کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مینو محرز:دور جاهای پرجمعیت را خط بکشید

22 خرداد 1399 ساعت 11:40

گروه جامعه: عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت می‌گوید بالا رفتن آمار سفر و تردد بین شهری در افزایش دوباره شیوع کرونا در کشور تاثیرگذار بوده است.


مینو محرز که مهمان برنامه رادیویی «تهران کلینک» شده بود، در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش یافتن دوباره سرعت شیوع کرونا در ایران، الان در چه وضعیتی قرار داریم، گفت: وقتی در تعطیلات همه به سفر می روند، این اتفاق میفتد.محرز تاکید کرد: تنها چیزی که در دنیا بر کاهش روند شیوع این بیماری تاثیر داشته، فاصله گذاری فیزیکی بوده است. زمانی که مردم به سفر می روند، هم بیماری را جابجا می کنند و از نقطه ای به نقطه دیگر می برند و هم از مقصد سفر، بیماری را به مبدأ می آورند. می دانیم که مردم خسته شده اند ولی چون هنوز واکسن و درمانی مؤثری پیدا نشده، بهتر است که مردم همچنان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.وی افزود: ممکن است کاملا سالم باشیم و ندانیم که حامل ویروس هستیم، هرچند به تازگی در برخی مقالات تاکید شده کسی که ناقل ویروس کروناست، خیلی انتقال نمی دهد. مگر اینکه علایم داشته باشد ولی بعضی ها علایم خفیف دارند و نمی دانند.این پزشک در پاسخ به این سوال که برخی سفر خود را اینگونه توجیه می کنند که از خانه ای به خانه دیگر می روند و توقف ندارند یا در اجتماعات حضور نمی یابند. چطور باید خطرناک بودن سفر در شرایط فعلی را برای مردم توجیه کرد، گفت: اگر از خانه ای به خانه دیگر می روند، پس آن همه آدم کنار دریا چه کسانی بودند؟

خواهش من این است که با اینکه در گرما سخت است اما همه تحمل کنند و حتما ماسک بزنند. دلیل اینکه توانستند این بیماری را در دنیا کنترل کنند، این بود که تمام سفرها را متوقف کردند. ما در رفت و آمد به این ور و آن ور این بیماری را انتقال می دهیم. مثلا در شهرهایی که کنترل شده بود و مسافر به آنجا رفته بود، بیماری دوباره شروع شده است.عضو کمیته کشوری بیماری های عفونی وزارت بهداشت تاکید کرد: یک سری کارها را دولت ها انجام می دهند. دولت مجبور است یک سری از مشاغل را به دلیل مشکلات اقتصادی باز کند اما من که می توانم رعایت کنم. مثلا به رستوران نروم که بخواهم یک ساعت بدون ماسک در رستوران بنشینم و یک شخص دیگری هم کنار من در آن فضا بنشیند. چون بر اثر حرف زدن هم امکان انتقال این بیماری وجود دارد.وی در پاسخ به این سوال که برخی مردم تلقی می کنند بازگشایی ها به معنای عادی شدن شرایط است، گفت: وزارت بهداشت و تمام کسانی که در کمیته هستند، بارها گفته اند که جایی را باز نکنید. مثلا اگر من این روزها به سینما نروم، چه اتفاقی میفتد؟ 
محرز گفت: اگر یک سری از مشاغل باید اجبارا باز شوند، توصیه من به مردم این است که شما رعایت کنید و به جاهای پرجمعیت نروید. برخی کشورها با رعایت فاصله گذاری فیزیکی توانستند بیماری را کنترل کنند. این ما هستیم که بیرون می رویم و هر شب در پارک ها می بینیم که خانواده ها دور هم نشسته اند و قلیان می کشند و کباب درست می کنند. اگر این کارها را نکنیم و تحمل کنیم، می توانیم از شیوع این بیماری بکاهیم.


کد مطلب: 218477

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/218477/مینو-محرز-دور-جاهای-پرجمعیت-خط-بکشید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir