به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۲۲۰۶۱۸
آیا محدودیت واردات به اقتصاد مولد کمک می‌کند؟

فاکتورهای رقابت‌پذیری کالای داخلی و خارجی

گروه اقتصادی: یک اقتصاددان گفت: در شرایطی که ما تحریم می‌شویم، واردات کالا که اغلب کالاهای ضروری هستند، از طرف کشورهای تحریم‌کننده با مشکل مواجه می‌شود اما آنچه اهمیت دارد این است که دولت بتواند حمایت‌هایی انجام دهد که کالای داخلی قابلیت رقابت با کالای خارجی را داشته باشد.
فاکتورهای رقابت‌پذیری کالای داخلی و خارجی
به گزارش ایلنا، علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ممنوعیت تعرفه ۲۵۰۰ قلم کالای وارداتی به علت تنگناهای ارزی دولت، اظهار داشت: در چنین شرایطی همکاری مردم با دولت خیلی ضروری است. دولت طی این مدت امکاناتی را به صادرکنندگان داده تا اجناس خود را صادر کنند. در این شرایط که دولت در تامین ذخایر ارزی با مشکل مواجه است، باید تلاش کنند که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. به هر حال تامین ارز کشور دست کم برای وارد کردن کالاهای اساسی و تامین نیازهای معیشتی جامعه اهمیت فراوانی دارد. به نفع اقتصاد کشور است که در شرایط فعلی همکاری مناسبی با دولت صورت بگیرد.او ادامه داد: دولت متصدی کنترل و هدایت اقتصادی کشور به نفع تمام مردم است. ایرادی ندارد که در شرایط اضطراری برای حل مشکلات ارزی کشور، کالاهایی که خیلی ضرورت و فوریت وارداتی ندارند یا کالاهایی که مشابه آنها در داخل کشور وجود دارد، ممنوع شوند.
قنبری با اشاره به اینکه دولت‌ها ممکن است برای حمایت از تولید داخلی ممنوعیت‌هایی در واردات کشور ایجاد کنند، گفت: در شرایطی که می‌توانیم کالایی را تولید کنیم، باید تولیدکنندگان را حمایت کنیم و موانع تولید آنها از نقدینگی و مواد اولیه را حل کنیم. به این ترتیب حفظ و افزایش اشتغال در کشور نیز محقق خواهد شد.این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: با اینحال اگر قیمت کالاهای داخلی زیاد باشد، دولت باید از طریق ابزارهایی که در دست دارد و از طریق جلساتی با تولیدکنندگان قیمت مناسبی را تعیین کند. در شرایط فعلی که تورم بالا وضعیت اقتصادی مردم را سخت‌تر کرده است، حمایت از تولیدکنندگان داخلی، از جمله مشکلات آنها در خصوص تحریم نیز اهمیت پیدا می‌کند.
وی افزود: در شرایطی که ما تحریم می‌شویم، واردات کالا که اغلب کالاهای ضروری هستند، از طرف کشورهای تحریم‌کننده با مشکل مواجه می‌شود اما آنچه اهمیت دارد این است که دولت بتواند حمایت‌هایی انجام دهد که کالای داخلی قابلیت رقابت با کالای خارجی را داشته باشد.قنبری با اشاره به اینکه یکی از این فاکتورها در اقتصاد قیمت تمام شده کالا است، اظهار داشت: اگر قیمت تمام شده کالا زیادتر از کالای خارجی باشد، طبعاً کالای داخلی در این رقابت شکست می‌خورد. البته ما در تولید ملزومات نظامی به علت تحریم‌های طولانی مدت به این درجه از توانایی رسیده‌ایم که بتوانیم خودکفا شویم اما در موارد دیگر همچنان نقص‌های عمده‌ای داریم که باید آن را رفع کنیم.
او ادامه داد: برای حمایت از اقتصاد مولد مقداری سختی کشیدن لازم است و خیلی از کشورها این کار را کرده‌اند. اکنون نیز با مقداری تحمل فشارها و تاب آوری بیشتر می‌توانیم نیازمندی‌های خود را در بعد کالاهای اساسی تامین کنیم.