به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ساعت ۲۲:۱۳
کد مطلب : ۲۲۲۱۳
باران‌های اهواز 18 هزار نفر را راهی بیمارستان کرد!

ردپای چینی‌ها در تنگي‌ نفس مردم خوزستان

گروه جامعه: کارگروه ویژه بررسی علل مسمویت تنفسی شهروندان خوزستانی در اثر بارش باران پاییزی با حضور مسوولان کشوری و استانی در حالی در اهواز برگزار شد که عوامل مختلفی از جمله وجود دکل‌های چینی و صنايع فولاد، كربن‌ بلاك، چاه هاي در حال فوران گاز و نفت در مركز شهر!! از جمله دلایل این اتفاق عنوان شدند.
ردپای چینی‌ها در  تنگي‌ نفس مردم خوزستان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز گفت: در مجموع دو بارش باران میکروبی در استان ۱۸ هزار و ۱۴۱ نفر راهی بیمارستان‌ها شدند. ساسان موگهی در نشست کارگروه بررسی بیماری‌های تنفسی مردم خوزستان که ظهر امروز در هتل پارس اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اولین بارش باران میکروبی در شهر اهواز 2 هزار و 996 نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند؛ همچنین به موجب این بارش باران 100 نفر از هموطنان دیگر شهرهای استان راهی بیمارستان شدند.

وی با بیان اینکه مراجعه به بیمارستان‌های دولتی استان از روز یازدهم آبان‌ماه و به هنگام اولین بارش باران در شهر اهواز شروع شد، ادامه داد: شهرستان‌های اهواز، آبادان و دشت آزادگان بیشترین مراجعه کننده با علایم تنگی نفس را داشتند که بلافاصله پس از این موضوع کمیته بحران آلودگی به ریاست استاندار در استان تشکیل شد.

معاون درمان دانشگاه جندی شاپور خاطرنشان کرد: دومین بارش باران میکروبی موجب شد که 16 هزار و 344 نفر به بیمارستان‌های استان مراجعه کنند که از این تعداد 15 هزار و 197 نفر به صورت سرپایی درمان و یک هزار و 136 نفر بستری شدند؛ همچنین 11 نفر در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند. موگهی در پایان با بیان اینکه در مجموع دو بارش باران و 141 نفر به علت تنگی نفس راهی بیمارستان‌ها شدند، تصریح کرد: از این تعداد 16 هزار نفر به صورت سرپایی درمان و یک هزار و 320 نفر بستری شدند. همچنین 10 نفر در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

در این جلسه که صبح امروز پنج شنبه با حضور تعدادی از نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر بهداشت، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد؛ مشکلات تنفسی ایجاد شده برای شهروندان خوزستانی در اثر بارش باران پاییزی مورد بررسی قرار گرفت.
 
علت تنگی نفس نامشخص است
رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان در این جلسه عنوان کرد: احتمال وجود عنصر ازون در هوای اهواز، فرضیه صاعقه و گرد افشانی گیاهان از جمله دلایل احتمالی بروز این مسمویت تنفسی در استان مطرح شده است. البته همه این فرضیه ها در دست بررسی هستند و تا کنون هیچ کدام از آنها به مرحله اثبات نرسیده است.
 
سید محمد علوی با اشاره بر اینکه، بیشتر آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در اثر تنگی نفس در چهار شهرستان؛ اهواز، امیدیه، ماهشهر و آبادان بوده است، اظهار کرد: ۱۶ هزار و ۳۴۴ از شهروندان اهوازی در موج اول و دوم این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که از این بین هزار و ۱۱۳ نفر در بیمارستانها بستری و ۱۵ هزار و ۱۹۷ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند. وی با بیان اینکه در مجموع افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی در شهرستانها، هزار و ۷۹۷ نفر بوده است، عنوان کرد: در همین راستا شهرستان امیدیه با مراجعه ۵۹۶ نفر به مراکز درمانی در رتبه اول را در این خصوص داراست.
 
رد فرضیه گرده افشانی گیاهان
علوی تصریح کرد: درصد بالایی از مراجعه کنندگان به اوژانسها، دارای بیماریهای تنفسی از جمله آسم بوده اند. در همین راستا امکان ویروسی بودن این مسئله نیز کم رنگ می شود. رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با تاکید بر اینکه، تعداد افراد مبتلا به بیماری تنفسی در بین شهرهای شمالی استان کمتر بوده است، عنوان کرد: به همین دلیل فرضیه ایجاد مشکلات تنفسی در اثر گرده افشانی گیاهان رد می شود زیرا شهرهای شمالی استان منبع کشاورزی محسوب می شوند.
 
