به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۲۱۹۶۲۱

خال در چه صورت نشانه سرطان پوست است؟

گروه علمی: یک متخصص پوست گفت، اگر یک خال در بدن تغییرات غیرعادی داشته باشد باید حتما از نظر احتمال ایجاد شدن ملانوم بدخیم (سرطان بدخیم پوست) دقیقا بررسی شود.
خال در چه صورت نشانه سرطان پوست است؟
احمد عبادی افزود: ملانوم می تواند به سرعت در بدن پخش شده و تقریبا هر عضوی از بدن را گرفتار کند، جهت تشخیص به موقع این سرطان و جلوگیری از عواقب وخیم بعدی آن لازم است همه خال ها و نقاط تیره رنگ بدن ابتدا توسط خود فرد و در صورت نیاز، توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند.وی ادامه داد: همه افراد روی پوست بدن خود خال یا نقاط تیره رنگ دارند. بیشتر این خال ها طی زندگی فرد، به شکلی عادی باقی مانده و روند تکاملی طبیعی خود را طی می کنند. این روند تکاملی شامل برجسته و کمرنگ شدن خال به مرور زمان بوده و معمولا سطح خال صاف است. خال های طبیعی، گرد یا بیضی شکل هستند و از پاک کن کوچکی که روی مداد قرار دارد بزرگ تر نیستند. اگر یک خال تغییرات غیرعادی داشته باشد باید حتما از نظر احتمال ایجاد شدن ملانوم بدخیم (سرطان بدخیم پوست) دقیقا بررسی شود.عبادی افزود: بسیاری از خال ها در جوانی یا اوایل بزرگسالی به وجود می آیند و به وجود آمدن خال در بزرگسالی غیر عادی است. یک دسته از خال ها هستند که اصطلاحا غیرمعمول نامیده می شوند، شکل نامنظم تر و حاشیه های شکاف دار یا محوشونده ای دارند و ممکن است مسطح یا برجسته بوده یا سطح آنها صاف یا زبر باشد. این خال ها معمولا دارای چندرنگ صورتی، قرمز، برنزی و قهوه ای هستند.
نشانه های سرطانی شدن خال
این متخصص پوست ادامه داد: خال های طبیعی متقارن هستند، پس اگر یک خال متقارن بودنش را از دست بدهد و دو نیمه آن از نظر رنگ و طرح و ضخامت متفاوت باشد، حتما باید بررسی شود، بیشتر خال ها حاشیه قرینه و گرد دارند. اگر مرز یا لبه های خال، ناهموار، ناصاف، نامشخص و یا محو و نامنظم باشد به شکلی که نتوان این حاشیه را بطور مشخص تعیین کرد، باید معاینات تخصصی بیشتری انجام داد.به گفته عبادی، خال های نرمال اغلب دارای یک رنگ واحد (معمولا قهوه ای روشن تا تیره) هستند و با گذر زمان معمولا رنگ آن ها روشن تر می شود. اگر خالی تیره تر شد و به سیاهی زد و یا قسمت های مختلف آن تیره و روشن شد، یا اگر رنگ های مختلف آبی و قرمز و غیره در آن دیده شد ممکن است نشانه بدخیم شدن آن باشد و نیازمند بررسی بیشتر است.وی توصیه کرد: برای تشخیص زودرس سرطان پوست، پوست خود را به طور منظم معاینه کنید و بهتر است پوست خود را پس از دوش گرفتن و زمانی که مرطوب است بررسی شود، یکی از نقاط رایج تشکیل ملانوم در مردان قسمت پشت بدن و در زنان قسمت پایینی ساق پا است.عبادی تصریح کرد: نوجوانان، زنان باردار و یائسه توجه بیشتری به خال ها و لکه ها داشته باشند چون در این زمان ها تغییرات هورمونی در بدن رخ می دهند که ممکن است در بروز این نوع بدخیمی نقش داشته باشند.
برچسب ها: سرطان پوست