به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۶ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۱۹۰۷۳

توصیه‌های کاربردی برای جلوگیری از سرقت خودرو

گروه جامعه: با رعایت توصیه‌های مهم و مؤثری که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم می‌توانید از سرقت خودروی خود جلوگیری کنید.
توصیه‌های کاربردی برای جلوگیری از سرقت خودرو
حادثه تلخ و ناراحت‌کننده‌ای است وقتی ماشینتان را کنار خیابان پارک می‌کنید و می‌روید که به کارتان برسید، به‌محض برگشتن به‌جای خودرو با جای خالی یا شیشه شکسته آن روبرو می‌شوید.به نقل از سخنگوی قوه قضائیه با شیوع ویروس کرونا، ۱۱۴ هزار و ۱۹۳ نفر زندانی به مرخصی رفتند. مأموران پلیس از همان ابتدا با تشدید مأموریت‌ها تلاش داشتند تا عرصه را برای جولان سارقان تنگ کنند، اما کرونا، تعطیلی کسب‌وکارها، مشکلات اقتصادی و آزادی زندانی‌ها راه را برای رشد صعودی سرقت هموار کرده است.در شرایطی که همه‌چیز دست به دست هم داده تا زندگی برای افراد سخت‌تر شود، جبران مال به سرقت رفته‌ای که شاید تمام سرمایه، کار و زندگی یک نفر باشد، سالیان سال طول خواهد کشید؛ بنابراین این روز‌ها باید در محافظت و مراقبت از اموال، بسیار هوشیارانه عمل کرد و با کمی دقت و خودمراقبتی سارق را در رسیدن به نیت شومش ناکام گذاشت. در این گزارش به مهم‌ترین و مؤثرترین راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو می‌پردازیم:
جای پارک مناسب پیدا کنید
هنگام پارک کردن خودرو بیش از آن که به فکر پیدا کردن جای پارک باشید لازم است به نکات زیر توجه کنید:
- در یک مکان پرنور پارک کنید و از پارک کردن خودرو در کوچه‌پس‌کوچه‌های تاریک بپرهیزید.
- سعی کنید خودرو را نزدیک ورودی یک ساختمان و در نزدیکی دوربین‌های مداربسته پارک کنید.
- در صورت امکان ماشین را نزدیک بانک، جواهرفروشی، ادارات آتش‌نشانی، کلانتری و ... که دارای دوربین مداربسته هستند، پارک کنید.
- خودرو را دوبل (بین دو ماشین) پارک کنید، زیرا سارقان فرصت کافی برای در‌آوردن ماشین از پارک دوبل را ندارند؛ بنابراین اگر خودرویی جلو یا پشت ماشین شما وجود نداشته باشد، سارق راحت‌تر می‌تواند ماشین را به سرقت ببرد.

اشیاء را در وسیله نقلیه خود نگه ندارید
گاهی تصور می‌شود گذاشتن اشیاء بی‌ارزش مثل آب‌نبات، لباس، عروسک و ... در ماشین چندان اهمیت ندارد، اما دقت کنید که هر چیزی که از نظر شما بی‌ارزش به‌حساب می‌آید ممکن است چشم یک دزد را به خود جلب کند. اگر مجبورید وسیله‌ای را در ماشین بگذارید، آن را صندوق‌عقب قرار دهید. هرچند که باز کردن درب صندوق‌عقب برای دزدان کار آسانی است، اما برای اطمینان بیشتر، وسیله موردنظر را قبل از رسیدن به مقصد و پارک کردن، در صندوق‌عقب قرار دهید و هنگام ترک خودرو به اطرافتان نگاه کنید تا اگر کسی قصد سرقت خودرو شما را دارد، به دلیل هوشیاری و حواس‌جمعی‌تان، از سرقت منصرف شود.

وسیله نقلیه خود را در هر شرایطی قفل کنید
هر زمان که اتومبیل خود را پارک می‌کنید، حتماً فرمان، پدال، زاپاس، ضبط و ترمزدستی را قفل کرده و به هیچ عنوان در این مورد سهل‌انگاری و تنبلی نکنید؛ حتی اگر چند دقیقه بیشتر کارتان طول نمی‌کشد یا اگر ماشین را در خیابان اصلی و شلوغ پارک کرده‌اید، از قفل‌کردن ماشین غافل نشوید، زیرا سرقت خودرو برای سارقان کمتر از چند ثانیه و بدون هیچ‌گونه سروصدایی انجام می‌شود، اما باز کردن قفل به خصوص قفل پدال برای سارقان کمی وقت‌گیر و سخت است.

ماشین خود را رها نکنید
ممکن است برای باز کردن درب پارکینگ یا گرفتن پول از عابر بانک و یا برداشتن چیزی از صندوق‌عقب و ... به امید این که خودرو در دیدتان است و زود برمی‌گردید، ماشین را در حالی که روشن است، رها کنید، اما سارق زرنگ‌تر از شماست و در همان لحظه تا شما بخواهید به خودتان بجنبید، سوار ماشینتان شده و فرار کرده است؛ پس تحت هیچ شرایطی حتی به مدت یک ثانیه، خودرو را روشن رها نکنید.

از GPS یا ردیاب خودرو استفاده کنید
یکی از مؤثرترین و مطمئن‌ترین راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو و افزایش احتمال پیدا شدن خودرو در صورت سرقت، استفاده از GPS است.اتومبیل‌های دارای دستگاه ردیابی از یک سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره جهانی به نام سیستم موقعیت جهانی (GPS) استفاده می‌کنند. فناوری GPS می‌تواند موقعیت جغرافیایی خودرو را نشان دهد و هرجایی که ماشین حرکت می‌کند، به‌راحتی مسیر پیموده شده داخل حافظه GPS ثبت می‌شود؛ بنابراین با نصب GPS دیگر نگران سرقت خودرو خود نباشید، زیرا در کمتر از یک دقیقه می‌توانید ماشین خود را پیدا کرده و حتی در صورت استفاده از جدیدترین ردیاب‌ها، می‌توانید با فرستادن پیامک ماشین را خاموش کنید.هنگام ترک خودرو به اطرافتان نگاه کنید تا اگر کسی قصد سرقت خودرو شمارا دارد، به دلیل هوشیاری و حواس‌جمعی‌تان، از سرقت منصرف شود.ردیاب‌های خودرو قابلیت نصب بر روی انواع خودرو‌ها ازجمله ماشین‌سواری، وانت، کامیون، اتوبوس، ون و موتور را دارند و این نوع تکنولوژی محدود به ماشین‌های مدل‌بالا نیست بلکه از مدل پایین‌ترین تا لوکس‌ترین ماشین‌ها می‌توانند از ردیاب برخوردار باشند.قیمت ردیاب خودرو با توجه به نوع، کارایی و سیستم امنیتی از ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان متغیر است، اما پرداخت این قیمت به دزدیده شدن و از دست دادن یک خودرو حداقل با قیمت ۲۵ میلیون تومان می‌ارزد.

از دوربین مداربسته استفاده کنید
اگر منزل شما فاقد پارکینگ است، می‌توانید برای محافظت از خانه و خودروی خود، در محوطه محل سکونت دوربین مداربسته نصب کنید. سرقت خودرو در هرجایی ممکن است اتفاق بیفتد. هنگامی که سرکار یا مهمانی می‌روید، مسلماً نمی‌توانید دوربین مداربسته را با خود به همراه ببرید، اما در این مواقع می‌توانید هنگام پارک خودرو نکاتی که در بالا ذکر شد را رعایت کنید.بر اساس بررسی و آمار‌های صورت گرفته ۸۳ درصد سارقان قبل از اقدام به دزدی از خانه یا سرقت خودرو، ابتدا دوربین‌های مداربسته را بررسی می‌کنند.قیمت دوربین‌های مداربسته با توجه به وضوح تصویر، حافظه، لنز و ... متغیر است، اما برای آن که خرید دوربین مداربسته مثمر ثمر واقع شود، بهتر است هنگام خرید به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید:کیفیت و وضوح بالای تصویر: کیفیت تصویر تعیین‌کننده کیفیت دوربین مداربسته است و دوربین‌هایی باکیفیت تصویر پایین اغلب شناسایی سارق را سخت و ناممکن می‌کنند.زاویه دید مناسب: بهتر است از دوربین‌هایی با زاویه دید ۱۸۰ و ۳۶۰ درجه استفاده کنید، زیرا این دوربین‌ها فاصله دور را هم ضبط می‌کنند؛ بنابراین اگر شما ماشینتان را چند متر دور از خانه هم پارک کرده باشید می‌توانید به‌راحتی خودرو را تحت کنترل داشته باشید.قابلیت دید در شب: با توجه به این که اکثر سرقت‌ها در شب اتفاق می‌افتد، باید از دوربین‌هایی استفاده کرد که قابلیت ضبط فیلم در تاریکی را داشته باشند.شناسایی حرکت: دوربین‌های مداربسته‌ی خوب قادرند حرکات افراد، اشیاء و وسایل نقلیه را شناسایی کرده و به‌محض شناسایی شروع به ضبط کنند.
 
برچسب ها: سرقت خودرو