به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۲۲۰۵۹۷
کرونا می‌تواند به عمر حرفه‌ای ورزشکار پایان دهد

فعلا امیدی به بازگشت کشتی نیست

گروه ورزشی: رییس کمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کشتی بر ضرورت توجه جدی کشتی گیران به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا، گفت: ابتلا به کرونا حتی در صورت بهبودی می‌تواند باعث پایان حضور ورزشکاران در میادین شود.
فعلا امیدی به بازگشت کشتی نیست
به گزارش ایسنا، دکتر بابک شادگان درباره اقدامات کمیته پزشکی اتحادیه جهانی کشتی برای محافظت هر چه بیشتر از کشتی‌گیران در شرایط شیوع کرونا، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا که همه چیز و مخصوصا ورزش را تحت تاثیر خود قرار داده است، اتحادیه جهانی کشتی زمان‌بندی احتمالی را برای از سرگیری رقابت‌ها اعلام کرده اما این امر قطعی نیست و منوط به بهبود شرایط کنونی است. در این برهه زمانی مسئله بسیار مهم ضرورت توجه جدی ورزشکاران به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین کسب آمادگی لازم برای بازگشت به مسابقات است.او با تاکید بر خطرات بی‌توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی برای ورزشکاران، گفت: طولانی شدن پروسه انجام تمرینات بصورت انفرادی ممکن است باعث دلزدگی کشتی گیران از ادامه تمرینات شود و از سوی دیگر آن‌ها را در معرض آسیب‌های جسمی و روحی قرار دهد. از این رو ارتباط مربیان با ورزشکاران و اطلاع از وضعیت آن‌ها برای دادن آگاهی ‌های لازم نقش تعیین کننده‌ای در حفظ شرایط طبیعی ورزشکاران دارد.وی ادامه داد: اتحادیه جهانی کشتی دستورالعملی را با کمک کمیسیون‌های پزشکی و علمی این اتحادیه آماده کرده که فکر می‌کنم ظرف یکی دو روز آینده به تمامی فدراسیون‌های ملی ارسال کند. در این دستورالعمل راهکارهای محافظت هر چه بهتر از ورزشکاران در مقابل ویروس کرونا و همچنین راه‌های بازگشت بهتر آن‌ها به مسابقات عنوان شده است. بطور میانگین بازگشت ورزشکاران نخبه 3 تا 5 هفته به طول می‌انجامد که در اینباره وظیفه مربیان این است که دستورالعمل‌ها را با دقت به ورزشکاران آموزش دهند و بر نحوه اجرای آن نظارت کنند تا زمینه برای بازگشت هر چه سریعتر آن‌ها به میادین آماده شود.

شادگان با تاکید بر اهمیت توجه به وضعیت روانی ورزشکاران در شرایط فعلی، خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا و تاثیرات مخرب آن بر نحوه زندگی تمامی افراد مخصوصا ورزشکاران، استفاده از روانشناس امری غیر قابل اجتناب است تا کشتی‌گیران به لحاظ ذهنی آماده بازگشت به مسابقات شوند.رییس کمیته پزشکی اتحادیه جهانی کشتی، با بیان اینکه توجه به نحوه تغذیه ورزشکاران از دیگر ضرورت‌های دوران شیوع کروناست، گفت: خانه نشینی ورزشکاران حرفه‌ای می‌تواند منجر به افزایش وزن آن‌ها شود و سیستم تغذیه آن‌ها را نیز بر هم بزند. با قوانین جدید اتحادیه جهانی کشتی درباره وزن‌کشی که از سال 2018 اجرایی شده است، سر وزن رسیدن کشتی‌گیران نیز بسیار سخت شده و توجه به این موضوع حیاتی است.وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال برگزاری مسابقات کشتی در تاریخ‌های اعلام شده از سوی اتحادیه جهانی وجود دارد یا خیر، گفت: اگر وضعیت به همین شکل فعلی باشد بعید می‌دانم از سرگیری رقابت‌های کشتی در تاریخ‌های اعلام شده، میسر باشد اما اگر اوضاع بهبود پیدا کند می‌توانیم شاهد برگزاری مسابقات باشیم.شادگان در ادامه گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا رقابت‌های جهانی بزرگسالان در سال 2020 برگزار می‌شود یا خیر و اینکه عنوان شده روس‌ها به دنبال برگزاری این رقابت‌ها هستند، گفت: بنا بر این است که این مسابقات برگزار شود و اگر شرایط مساعد باشد بعد از ماه سپتامبر شاهد برگزاری رقابت‌های جهانی بزرگسالان خواهیم بود. در این میان برخی کشورها اعلام کرده‌اند تا زمانیکه واکسن کرونا کشف نشود هیچ ورزشکاری را به مسابقات اعزام نمی‌کنند اما برخی دیگر از کشورها انعطاف بیشتری دارند.

رییس کمیته پزشکی اتحادیه جهانی کشتی، افزود: روس‌ها خیلی به دنبال برگزاری رقابت های جهانی 2020 هستند و اینطور به نظر می‌رسد که خیلی وخامت اوضاع را درک نکرده اند، کما اینکه مشاهده کردید آمار ابتلا به کرونا و مرگ و میر در این کشور رشد فزاینده‌ای داشت. در مقابل، کشورهایی مثل ایران، آمریکا، کانادا و ... بر ضرورت حفظ سلامتی ورزشکارانشان تاکید دارند و تمایلی به ازسرگیری سریع رقابت‌های کشتی ندارند.وی در پاسخ به این سوال که احتمال برگزاری المپیک در سال 2021 وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: خواست همه بر برگزاری این رقابت بزرگ است. المپیک صرفا یک رویداد ورزشی نیست و بر حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و ... در جهان تاثیر می گذارد. ژاپنی‌ها همچنان در حال برنامه‌ریزی جدی برای میزبانی از این رقابت‌ها هستند و چند روز پیش نیز تیم پزشکی المپیک توکیو اقدام به نامه نگاری با کمیسیون های پزشکی فدراسیون‌های جهانی کرد تا در جریان برنامه‌ریزی آن‌ها برای المپیک قرار بگیرد. امید زیادی وجود دارد واکسن کرونا تا پایان سال جاری میلادی تولید شود و در این راه دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلستان پیشتاز هستند. در صورت تحقق این امر می‌توان به برگزاری المپیک در سال آینده خوشبین بود.شادگان در پایان با تاکید بر لزوم جدی گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا از سوی ورزشکاران، گفت: اطلاعات بدست آمده از بهبودیافتگان کرونا نشان می‌دهد این ویروس تاثیر عمیقی بر فیزیولوژی بدن این افراد داشته که از آن جمله می‌توان به کاهش ظرفیت اکسیژن گیری آن‌ها اشاره کرد. شاید این موضوع بر نحوه کار افراد عادی خیلی تاثیر چشمگیری نگذارد اما قطعا بر عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای تاثیر زیادی می‌گذارد و حتی می‌تواند مانع ادامه فعالیت آن‌ها در ورزش حرفه‌ای شود. بنابراین ورزشکاران و کشتی‌گیران فکر نکنند در نهایت اگر هم به این ویروس مبتلا شوند آن را شکست می‌دهند و به مسابقات بازمی گردند. این ویروس اصلا شوخی‌بردار نیست و می‌تواند به پایان عمر حرفه ای ورزشکاران منجر شود.
برچسب ها: کشتی ویروس کرونا