به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۲۱۹۵۶۶

قیمت‌هایی که به حال صاحب‌خانه‌ها بستگی دارد

گروه اقتصادی: «هفته قبل می‌گفت متری ۹ میلیون؛ حالا می‌گوید ۹ میلیون و ۵۰۰؛ همین خانه ۵ میلیاردی، اول سال ۳ میلیارد و یک سال و نیم پیش ۸۵۰ میلیون تومان معامله می‌شد. در اسفند می‌گفت متری ۱۴ میلیون؛ ۲ هفته پیش با متری ۲۵ میلیون معامله شد». «اگر خانه‌ای بپسندیم، بادی همان لحظه خریداری کنیم».
قیمت‌هایی که به حال صاحب‌خانه‌ها بستگی دارد
به گزارش ایسنا،این‌ها تنها بخشی از جملاتی بود که در بررسی بازار مسکن، از زبان کارشناسان بنگاه‌های املاک و مشتریان شنیده می‌شود. در این گزارش تلاش کردیم با رفت‌وآمد به مناطق مختلف مشهد و گفت‌وگو با مردم، اوضاع و احوال این بازار مهم را بررسی کرده و از زبان آن‌ها قیمت‌های مسکن را رصد کنیم.
این همه تفاوت تنها در یک ماه و نیم رخ داده است
الهام اخباری، از شهروندان مشهد، می‌گوید: ما ۱۵ اردیبهشت خانه‌مان در منطقه فرخی به قیمت یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان که حدودا متری ۱۰ میلیون تومان می‌شد، به فروش رساندیم تا خانه دیگری خریداری کنیم اما پس از فروش شوکه شدیم چراکه قیمت‌ها آنچنان بالا رفته بود که هیچ خانه‌ای نمی‌توانستیم بخریم، نهایتا پس از جست‌وجوی فراوان توانستیم در یک چهارراه بالاتر از منزل قبلی، واحدی را به قیمت متری ۱۲ میلیون تومان خریداری کنیم. این در حالی است که همسایه واحد طبقه بالای همان خانه را ۲ هفته بعد از ما به قیمت متری ۱۶ میلیون تومان فروخت.وی ادامه می‌دهد: نخستین مسکن ما هم ۴ طبقه بود که در طبقه اول ما و در طبقه چهارم مادرم زندگی می‌کرد؛ در حالی‌که ما در اردیبهشت ‌ماه خانه را به یک میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان فروختیم، اکنون برای مادرم به قیمت یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان مشتری خریدار است. این همه تفاوت قیمت تنها در یک ماه و نیم رخ داده است.
از یک بنگاه به بنگاه دیگر، قیمت‌ها زمین تا آسمان فرق می‌کند
امیرمحمد بانکیان که اصالتا بجنوردی است و برای همکاری در جابه‌جایی خانه مادربزرگش به مشهد آمده، می‌گوید: مادربزرگم نزدیک میدان ۱۵ خرداد زندگی می‌کند اما به دلیل این که از برخی اقوام دور است، تصمیم گرفت تا خانه‌اش را عوض کند اما متاسفانه بازار مسکن واقعا افتضاح است. هیچ نظارتی نیست و هر کسی هرچه می‌خواهد می‌گوید؛ فاجعه است. از یک بنگاه به بنگاه دیگر، قیمت‌ها زمین تا آسمان فرق می‌کند.