وی افزود: در موج اول این بیماری بیشتر مراجعه کنندگان به مراکز درمانی از مناطق غربی شهر اهواز بوده اند اما در بارش دوم درصد بالایی از بیماران ساکن مناطق شرقی بودند. علوی با اشاره به اینکه، بر اساس آمار به دست آمده در این خصوص میانگین سنی بیماران بین ۲۵ تا ۴۴ سال بوده است، گفت: میانگین سنی افراد بیمار نشان از این مسئله دارد که افرادی که در محیط بیرون از منزل هستند بیشتر دچار این مسمومیت شده اند.
 
رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه، در بین بارش اول و دوم نیز تعدادی از شهروندان به دلیل بروز مشکلات تنفسی به بیمارستانها مراجعه کرده اند، افزود: همه دستگاه های اجرایی در استان موظف هستند تا هماهنگی و همکاری لازم را با دانشگاه علوم پزشکی اهواز داشته باشند.
 
تذکر استاندار خوزستان به صنایع آلاینده
همچنین مدیر کل ستاد بحران استانداری خوزستان در خصوص مسائل مطرح شده عنوان کرد: فرضیات مطرح شده همگی جنبه علمی دارند که هنوز هیچکدام آنها به اثبات نرسیده است. محمدرضا آملازاده افزود: تذکرات لازم توسط استاندار خوزستان به صنایع آلاینده استان از جمله نیشکر، شرکت نفت و... داده شد. همچنین وی با حمایت از ارگانهای ذیربط سعی در ایجاد آرامش و رفع نگرانی بین مردم استان داشته است.
 
بیماری بی سابقه
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان نیز در این جلسه عنوان کرد: این حجم از مسمومیتهای تنفسی ایجاد شده در بین شهروندان خوزستانی کاملا بی سابقه بوده است به عوان مثال نمونه مشابه این مسمومیت در اولین باران پاییزی در سال گذشته تنها ۲۰۰ نفر مراجعه کننده به مراکز درمانی داشتیم.
 
احمدرضا لاهیجان زاده تصریح کرد: تعداد ۱۷ دستگاه سنجش آلایندگی در استان وجود دارد که از این بین پنج دستگاه در اهواز و مابقی در شهرهای دیگر از جمله شهرهای صنعتی امیدیه، آبادان و ماهشهر مستقر هستند. وی با بیان اینکه، در بررسی هایی که قبل و بعد از بارندگی اخیر صورت گرفته است نشان از این دارد که میزان آلاینده های موجود در هوا در مقایسه با شاخص بهداشت جهانی از وضعیتی استاندارد و متعادلی برخوردار هستند، اظهار کرد: به همین منظور عواملی همچون؛ عدم جابجایی هوا، وجود رطوبت ۹۰ درصدی و افت شش درجه ای هوا را می توان از جمله علل به وجود آمدن این مسمویت تنفسی به شمار آورد.
 
مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان خوزستان افزود: نتایج به دست آمده در آزمایشات انجام شده بر روی آب باران نشان دهنده این مسئله است که در بارش اول میزان نیترات و سولفات بالا بوده همچنین میزان اسید سولفوریک نیز بیش از حد نرمال بوده است.
 
سوزاندن لاستیک در اهواز
به گفته وی غیر طبیعی بودن سوخت نیروگاه رامین، سوزاندن لاستیک توسط لشکر ۹۲ زرهی در محوراهواز- حمیدیه و احتمال وجود ترکیبات بنزینی در هوا می تواند از جمله علل وقوع این مسمویت تنفسی باشد. لاهیجان زاده در همین خصوص تصریح کرد: در باران دوم هیچ گونه آلودگی مشاهده نشده و باران مانند آب مقطر سالم بوده است..
 
رد پای چین در آلودگی هوا
نماینده اهواز در مجلس نیز فرضیه ترکیب آب باران با آلاینده های موجود در هوا و اکتشافات نفت با دستگاهای جدید توسط چینی ها را از جمله عوامل احتمالی بروز این مسمویت ها دانست و عنوان کرد: مردم استان خوزستان تا به کجا باید خود را فدای منابع و منفعت درآمدی کشور کنند. ناصر سودانی با بیان اینکه، کشور نباید فقط به منافع اقتصادی و منابع حاصل از درآمدهای نفتی توجه کند، گفت: منظور از این حرف قطع فعالیتها در راستای کسب درآمد از منابع نفتی نیست اما به طور حتم کسب سود از این منابع باید برای خدمت به مردم کشور مورد استفاده قرار بگیرد نه اینکه به ضرر آنها تمام شود.
 
خطر این باران برای محصولات کشاورزی
وی تصریح کرد: بررسی علل وقوع این مسمویت نباید در انحصار انسانها باشد بلکه باید بر روی اثرات این بارانها بر محصولات کشاورزی و آب استان نیز انجام بگیرد. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مسئولیت بررسی این حادثه برعهده چه کسی و کدام ارگان است؟ آیا ستاد بحران خودجوش به وجود آمده یا از طریق مرکز حمایت می شود؟ و آیا این ستاد از ضمانت اجرایی برخوردار است؟ سودانی با اشاره بر اینکه، استان خوزستان در چند سال اخیر همیشه دچار حوادث ناگوار بوده است، عنوان کرد: به رغم نعمتهای خدادادی بسیار، دخالت مدیریت و برنامه ریزی بشری و به صورت کلی دست بشر در پیش آمد این حوادث دخیل و متاسفانه رحمت های الهی را به زحمت تبدیل کرده است.
 
برخی می خواهند جلگه خوزستان را ویران کنند
وی از تماسهای مکرر مردم همراه با عصبانیت، ناسزاگویی و گریه و زاری خبر داد و تصریح کرد: استان خوزستان در رتبه اول کشاورزی کشور قرار دارد اما دستان و چشمان طماع، آب را در جهت انحراف قرار می دهند و می خواهند این جلگه آباد را به خرابه و ویرانه ای خشک تبدیل کنند. نماینده اهواز در مجلس افزود: مسئولین باید ملاحظات را کنار گذاشته و مواضع خود را به صورت شفاف بیان کنند و اطلاعات را به درستی در اختیار آنها قرار دهند.
 
لزوم اصلاح قوانین
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این جلسه عنوان کرد: برای کمک به مردم خوزستان به اینجا آمده ایم و اگر نیاز به اصلاح قوانین باشد به طور حتم از این کار حمایت خواهم کرد. عبدالرحان رستمیان با اشاره بر اینکه، تنفس در هوای سالم حق همه مردم کشور است و همه مسئولان باید در حفظ آن بکوشند، عنوان کرد: تاکنون دو جلسه در خصوص مقابله با آلودگی هوا در کمیسیون بهداشت برگزار شده است و اگر لازم باشد این موضوع را در صحن علنی مجلس نیز مطرح خواهیم کرد.
 
 وی عدم اجرای برخی از قوانین مانند؛ تغییر سوخت خودروها به یورو ۴ و جمع آوری خودروهای فرسوده را ازجمله دلایل آلودگی هوا دانست و عنوان کرد: اتفاق پیش آمده در خوزستان اتفاق نادری بوده که اگر در این خصوص نقصی در قوانین وجود داشته باشد آن را برطرف خواهیم کرد و این مساله توسط کمیسیون پی گیری می شود.
 
وجود هشت کلانشهر آلوده در کشور
رستمیان با اشاره به اینکه هشت کلانشهر آلوده در سطح کشور داریم، گفت: نتایج سنجش آلودگی اخیر باید به همه دانشگاه ها اعلام شود. همچنین سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی اهواز باید به طور آنلاین با یکدیگر در ارتباط و هماهنگی بیشتر ی داشته باشند. نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: همه باید در سطح کاهش آلایندگی ها همت کرده و وزارت بهداشت و درمان نیز باید بر این فعالیتها مدیریت و رصد کند.

۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۰:۰۱
لعنت بر این چینی های کمونیست (174420)
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۰:۵۵
باور کنید هیچ دشمنی به اندازه آلودگی هوا ما رو از بین نمیبره حالا ببینید (174442)
وکیلی
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ۰۱:۰۸
دو صد گفته چو نیم کردارنیست ، حالا هی حرف به خورد مردم بدهید ببینم چاره دردشون میشه - هی این می اندازه گردن اون یکی سازمان و برعکس راه چاره هم ننجون من هم می دونه به شعور مردم توهین نکنید (174448)