به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ساعت ۰۸:۴۶
کد مطلب : ۲۱۹۳۸۸

راز‌هایی درباره قهوه که نمی‌دانستید

گروه علمی: وقتی مردم به قهوه فکر می‌کنند، معمولاً به توانایی آن برای تأمین انرژی فکر می‌کنند. با این حال، طبق برخی تحقیقات قهوه می‌تواند برخی از مزایای مهم سلامتی دیگر، مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، دیابت نوع ۲ و نارسایی قلبی را نیز به شما ارائه دهد. کارشناسان تخمین می‌زنند که در سراسر جهان روزانه ۲.۲۵ میلیارد فنجان قهوه مصرف می‌شود.
راز‌هایی درباره قهوه که نمی‌دانستید
محققان فواید نوشیدن قهوه را برای شرایطی مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی، بیماری التهابی روده و بیماری کبد بررسی کرده اند. شواهدی وجود دارد که برخی از این ادعا‌ها را پشتیبانی می‌کند، اما نه همه موارد را.قهوه حاوی تعدادی ماده مغذی مفید از جمله ریبوفلاوین ویتامین B-۲، نیاسین (ویتامین B-۳)، منیزیم، پتاسیم و ترکیبات مختلف فنولیک یا آنتی اکسیدان‌ها است. برخی از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که این مواد و سایر مواد تشکیل دهنده موجود در قهوه به روش‌های مختلفی می‌توانند برای بدن انسان مفید باشند.
مزایای بالقوه سلامتی مرتبط با نوشیدن قهوه شامل موارد زیر است:
محافظت در برابر دیابت نوع ۲، بیماری پارکینسون، بیماری کبد و سرطان کبد از مهمترین فواید مصرف قهوه است. در سال ۲۰۱۴، محققانی که داده‌های خود را در مورد بیش از ۴۸۰۰۰ نفر جمع آوری کردند، دریافتند که افرادی که مصرف قهوه خود را حداقل یک فنجان در روز طی ۴ سال افزایش داده اند، ۱۱ ٪ خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نسبت به افرادی که مصرف خود را افزایش نمی‌دهند، کاهش داده اند.مطالعات مختلف نشان داده اند که کافئین، که در قهوه و بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر وجود دارد، ممکن است به محافظت در برابر بیماری پارکینسون کمک کند. یک تیم پژوهشی نیز به این نتیجه رسیدند که مردانی که روزانه بیش از چهار فنجان قهوه می‌نوشند ممکن است با کاهش خطر ابتلا به پارکینسون پنج برابر کمتر از افراد دیگر رو به رو شوند.محققان ایتالیایی دریافتند که مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد را حدود ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. برخی از نتایج حاکی از آن است که افرادی که روزانه سه فنجان می‌نوشند ممکن است ۵۰ ٪ خطر کمتری داشته باشند. همچنین، یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نتیجه گرفت که "مصرف قهوه احتمالاً خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

یک متاآنالیز از سال ۲۰۱۷ نتیجه گرفت که به نظر می‌رسد مصرف هر نوع قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد، بیماری کبد چرب غیر الکلی و سیروز را کاهش می‌دهد. افرادی که قهوه مصرف می‌کنند نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا را کاهش دهند.یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که نوشیدن قهوه در اعتدال یا مصرف حدود دو وعده ۸ اونس در روز، ممکن است بدن را در مقابل نارسایی قلبی محافظت کند. افرادی که هر روز مقادیر متوسط قهوه می‌نوشند، نسبت به افرادی که این کار را نکردند، ۱۱ درصد خطر ابتلا به نارسایی قلبی کمتری را تجربه می‌کنند.با این حال، برخی از مطالعات حاکی از وجود سطوح بالاتر چربی خون (چربی) و کلسترول در افرادی است که قهوه بیشتری مصرف می‌کنند. قهوه از نظر کالری کم است، اما اضافه کردن شکر و خامه باعث ارزش غذایی آن می‌شود. لیوان قهوه سیاه فقط حدود ۲ کالری دارد. با این وجود، اضافه کردن خامه یا شکر باعث افزایش ارزش کالری می‌شود.دانه‌های قهوه همچنین حاوی پلی فنول‌ها، نوعی آنتی اکسیدان است رادیکال‌های آزاد سمی هستند و ممکن است باعث التهاب شوند. دانشمندان پیوند‌هایی بین التهاب و جنبه‌های مختلف سندرم متابولیک از جمله دیابت نوع ۲ و چاقی پیدا کرده اند. در سال ۲۰۱۸، برخی محققان پیشنهاد کردند که محتوای آنتی اکسیدانی قهوه ممکن است بدن را از سندرم متابولیک محافظت کند.
اما نوشیدن زیاد قهوه نیز می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد:
شکستگی استخوان
برخی از تحقیقات نشان داده اند زنانی که قهوه زیادی می‌نوشند احتمال خطر بیشتری برای شکستگی استخوان دارند.
بارداری
محققان اضافه کردند که مصرف قهوه ممکن است در دوران بارداری بی خطر نباشد. در حقیقت، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتباطی بین مصرف زیاد قهوه و کاهش وزن نوزاد یا زایمان زودرس وجود دارد.
آندومتریوز
ممکن است در بین زنانی که قهوه می‌نوشند خطر بیشتری از بروز آندومتریوز وجود دارد، اما شواهد کافی برای تأیید چنین پیوندی وجود ندارد.
بیماری بازگشت اسید به مری
افرادی که قهوه زیادی می‌نوشند ممکن است خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری داشته باشند.
اضطراب
مصرف مقادیر زیاد کافئین ممکن است خطر اضطراب را به ویژه در بین مبتلایان به اختلال هراس یا اضطراب اجتماعی افزایش دهد. به طور معمول، ممکن است این مشکل در افراد مستعد شیدایی و روان پریشی ایجاد شود.
سلامت روان
یک مطالعه از سال ۲۰۱۶ نتیجه گرفته است که مصرف زیاد کافئین در دوران نوجوانی می‌تواند منجر به تغییرات دائمی در مغز شود.
برچسب ها: قهوه