به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب : ۲۲۰۹۸۴
وزیر دفاع اسراییل:

الحاق کرانه باختری به بعد از کرونا موکول شود

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع اسراییل می‌گوید، برنامه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری می‌تواند به بعد از کرونا موکول شود. نخست‌‌وزیر هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده است. رهبری فلسطین برای انجام مذاکره مستقیم اعلام آمادگی کرده است.
الحاق کرانه باختری به بعد از کرونا موکول شود
بنی گانتس، قصد دارد برنامه الحاق احتمالی بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی را به دلیل بحران کرونا به تعویق بیندازد. او روز دوشنبه در توضیحی در این باره گفت که هرآنچه که هیچ ربطی به مبارزه با کرونا ندارد، به بعد موکول خواهد شد.» رهبری فلسطین هم اعلام کرده است آماده گفت‌وگوهای مستقیم با اسراییل است. دولت اسراییل اعلام کرده بود که از اول ماه ژوئیه (۱۱ تیر)، طرح الحاق شهرک‌های یهودی نشین کرانه باختری رود اردن و همچنین الحاق دره اردن را که از نظر استراتژیک مهم و از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسراییل است، آغاز خواهد کرد. پیش از این، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در طرح خود برای صلح در خاورمیانه با نام "معامله قرن" که در ماه ژانویه معرفی شد، چراغ سبز الحاق این سرزمین‌ها را به اسراییل را داده بود. برنامه‌های الحاق سرزمین به قلمرو اسراییل، با انتقادهای فراوان بین‌المللی روبروست. بسیاری بیم آن دارند که این گام می‌تواند سرآغاز موج تازه‌ای از خشونت در منطقه باشد.
نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل تاکنون واکنشی به اظهارات گانتس نشان نداده است. این دو رقیب در انتخابات پیشین اسراییل، در ماه آوریل امسال بر سر تشکیل یک دولت ائتلافی به توافق رسیدند. گانتس در پاییز آینده نخست وزیر اسراییل خواهد بود. نتانیاهو می‌تواند طرح الحاق را یا از طریق کابینه و یا با داشتن "رأی اکثریت" در پارلمان عملی کند. در کابینه، گانتس می‌تواند این تصمیم را وتو کند، در کنست، نتانیاهو تنها به "اکثریت ساده" نیاز دارد. رهبری فلسطین روز دوشنبه آمادگی خود را برای انجام مذاکرات مستقیم با اسراییل اعلام کرد. در پیشنهاد جایگزین رهبری فلسطین در برابر معامله قرن ترامپ آمده است، فلسطینی‌ها آماده‌اند گفت‌وگوهای دوجانیه مستقیم را از همان جایی که در سال ۲۰۱۴ متوقف شدند، از سربگیرند. محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، ۴ هفته پیش، در مقابل طرح رئیس جمهوری آمریکا برای خاورمیانه، پیشنهاد جایگزینی در چهار صفحه به گروه چهارجانبه، متشکل از آمریکا، روسیه، اتحادیۀ اروپا و سازمان ملل، ارایه کرده بود. به گفته اشتیه، در طرح پیشنهادی، فلسطینیان خواستار تشکیل یک دولت فلسطینی مستقل و غیرنظامی هستند و این طرح دربرگیرنده‌ی تغییرات جزئی در ترسیم خطوط مرزی است.