کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعتراض ونزوئلا به دستگیری تاجر راهی ایران

25 خرداد 1399 ساعت 18:18

گروه بین‌الملل: دولت ونزوئلا عصر شنبه از ایالات متحده خواست تا بازرگان کلمبیایی مرتبط با این کشور را که در راه سفر به ایران به اتهام فساد مالی بازداشت شده است، آزاد کند.


الکس ساب روز ۲۳ خرداد در دماغه سبز، در حالی بازداشت شده که هواپیمای حامل او از ونزوئلا در راه ایران، در این مجمع‌الجزایر شمال غرب آفریقا، در حال سوخت‌گیری بود. نیکول ناواس اکسمن، سخنگوی دادگستری ایالات متحده، تأیید کرده است که ساب در پی هشدار قرمز پلیس بین‌الملل در دماغه سبز بازداشت شده است. دولت ونزوئلا بازداشت این فرد را یک عمل «غیرقانونی تجاوزکارانه» توصیف کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با ذکر این خبر می‌نویسد که دستگیری الکس ساب در راه سفر به ایران ضربه بزرگی به دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، به‌شمار می‌آید، زیرا مقامات آمریکایی معتقدند که او از رازهای زیادی از مسائل مالی دولت مادورو خبردار است. مقامات آمریکایی می‌گویند که الکس ساب در قضیه «فسادهای مالی چند میلیون دلاری» در قراردادهای دولتی بین رهبر ونزوئلا، خانواده او و مقام‌های اصلی دولتش نقشی کلیدی دارد.

مقام‌های آمریکایی از سال‌ها پیش به دنبال دست یافتن به الکس ساب بودند و هنوز مشخص نیست که چگونه موفق به دستگیری کردن او شده‌اند. گزارش‌ها در مورد بازداشت الکس ساب در راه ایران در حالی منتشر می‌شود که اخیراً تهران به این کشور آمریکای لاتین نفت ارسال کرده است؛ آنچه خود با واکنش تند واشینگتن روبه‌رو شده ‌است. در خرداد ماه چند نفتکش ایرانی صدها هزار بشکه بنزین و فرآورده‌های سوختی را به ونزوئلا منتقل کردند. خود مادورو پس از رسیدن نفتکش‌ها گفته بود، به زودی برای بستن قراردادهای جدید به تهران سفر خواهد کرد.
 
مخالفان مادورو می‌گویند پول فرآورده‌های سوختی با طلا و شرکت‌های کاغذی تحت کنترل الکس ساب پرداخت می‌شود. دولت ونزوئلا که می‌گوید او برای «خرید غذا و نیازمندی‌های درمانی» راهی سفر بوده به شدت به دستگیری او اعتراض کرده و در بیانیه‌ای که شامگاه شنبه منتشر کرده است مدعی است حکم بازداشت پلیس بین‌الملل برای الکس ساب یک روز پس از دستگیری او «صادر شده» و این «نقض هنجارهای بین‌المللی و قوانین مصونیت دیپلماتیک است.» دولت ونزوئلا در این بیانیه گفته است که از تمامی اقدامات قانونی و دیپلماتیک برای آزادی الکس ساب فروگذار نخواهد کرد. بنابراین گزارش نزدیکترین سفیر دولت مادورو به دماغه سبز سفیر این کشور در سنگال است اما به خاطر محدودیت‌های مرتبط با بحران کرونا موفق به حضور در محل دست‌گیری نشده‌است. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید که الکس ساب با افراد حلقه نزدیک به مادورو «با مدیریت شبکه‌ای گسترده از فساد، بی‌شرمانه از مردم گرسنه این کشور بهره‌کشی می‌کنند.»
 
به گفته او افراد این شبکه «از غذا به عنوان حربه‌ای برای کنترل اجتماعی، پاداش دادن به حامیان سیاسی و تنبیه مخالفان استفاده می‌کنند و در جریان این کار صدها میلیون دلار هم با ترفندهای مختلف به جیب می‌زنند.» آمریکا و دماغه سبز توافقی برای استرداد مظنونان و متهمان ندارند و وضعیت پیش‌روی الکس ساب هنوز روشن نیست. بازداشت الکس ساب با استقبال خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، روبه‌رو شده‌است. گوایدو از سوی ایالات متحده و ده‌ها کشور دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته می‌شود.


کد مطلب: 219004

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/219004/اعتراض-ونزوئلا-دستگیری-تاجر-راهی-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir