به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۲۶ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب : ۲۱۹۱۶۰

مقابله داروی سوزش معده با ویروس کرونا

گروه علمی: محققان معتقدند داروی درمان سوزش معده به نام "فاموتیدین" می‌تواند برای مقابله با موارد خفیف تا ​​نسبتاً شدید ابتلا به کووید-۱۹ استفاده شود.
مقابله داروی سوزش معده با ویروس کرونا
فاموتیدین (Famotidine) دارویی است که برای درمان سوزش معده استفاده می‌شود، بر اساس مطالعاتی که در مجله گوت منتشر شد، استفاده از این دارو، نتایج مثبتی در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ داشته است.
در حال حاضر بیشتر تحقیقات بر روی تولید واکسن و راه‌های درمان دارویی برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ متمرکز شده است، بنابراین برای کاهش عوارض مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا به راه‌های درمانی موثری برای بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری نیستند، نیاز داریم.فاموتیدین که به خانواده دارو‌های ضد اسید تعلق دارد، ممکن است یکی از کاندیدای درمان ویروس کرونا محسوب شود. این دارو می‌تواند در مقابله با ویروس کرونا به بیماران دارای علائم خفیف و شدید کمک کند.دکتر توبیاس جانوویتز، محقق آزمایشگاه "کلد اسپرینگ هاربر"می‌گوید: بررسی‌های ما درباره نتیجه این دارو بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، نشان داد که استفاده از این دارو می‌تواند برای بیماران غیر بستری یا سرپایی مفید باشد.این مطالعه بر روی ۱۰ نفر (۶ مرد، ۴ زن) مبتلا به کووید ۱۹ که میانگین سنی آنها بین ۲۳ تا ۷۱ سال بود، انجام شد. همه این افراد در زمان ابتلا به بیماری داروی فاموتیدین مصرف کردند. این بیماران دارای عوامل خطرناک تشدید کننده کووید ۱۹ از جمله چاقی و فشار خون بودند و همچنین تنوع نژادی داشتند.این بیماران داروی فاموتیدین را در زمان شروع ابتلا به بیماری مصرف کردند. بهبودی این افراد بین ۲ تا ۲۶ روز طول کشید. بیشترین میزان مصرف این دارو ۳ بار در روز با دوز ۸۰ میلی گرم بود؛ براین اساس میانگین دوره درمان آنها ۱۱ روز طول کشید، اما این دوره درمان بین ۵ تا ۲۱ روز متغیر است.

تأثیر ۱۴ روزه داروی فاموتیدین برروی مبتلایان به کرونا
به گفته این بیماران پس از شروع مصرف فاموتیدین علائم آنها به سرعت پس از گذشت ۲۴ الی ۴۸ ساعت بهبود یافت و اکثر آنها بعد از گذشت ۱۴ روز هیچ علائمی از کووید ۱۹ نداشتند.زمان بهبودی علائم در این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت. علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس با سرعت بیشتری نسبت به علائم سیستمیک مانند خستگی بهبود یافته است.۷ نفر از این بیماران هنگام مصرف از داروی فاموتیدین هیچ عارضه‌ای نداشتند، اما ۳ نفر دیگر دارای عوارض خفیف ناشی از مصرف این دارو از جمله فراموشی موقت داشتند.به گفته محققان، اثر این دارو بر روی تعداد کمی از افراد مورد بررسی قرار گرفته و هنوز مشخص نیست که این دارو چگونه بر درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تأثیر می‌گذارد.این مطالعه اثر بخشی فاموتیدین خوراکی را در کنترل و بهبود علائم بیماری، تأثیر دارو بر ایجاد ایمنی طولانی مدت بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین کاهش انتقال ویروس به دیگران را بررسی کرده است.

عوارض داروی فاموتیدین
مصرف فاموتیدین ممکن است منجر به عوارضی مانند سردرد، یبوست یا اسهال شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. در صورتی که دکتر گوارش داروی فاموتیدین را برای شما تجویز کرده است، مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش خواهد بود.در حال حاضر کار آزمایی بالینی بر روی ترکیب دو داروی فاموتیدین و ضد مالاریا برای درمان بیماری کووید ۱۹ در حال انجام است.
 
برچسب ها: ویروس کرونا