به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۱۸۹۷۱

چرا بورس عقب نشست؟

گروه اقتصادی: شاخص بورس که معاملات امروز را صعودی آغاز کرده بود، در میانه‌های راه روندی نزولی به خود گرفت و درحالی که از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد گذشته بود، در نهایت در رقم یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد ایستاد؛ اتفاقی که یک تحلیل‌گر بازار سرمایه علت آن را رسیدن شاخص به محدوده مقاومتی تکنیکالی دانست و گفت: شاخص به زودی از مقاومت خود عبور می‌کند و به رشد خود ادامه می‌دهد.
چرا بورس عقب نشست؟
به گزارش ایسنا، معاملات امروز بازار درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۴۴۸۱ واحد کاشه در رقم یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد ایستاد. این درحالی است که شاخص کل با معیار هم‌وزن با ۲۴۴۴ واحد رشد، رقم ۳۸۰ هزار و ۵۶۷ واحد را ثبت کرد.معامله‌گران بازار یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۵۷ هزار و ۸۱۴ میلیارد ریال ارزش داشت.در بازار امروز صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.بانک‌های ملت و تجارت، پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و سرمایه‌گذاری غدیر نمادهای پربیننده بورس بودند.شاخص کل فرابورس نیز با ۹۶ واحد صعود، رقم ۱۳ هزار و ۲۷۸ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۷۳۵ هزار معامله انجام شد که ۵۴ هزار و ۶۸۱ میلیارد ریال ارزش داشت.سنگ اهن گهرزمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان و تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.لیست نمادهای پربیننده فرابورس از سهامی ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، سیمان لار سبزوار، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، صنایع ماشین‌های اداری ایران و ریل پرداز سیر تشکیل شده بود.

دلیل اصلی توقف رشد شاخص بورس
در این راستا، احمد جواهری - تحلیل گر بازار سرمایه -  با تاکید بر اینکه دلیل اصلی توقف رشد شاخص کل بورس در معاملات امروز، رسیدن شاخص به محدوده مقاومتی تکنیکالی است، توضیح داد: مقاومت تکنیکالی، محدوده ای است که در آن، عرضه ها افزایش می یابد و عموما فروشنده ها نسبت به روزهای قبل بیشتر می شوند. اما در مواقعی که بازار، شرایط مناسبی دارد، پس از یک یا چند روز، با افزایش حجم معاملات و غلبه خریداران بر فروشندگان، شاخص از مقاومت خود عبور کرده و به رشد خود ادامه می دهد.وی ادامه داد:دلیل دیگر وضعیت معاملات امروز آن بود که با توجه به رشد خوبی که در چند روز اخیر در بسیاری از سهم‌ها اتفاق افتاد، انگیزه فروش و شناسایی سود در میان سهامداران افزایش یافته بود. این فروش ها، منجر به عرضه ی صف های خرید و کشیده شدن قیمت‌ها به رنج منفی قیمتی و بعضا تشکیل صف فروش در برخی سهم‌ها شد. هر چند در میانه‌های بازار، با افزایش نسبی تقاضا در کلیت بازار، شاهد بهبود نسبی وضعیت معاملات بودیم.به گفته این تحلیل گر بازار سرمایه، با توجه به محرک های قدرتمند بازار، به احتمال فراوان شاخص در روزهای آتی از محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی با قدرت عبور خواهد کرد.
برچسب ها: بورس ریزش