قیمت‌ها کاملا به حال و روحیه صاحبان ملک‌ها بستگی دارد
هیربد می‌گوید: در ماه رمضان امسال خانه خودمان در خیابان دانشجو که ۱۶۰ متر بود را حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروختیم و تصمیم داشتیم منزل دیگری بخریم اما متاسفانه قیمت‌ها در لحظه تغییر پیدا می‌کرد؛ حتی در چند مورد خریداران پای قول‌نامه پشیمان شدند و گفتند قرار است طی روزهای آینده قیمت‌ها افزایش یابد؛ بنابراین معامله منتفی است. نهایتا توانستیم خانه‌ای با حدود ۱۰ سال سابقه ساخت را در هنرستان به قیمت ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کنیم. در این معامله فروشنده در ابتدا قیمت را ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون و سپس ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و نهایتا با قیمت ۵ میلیاردی معامله کرد. قیمت‌ها کاملا به حال و روحیه صاحبان ملک‌ها بستگی دارد.وی ادامه می‌دهد: در تهران هر منطقه قیمت‌های خاص خود را دارد؛ مثلا شمال تهران نسبت به سایر مناطق گران‌تر است و مناطق جنوبی و شرقی و غربی هم نسبت به یکدیگر دارای افزایش یا کاهش نرخ است اما در مشهد فرقی نمی‌کند که شما در احمدآباد، فلسطین، هاشمیه، صیاد، هنرستان، کوثر یا هر منطقه دیگری دنبال خانه باشید. در تمام این مناطق خانه‌های خوب دارای کف قیمتی متری ۱۷ میلیون تومان هستند. خانه‌های نوساز هم اکثرا فقط اصطلاحا بساز و بفروشی ساخته شده‌ و مواد به کار رفته در آن کیفیت قابل قبولی ندارد. ما خیلی دنبال خانه گشتیم و تمام بنگاه‌های وکیل آباد را جست‌وجو کردیم. می‌توانم بگویم که مشتری واقعا بسیار کم است. خانه‌های مناطقی نظیر دانشجو و دانش‌آموز از متری ۱۰ میلیون تومان به بالا و خانه‌های سمت دیگر بلوار وکیل‌آباد مانند هفت تیر و هاشمیه از متری ۱۵ تومان به بالا معامله می‌شود.پارسایی عنوان می‌کند: از اوایل زمستان سال ۹۸ خانه را برای فروش گذاشته بودیم که چون خانه مناسبی برای خرید پیدا نکردیم، منصرف شدیم اما ماه گذشته یکی از بنگاه‌های املاک برای خرید منزل‌مان مراجعه کرد که چون خیلی عجله داشت، به ماجرا مشکوک شدیم و پس از پیگیری متوجه شدیم که قیمت‌ها چه افزایشی در سال جدید داشته‌ است. ما خانه را به قیمت ۴۵۰ میلیون برای فروش گذاشتیم اما قیمت آن تا ماه گذشته به ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان رسید.مهدی‌پور بیان می‌کند: بنا داریم خانه را عوض کنیم و از مکان فعلی که در خیابان عدل خمینی است، به منطقه الهیه برویم. منزل فعلی‌مان ۱۲۵ متر است و چون در کوچه باریک قرار دارد، بین ۹۰۰ تا یک میلیارد تومان قیمت دارد.وی اضافه می‌کند: ۲ ماه پیش با ۷۰۰ میلیون تومان امکان خرید یک خانه ۱۲۰ متری در الهیه وجود داشت اما اکنون با ۷۵۰ میلیون تومان هم نمی‌توان چنین خانه‌ای پیدا کرد. نوسانات بازار باعث شده خریدار و فروشنده کاملا مردد و سردرگم باشند. ما حدود ۴ ماه است که درگیر این پروسه هستیم. نسبت افزایش قیمت در آپارتمان‌ها هم از مسکن ویلایی‌ بیشتر است.
