به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۴ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۲۱۸۷۳۹

موزه‌های مشترک ایران و آلمان در راه گشایش

گروه فرهنگی: بعد از حضور آلمانی‌ها در قالب هیات‌های مشترک تیم‌های باستان‌شناسی، اینبار قرار است پروژه‌های موزه‌ای با حضور تیم‌های آلمانی گشایش بیابد.
موزه‌های مشترک ایران و آلمان در راه گشایش
به گزارش ایلنا، محمدرضا کارگر (مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) با اعلام این خبر که مجموعه صدرالعلما در بافت تاریخی یزد قرار است تبدیل به موزه بزرگ یزد شود، گفت: درواقع این موزه دوره‌های مختلف تاریخی یزد را در یک نگاه پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. گذشته و امروز یزد را در بازدید از این موزه خواهید دید. فرهنگ، تمدن، باورها، خلق و خوی مردم یزد، خلاقیت، شیوه‌های زندگی، ساخت قنات و...ازجمله بخش‌های متنوع این موزه خواهد بود. حفظ فرهنگ مردم یزد و ایجاد شرایطی برای آشنایی مردمی که از یزد دیدن می‌کنند با فرهنگ غنی یزد، گسترش گردشگری و کمک به بقا و استمرار باورهای یزد، این پروژه اجرا خواهد شد.بنابراین گزارش، مجموعهٔ صدر العلما، تنها، بخشی از مجموعه خانه‌های صدری است که محدوده بزرگ‌تری را دربرمی‌گیرد. مجموعه حاضر شامل عمارت سردر، بخشی از اصطبل، حیاط باغ، عمارت بیرونی صدر العلما، حیاط میانی یا حیاط روضه‌خوانی، حیاط بیرونی صدر العلما یا حیاط بانک، بخشی از حصار تاریخی شهر، بخش‌هایی از عمارت تاریخی کوشک، مطبخ، حمام خصوصی، چندین مسیر قنات و دو گاورو است.او ادامه داد: مرمت این مجموعه توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می‌شود و چیدمان و محتوا توسط تیم مشترک بین ایران و آلمان انجام خواهد شد. آلمانی‌ها در این پروژه در طرح مطالعاتی همکاری دارند و امیدواریم تبدیل به یکی از موزه‌های بسیار خوب و پر مخاطب ایران شود. این موزه یک موزه مفهومی خواهد بود.

کارگر با اشاره به آنکه موزه صدرالعلما یا موزه بزرگ یزد نخستین پروژه موزه‌ایست که با همکاری هیات‌های خارجی به صورت مشترک بازگشایی خواهد شد، درخصوص چگونگی حضور آلمانی‌ها در این پروژه گفت: آلمانی‌ها علاقه‌مند بودند تا درخصوص پروژه‌های موزه‌ای نیز با ما همکاری داشته باشند. ما به آنها پیشنهاد دادیم و آلمانی‌ها نیز بعد از مطالعه پذیرفتند. ضمن آنکه ثبت جهانی قنات‌های ایران و البته بافت تاریخی شهر یزد، در حضور و ابراز علاقه آلمانی‌ها برای حضور در این پروژه مشترک بی اثر نبود.به گفته کارگر، در حال حاضر کار مرمت مجموعه خانه صدری‌ها در حال انجام است و محتوا و مطالعات نیز با وجود کرونا پیش می‌رود. ضمن آنکه بخش‌هایی از خانه صدری‌ها خریداری شده و بخش‌هایی از آن نیز باید خریداری شود و به این مجموعه اضافه شود. در حال حاضر چنین چالش‌هایی در این خصوص وجود دارد البته امیدواریم تا قبل از شروع قرن ۱۵ شاهد گشایش این موزه مهم باشیم.مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی درخصوص سایر موزه‌هایی که قرار است در قالب مشترک با هیات‌های ایرانی و خارجی بازگشایی شوند، گفت: سایت موزه مردان نمکی در معدن چهرآباد زنجان نیز از دیگر مجموعه‌هایی است که در قالب مشترک گشایش خواهد یافت. این پروژه نیز با حضور آلمانی‌ها خواهد بود. البته این پروژه در مراحل اولیه قرار دارد و بنابرآن است که در مرحله نخست، شاهد برگزاری یک نمایشگاه به صورت مشترک باشیم و سپس رون ادامه خواهد داشت.