحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۰۱:۵۱
این اظهارات یک نوع فریب است شما اصلاح طلبان با این حرفها میخواهید ما را فریب دهید که به خاتمی تائید صلاحیت بدهیم و همه میدانند که خاتمی فعلا محبوبترین فرد در بین ایرانی هاست.ما فریب این حرف را نمیخوریم و پست ریاست جمهوری را نمیتوانیم از دست بدهیم. (368107)
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۰۲:۵۳
کدام انتخابات؟مگر ما انتخابات واقعی داریم که شرکت نکرده ایم یا نمی کنیم؟ از استاد علوم سیاسی بعید است که اسم این رای گیری حداقلی و با نظارت شدید استصوابی ، انتخابات می گذارد. (368108)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۱:۰۷
کارصادق زیبا کلام فقط ایرادگرفتن نادرست از بقیه است ذهنی ومتوهمانه یه چیزی میگه حالا به نتیجه کاری نداره (368114)
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۱:۲۱
مردم بیزارند از هر چی اصلاح طلب و اصولگرا (368115)
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۵:۲۲
اصلاح طلب اصولگرا دگ تمومه ماجرا (368120)
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۷:۰۰
نه به انتخابات کم ترین کاری است که در مقابل بد عهدی های اصلاحطلبان و اصوالگرایان میتوان انجام داد (368123)
بهنام
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۰۸:۵۰
چه اصلاح طلب و چه اصولگرا و یا حتی تندرو قدرت از جانب کسی دیگر دیکته میشه و نقاط ضعف به گردن قوه مجریه و مقننه می افتد (368149)
یک انسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۱۱:۴۶
جناب روحانی اعتدال حضرتعالی کرونای سیاسی ایران بود و چه قشنگ از آنتی بیوتیک اصلاحات برای درمان کرونای خود استفاده کردی و از آنتی بیوتیک سیاسی اصلاحات یک بسته ی خالی و مچاله تحویل ملت دادی و این سرآغاز مشارکت کمتر از پنجاه درصدی مردم در انتخابات و تعلق 230 کرسی مجلس به عزیزان طبیب الممالک شد. علی برکت الله (368152)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ۲۳:۵۳
مردم تا روز قیامت به هیچ اصلاح طلبی رای نمی دهند ولو امثال خاتمی تکرار بکند. (368164)