یکی از دلایل افزایش قیمت خانه‌ها می‌تواند کاهش نرخ سود بانکی باشد
امیری با اشاره به افزایش قیمت خانه‌ها عنوان می‌کند: یکی از دلایل نوسانات شدید و افزایش قیمت مسکن می‌تواند کاهش نرخ سود بانکی باشد. دولت سود بانکی را کاهش داده است. پدر من که خیلی از بازارهای خودرو، طلا و مسکن اطلاعی نداشت، با قراردادن پس‌اندازش در بانک، سود ماهانه دریافت می‌کرد اما پس از کاهش نرخ سود، آن پول را وارد بازار خودرو کرده است. در این وضعیت تنها علت ورود پدر من به بازار خودرو، کمبود سرمایه بود وگرنه او نیز پس‌انداز خویش را وارد بازار مسکن می‌کرد.وی می‌گوید: در فروردین ‌ماه به مدت ۲ هفته دنبال خانه بودیم. برای یک منزل ۶۰ متری با قدمت ۲۰ سال به بالا در مناطق سرافرازان، دلاوران، فرهنگ و دانشجو باید حداقل ۳۰ میلیون تومان رهن و ۱.۵ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کردیم که هم‌اکنون این رقم‌ نسبت به فروردین‌ماه افزایش فراوانی یافته است.حکیمی عنوان می‌کند: به جز قیمت‌ها که بسیار بالاست، رفتار معاملان املاک با یک دختر مجرد بسیار زننده است. من در اردیبهشت ماه سال جاری دنبال خانه بودم و با رفتارهای عجیب و زشت برخی بنگاه‌های املاک مواجه شدم. مثلا می‌گفتند «از خانه فرار کرده‌ای یا بیرونت کرده‌اند»؛ «فراری هستی». درباره قیمت‌ها هم باید بگویم یک زیر زمین ۱۲ متری که یک سرویس بهداشتی داشت را به قیمت ۲ میلیون تومان رهن و ۷۰۰ هزار تومان اجاره معامله می‌کردند. در نهایت هم نتوانستم خانه پیدا کنم.
افزایش قیمت در خانه‌های قدیمی‌تر بیشتر است
مسئول یکی از املاک منطقه چهارراه ورزش در شهرک غرب (قاسم آباد) بیان می‌کند: قیمت خانه نوساز در این منطقه از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود. ۲ سال پیش این عدد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. قیمت‌ها اکنون روزانه تغییر می‌کند؛ خانه‌ای که صاحب ملک در هفته گذشته متری ۹ میلیون تومان می‌فروخت، در این هفته به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این افزایش قیمت‌ها در خانه‌های قدیمی‌ساز خیلی بیشتر است چراکه خانه‌های نوساز و صفر با توجه به مواد به کار رفته در آن، راحت‌تر قیمت‌گذاری می‌شود اما در خانه‌های قدیمی‌تر چون در خیلی از مسائل امکان تشخیص وجود ندارد، هر قیمتی عنوان می‌شود.وی ادامه می‌دهد: قیمت‌ها از بهمن و اسفند روند افزایشی خود را آغاز کرده اما از ابتدای سال ۹۹ این روند چشم‌گیر بود. رهن یک خانه ۷۰ متری در سال ۹۷ نهایتا متری یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شد اما حالا خانه ۷۰ متری را با قیمت رهن ۱۰۰ میلیون تومانی به ما واگذار می‌کنند.او تاکید می‌کند: هر فردی با توجه به نیازش قیمت رهن و اجاره خانه‌اش را تعیین می‌کند؛ مثلا بعضی صاحبان ملک می‌گویند که من میزانی پول لازم دارم و باید خانه‌ام با این قیمت به فروش رسد. یک دوره‌ای بنگاه‌ها بر صاحبان ملک تاثیر داشتند اما الان هر کسی هر چه بگوید، همان است و اگر بنگاهی، معامله ملکی را قبول نکند، صاحب ملک آن را به بنگاه دیگری واگذار می‌کند. البته ما قیمت‌های خیلی نجومی را قبول نمی‌کنیم چراکه باعث دفع مشتری‌های‌مان می‌شود.وی تصریح می‌کند: این افزایش قیمت‌ها هم به صورت دومینووار اثرگذاری می‌کند؛ به این صورت که کافی است یک نفر خانه خود را ۲۰ میلیون تومان بالاتر از نرخی که وجود دارد، به رهن بسپارد؛ سپس بقیه مالکان هم متوجه می‌شوند و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. این روزها اکثر مناطق مشهد قیمت‌ها یکسان شده و در مورد خانه‌های متوسط تفاوت قیمتی بین مناطق مختلف نیست. این مساله برای خانه‌های خوب و باکیفیت نیز دیده می‌شود. خانه‌ای که در یک سال و نیم گذشته ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، امروز به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.یک کارشناس بنگاه املاکی دیگر در بولوار فلاحی اظهار می‌کند: خانه نو در این منطقه از حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان به بالا معامله‌ می‌شود. این درحالی است که همین خانه‌ها تا ۲ سال گذشته ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت داشت.
