به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۳۰ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۲۱۹۳۴۵

مشاور جو بایدن: همه تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کنیم

گروه بین‌الملل: مشاور ارشد «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته او در صورت پیروزی در انتخابات همه تحریم‌ها علیه ایران را حفظ خواهد کرد.
مشاور جو بایدن: همه تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کنیم
به گزارش فارس، «آنتونی بلینکن»، مشاور ارشد «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته در صورت ورود بایدن به کاخ سفید تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» حفظ خواهند شد. بلینکن که یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای منتهی به توافق هسته‌ای برجام بود این اظهارات را در نشست مجازی «کمیته یهودیان آمریکا» مطرح کرده است.
به نوشته پایگاه اسراییلی «اَلگمِینر»، این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد، در غیر این صورت واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.» بلینکن در ادامه حتی گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی توافق برگردیم، همراه با شریکان و متحدانمان که در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند، از این مسئله به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد که جو بایدن تعهدش به «امنیت اسرائیل» را در عمل نشان داده است.
این اظهارات مشاور بایدن در امور سیاست خارجی در ادامه اظهاراتی است که او قبلاً مطرح کرده است. بلینکن روز ۳۰ اردیبهشت هم گفته بود بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال رسیدن به «توافقی قوی‌تر» از برجام با ایران خواهد بود. او گفت: «سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورده و فشار حداکثری، علاوه بر آنکه نتوانسته به ایجاد توافقی بهتر منجر شود ما را از شریکانمان دور کرده است.»
مشاور جو بایدن در ادامه گفت: «اما زمان گذشته و در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل [به برجام] بایدن به دنبال ایجاد توافقی قوی‌تر خواهد بود.» دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.

‍‍‍واکنش بایدن به اتهامات مطرح شده علیه ترامپ
معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در بیانیه‌ای اقدامات رئیس جمهوری کنونی کشورش که در کتاب جدید مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مطرح شده است را از نظر اخلاقی "زشت و زننده" خواند و رئیس جمهوری را به نادیده گرفتن تهدید ویروس کرونا برای حفظ توافق تجاری‌اش با چین متهم کرد. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا مبنی بر این‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی این کشور تلاش کرده تا شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین را برای افزایش واردات از کشاورزان آمریکایی متقاعد سازد، واکنش نشان داد و گفت: این اقدام برای دورنمای انتخاب مجدد ترامپ خوب بود.
بایدن در این بیانیه گفت: ترامپ تمایل داشته بر سر ارزش‌های دموکراتیک محبوب و برگزیده ما به خاطر وعده توخالی یک توافق تجاری ناپایدار و بی‌دوام که او را از جنگ تعرفه‌ای فاجعه آمیزش خارج می‌کرد، قمار کند؛ جنگ تعرفه‌ای که لطمه بسیاری به کشاورزان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ما وارد کرده است. اگر این اظهارات مطرح شده در کتاب جدید بولتون حقیقت داشته باشد، این اقدامات نه تنها از نظر اخلاقی زشت و زننده هستند بلکه نقض وظیفه مقدس ترامپ در برابر مردم آمریکا برای حفاظت از منافع این کشور و دفاع از ارزش‌هایمان محسوب می‌شوند. بایدن سپس نحوه مدیریت ترامپ در رابطه با پاندمی کرونا را با تمایلش برای نهایی کردن توافق تجاری با چین برای مزیت‌های سیاسی مرتبط دانست.
بایدن تاکید کرد: این مساله توضیح می دهد که چرا ترامپ به تحسین دولت پکن ادامه داد و علیرغم شیوع ویروس کرونا این تهدید را کم اهمیت جلوه داد. در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا به خاطر عدم توانایی ترامپ برای مدیریت و ناکامی‌اش در رسیدگی به این بحران شدیدا آسیب دیده است. امروز ما چیزهای بیشتری از عمق و ماهیت این شکست یاد گرفته‌ایم.
واکنش ترامپ
کمی پس از انتشار این بیانیه بایدن، ترامپ در توییتی نوشت: جو بایدن یک شکست خورده کامل در دولت بود. او به هر چیزی که دست می‌زند آن را نابود می‌کند. بایدن بیانیه خود را با پیامی به رهبران چین یا هر کس دیگری که ممکن است ترامپ از وی برای مداخله دعوت کند به پایان رساند و گفت: از دموکراسی ما فاصله بگیرید. از انتخابات ما فاصله بگیرید. مردم آمریکا به تنهایی درباره آینده این کشور تصمیم خواهند گرفت و من به انتخاب آنها ایمان دارم.