به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۵ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۲۲۰۲۲۵
جاسک به پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل می‌شود

روحانی: تحریم‌ها ما را متوقف نمی‌کند

گروه سیاسی: رییس جمهور گفت: تحریم‌های آمریکا راه به جایی نمی‌برد و ما را متوقف نمی‌کند. فشار به مردم وارد می‌شود، اما ما اهداف‌مان را بدون یک دقیقه توقف ادامه می‌دهیم.
روحانی: تحریم‌ها ما را متوقف نمی‌کند
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت با اشاره به طرح لوله‌گذاری از بوشهر به جاسک اظهار کرد: از زمان دولت یازدهم به فکر این طرح بودیم اما همیشه این دغدغه را داشتیم که این دولت به اتمام برسد، ولی این طرح کامل نشود. قرار بود کارخانه لوله‌سازی برای نفت و گاز ترش به وسیله یک شرکت خارجی ایجاد شود، اما به خاطر تحریم‌های سال 1397 این طرح متوقف شد.وی ادامه داد: ما دچار تردید شدیم که این کار را می‌توانیم با صنعت داخلی خود انجام دهیم یا نه اما ورق و لوله این طرح توسط شرکت‌های ایرانی تولید شد و اکنون دشمن به خوبی شاهد است که نمی‌تواند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری شود. فولاد مبارکه، شرکت اکسین و بخش لوله‌سازی با هم توانستند لوله‌های مورد نیاز را تولید کنند. ما برای این طرح به 1000 کیلومتر لوله نیاز داریم که اکنون 440 کیلومتر تولید شده است و ما در مرحله‌ لوله‌گذاری هستیم. پمپ‌ها هم در ایران در حال تولید است. درست است که تحریم‌ها برای ما مشکلاتی داشته است، اما فرصتی هم برای ما ایجاد کرد و ما را وادار کرد که این طرح را با دست خودمان به ثمر برسانیم.
رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت طرح لوله‌گذاری به جاسک خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت خود راه دومی ایجاد کرده اند تا اگر روزی خطری برای تنگه هرمز ایجاد شد بتوانند نفت خود را صادر کنند و ایران تنها کشوری بود که اگر تنگه هرمز بسته می‌شد صادرات نفت‌اش کامل متوقف می‌شد. ما شعار می‌دادیم که تنگه هرمز در اختیار ماست که شعار درستی هم بود اما در روز مبادا مشکل بزرگی برای خودمان درست می‌شد، اما اکنون با افتتاح این طرح از این مشکل عبور کردیم. رهبری فرمودند استراتژیک‌ترین طرح دولت همین طرح است به لحاظ امنیت ملی و اقتصادی و امنیت انرژی این یک طرح استراتژیک است و می‌تواند مشتری نفت ما را مطمئن کند که در هر شرایطی می‌تواند از ما نفت بخرد.

روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم هم قادر است طرح لوله‌گذاری را از استان بوشهر تا جاسک ادامه دهد این کار، کار بسیار مهمی است؛ از سویی سواحل مکران هم برای ما مهم است و آبادسازی این سواحل جزو توصیه‌های رهبری است و من در اولین سفر خود به بندرعباس، در جمع مردم جاسک حاضر شدم و به آنها اعلام کردم جاسک آینده درخشانی خواهد داشت و به یک پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل می‌شود. آبادانی مکران برای ما مهم است.وی در ادامه با اشاره به افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب اظهار کرد: علاوه بر خط لوله جنوب خط لوله‌ای از جنوب به شمال غرب کشور کشیده شده و تا پایان سال 17 طرح مهم پتروشیمی افتتاح خواهد شد که صادرات پتروشیمی ایران را از 12 میلیارد دلار در سال 1392 به 25 میلیارد دلار خواهد رساند. در جهش سوم پتروشیمی صادرات ما به 37 میلیارد دلار می‌رسد، البته در پتروشیمی ما به جهش بخش پایین‌دستی هم نیاز داریم، زیرا در این بخش‌ها اشتغال زیاد و خودکفایی ایجاد می‌شود و من از بخش خصوصی دعوت می‌کنم در این حوزه پایین‌دستی پتروشیمی سرمایه‌ گذاری کنند.رییس جمهور در ادامه با اشاره به تولید هگزان در پالایشگاه شازند اراک، گفت: ما به این محصول برای پتروشیمی نیاز داشتیم کار را وارد می‌کردیم، اما اکنون در داخل تولید خواهد شد.روحانی همچنین تصریح کرد: آبادانی سواحل مکران و همچنین مناطق غرب و شمال غربی کشور به لحاظ امنیت ملی و اقتصادی مهم است. با پایان طرح لوله‌گذاری از منطقه گوره به جاسک می‌توانیم یک میلیون بشکه نفت از جاسک صادر کنیم. البته اسکله خارک هم فعال خواهد بود و هم جاسک. امروز پیام مهمی برای آمریکاست که بداند راه او به جایی نرسیده و تحریم‌ها ما را متوقف نمی‌کند، هرچند فشار به مردم وارد می‌شود و مردم در رنج به سر می‌برند ولی ما اهداف مهم خود را بدون یک دقیقه توقف ادامه می‌دهیم.