از اسفند تاکنون متری ۳ میلیون تومان به قیمت‌ها افزوده شده است
کارشناس بنگاه املاکی در الهیه می‎گوید: اختلافات جزیی قیمتی بین مناطق الهیه، محمدیه و مجیدیه وجود دارد. مجیدیه قیمت بالاتری دارد و پس از آن محمدیه و الهیه قرار می‌گیرد. خانه‌های محمدیه و الهیه از حدود ۸ یا ۹ میلیون تومان و مجیدیه تا ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد. از اسفند تاکنون متری حدود ۳ میلیون تومان به قیمت‌ها افزوده شده است. همچنین خانه‌ای که در گرانی‌های سال ۹۷ به قیمت متری ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده بود، امروز متری ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. رهن یک خانه ۱۰۰ متری هم در این منطقه حدود ۱۵۰ میلیون تومان است.یک مسئول بنگاه املاک در چهارراه ورزش نیز بیان می‌کند: قیمت رهن و اجاره دل‌به‌خواه صاحبان ملک است؛ افراد خانه‌ای را خریداری و مقدار پولی که کم دارند را به عنوان رهن تعیین می‌کنند. برای واحد ۱۲۰ متری در خیابان فلاحی ۱۸۰ میلیون تومان رهن و برای واحد ۹۵ متری نیز ۱۳۵ میلیون تومان رهن توسط مالک قیمت‌گذاری شده است. کارشناسان ما به صاحبان ملک می‌گوند رهن این ملک به چنین رقمی نمی‌ارزد اما قبول نمی‌کنند و بر قیمت خود پافشاری می‌نمایند.کارشناس ملکی در سجادشهر عنوان می‌کند: خانه صفر در اینجا اکنون از متری ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان معامله می‌شود در حالی که ۲ سال پیش قیمت خانه متری ۱۵ میلیون تومان بود. از اول عید سال جاری هم متری ۷ الی ۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌ایم. رهن یک منزل ۱۷۰ متری در این منطقه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان است.مسئول یک بنگاه املاک در خیابان بزرگمهر جنوبی نیز می‌گوید: اینجا قیمت هر خانه متری حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان است.کارشناس مسکنی در کوهسنگی نیز خاطرنشان می‌کند: آپارتمان از متری ۱۲ الی ۳۰ میلیون تومان و منزل ویلایی در کوچه باریک که ماشین‌رو نباشد، از متری ۲۰ میلیون تومان به بالا در این منطقه معامله می‌شود. رهن کامل یک واحد ۱۰۰ متری در اینجا حدود ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان است. همه این‌ها در حالی است که نرخ خانه‌های اینجا در سال ۹۷ حدود متری ۷ میلیون تومان بود.یک بنگاه‌دار در خیابان عدل خمینی بیان می‎کند: خانه نوساز در این منطقه بین متری ۱۰ الی ۱۶ میلیون تومان معامله می‌شود. رهن یک واحد ۱۰۰ متری نیز در این منطقه حدود ۲۰۰ میلیون تومان است.
قیمت‌ها از شب عید تاکنون متری ۵ میلیون تومان افزایش داشته است
کارشناس دیگری در این منطقه عنوان می‌کند: خانه نوساز در این منطقه از متری ۱۵ میلیون تومان آغاز می‌شود. در حال حاضر قیمت خرید یک واحد ۱۲۵ متری در این منطقه حداقل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.وی ادامه می‌دهد: خانه ویلایی ۲۵۰ متری که هم اکنون ۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، نزدیک عید امسال ۳ میلیارد تومان و یک سال و نیم قبل ۸۵۰ میلیون تومان بود. رهن یک واحد ۹۰ متری هم حدود ۱۷۰ میلیون تومان است. قیمت‌ها از شب عید تا حالا هم حداقل متری ۵ میلیون تومان افزایش داشته است.یک مسئول بنگاه املاک دیگر در بلوار نماز اضافه می‌کند: واحد فروشی ۹۲ متری در حال حاضر ۹۰۰ میلیون تومان بوده و قیمت رهن کامل آن هم حدود ۱۲۰ میلیون تومان است.یک کارشناس املاک در خیابان فکوری(نزدیک چهارراه هاشمیه) نیز عنوان می‌کند: قیمت‌های این منطقه از متری ۱۰ میلیون تومان در سال ۹۷ به حداقل متری ۲۰ میلیون تومان رسیده است. به عنوان نمونه سال پیش یک واحد با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به رهن سپرده شده اما برای امسال قیمت رهن آن ۱۴۰ میلیون تومان است. در خیابان هنرستان نیز یک واحد ۸۰ متری در طبقه سوم، در بهمن سال گذشته ۴۰۰ الی ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشت که الان قیمت آن به ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است. بعضی مالک‌ها با مشتری و بنگاه تعامل دارند اما برخی فقط قیمت خودشان را می‌گویند و به همان هم اصرار دارند.یک مسئول بنگاه دیگر در همان منطقه اظهار می‌‎کند: در این محدوده حداقل قیمت از متری ۱۴ الی ۱۵ میلیون تومان آغاز می‌شود. در خیابان دلاوران قیمت ملک متری حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان است. به طور کلی هر محدوده‌ای از شهر منطقه قوی و ضعیف دارد و قیمت‌ها بر آن اساس است.
خجالت می‌کشیم به مشتری قیمت بگوییم
وی اضافه می‌کند: خانه‌ای در سال گذشته به میزان ۲۰ میلیون تومان در رهن بود اما مالک امسال آن را به ۸۰ میلیون تومان به رهن میسپارد. خانه دیگری که اجاره آن نیازمند ۳۰ میلیون تومان پول پیش و اجاره ۲ میلیون تومانی بود امسال به ۱۰۰ میلیون تومان پول پیش و ۳ میلیون تومان اجاره‌بها رسیده است. واقعا چه کسی می‌تواند با چنین ارقامی زندگی کند؟قسم می‌خورد و می‌گوید: زمانی که می‌خواهیم به مشتری قیمت بگوییم، خجالت می‌کشیم.وی می‌گوید: در گذشته قیمت‌گذاری توسط کارشناسان بنگاه‌های املاک انجام می‌شد اما حالا مشتریان از طریق سایت‌ها و نرم‌افزارهای اینترنتی، خودشان با بررسی قیمت‌های دیگر خانه‌ها، یک قیمت برای ملک خودشان تعیین می‌کنند و اینچنین قیمت‌ها افزایش می‌یابد، چنین استفاده‌ای از این ابزارها به نظرم یک نوع استفاده نامشروع از تکنولوژی است.او تصریح می‌‎کند: یک مالک خانه ۱۳۵ متری خویش را ۴۷۵ میلیون تومان رهن می‌دهد. قیمت منزلی در خیابان امام رضا ۵۷، قبل از شیوع کرونا (حدود اسفندماه) متری ۱۴ میلیون تومان بود اما به دلیل شیوع کروناو بسته شدن بازار، این واحد حدود ۲ هفته قبل با متری ۲۵ میلیون تومان معامله شد.
مسئول یک بنگاه در خیابان دانشجو می‌گوید: اینجا هر ملک حداقل به قیمت متری ۱۰ میلیون تومان معامله می‌شود. به عنوان نمونه یک واحد یک‌خوابه ۵۰۰ میلیون تومان است. رهن کامل یک خانه ۱۰۰ متری در طبقات یک آپارتمان و بدون آسانسور، ۱۰۰ میلیون تومان است.یک کارشناس بنگاه املاک در خیابان طلاب نیز بیان می‌کند: قیمت خانه در منطقه طباطبایی از ۴ میلیون تومان به بالا معامله می‌شود. در خیابان علیمردانی هم این قیمت از حدود ۷ میلیون تومان آغاز می‌شود.قیمت‌گذاری توسط صاحبان املاک یکی از مهم‌ترین آسیب‌های بازار مسکن است. قیمت‌هایی که نه براساس کارشناسی بلکه براساس میزان نیاز یا تشخیص صاحب ملک در مقایسه با دیگر ملک‌ها تعیین می‌شود و به قول یکی از شهروندان «قیمت خانه‌ها به حال صاحب ملک بستگی دارد».