کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احتمال آنلاین شدن جشنواره تئاتر فجر

22 تير 1399 ساعت 9:43

گروه فرهنگی: حسین مسافر آستانه هر چند به‌تازگی اجرای نمایشش را به دلیل بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا متوقف کرده است، می‌گوید: نباید اجازه بدهیم کرونا بر ما چیره شود.


این کارگردان تئاتر جزو اولین هنرمندانی بود که بعد از بازگشایی سالن‌های تئاتر، نمایش خود را روی صحنه برد. نمایش «برگشتن» کار این هنرمند در تماشاخانه «سرو» روی صحنه می‌رفت و تنها پنج شش اجرای آن باقی مانده بود که آمار مبتلایان به کرونا بالا گرفت و گروه اجرایی و سالن تئاتر تصمیم گرفتند موقتا اجرای این اثر را متوقف کنند.مسافر آستانه که چندی پیش حکم دبیری جشنواره تئاتر فجر را هم گرفته است،  درباره نمایش خودش سخن گفت، هم از احتمال برگزاری آنلاین جشنواره تئاتر فجر صحبت کرد و از رایزنی‌هایی برای دریافت کمک از شهرداری برای تماشاخانه «ایرانشهر» نیز خبر داد.  او در ابتدا درباره توقف اجرای نمایش «برگشتن» توضیح داد: از آنجا که در چند روز اخیر شرایط مدام حادتر شده است، هم ما و هم سالن «سرو» بهتر دیدیم بدون هیچ منع قانونی، فعلا اجرای نمایش را متوقف کنیم تا ببینیم در چند روز آینده وضعیت چگونه خواهد شد.این کارگردان اضافه کرد: به هر حال در این شرایط هم باید به فکر سلامتی گروه اجرایی باشیم و هم تماشاگران و هر چند تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردیم و با اینکه تماشاگر هم داشتیم، از سه روز پیش از تماشاگران عذرخواهی و اجرای خود را متوقف کردیم. اگر شرایط در چند روز آینده بهتر شد، اجرای خود را از سر می‌گیریم.
او در عین حال با ابراز مخالفت با تعطیلی کامل تئاتر تاکید کرد: فعلا کرونا با ماست و باید به زندگی برگردیم و نمی‌توانیم تئاتر را به طور کامل تعطیل کنیم. درست است که شرایط آرامی برای اجرای تئاتر نداریم ولی مشخص نیست این وضعیت تا کی ادامه داشته باشد.

مسافر ادامه داد: باید خود را با این وضعیت تطبیق دهیم و هر جا احساس خطر کردیم، کار را متوقف کنیم تا شرایط بهتر شود ولی درست نیست تعطیلی صدر در صدی تئاتر را دامن بزنیم. باید جوری عمل کنیم که کرونا بر ما چیره نشود بلکه ما بر آن غلبه کنیم.دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه درباره انتشار فراخوان این دوره از جشنواره توضیح داد: فعلا مشغول مطالعه و گفتگو با دوستان تئاتری و ستاد اجرایی هستیم تا درباره انتشار فراخوان به نتیجه قطعی برسیم چون باید شرایط این دوره را در نظر بگیریم.مسافر درباره احتمال برگزاری جشنواره به صورت آنلاین نیز گفت: این هم یکی از مواردی است که مشغول مطالعه آن هستیم. در هر صورت چاره‌ای نداریم جز استفاده از تکنولوژی. چه شرایط برای برگزاری جشنواره به شکل فیزیکی فراهم باشد و چه نباشد، باید از پتانسیل‌های فضای مجازی بهره ببریم. البته در گام اول ضروری است زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم.  او درباره احتمال تغییر تاریخ برگزاری جشنواره نیز توضیح داد: فعلا تاریخ جشنواره تغییر نخواهد کرد تا به جمع‌بندی نهایی برسیم. در هر حال، جشنواره تئاتر فجر برای بسیاری از گروه‌ها در تهران و دیگر شهرها ایجاد انگیزه می‌کند و با وجود شرایط دشواری که داریم، نباید تسلیم کرونا شویم.مدیر تماشاخانه ایرانشهر در ادامه درباره شروع دوباره فعالیت‌های این تماشاخانه نیز گفت: در حال حاضر چند گروه نمایشی که در نوبت اجرا بوده‌اند، برای اجرای آثارشان اعلام آمادگی کرده‌اند و احتمال دارد از مرداد ماه فعالیت تماشاخانه آغاز شود.او اضافه کرد: بعضی از این گروه‌ها، نمایشنامه‌های خود را با توجه به شرایط موجود تغییر داده‌اند و برخی هم کارهای قبلی‌شان را بازتولید می‌کنند. مسافر در پاسخ به این پرسش که با توجه به خالی ماندن نیمی از ظرفیت سالن، شهرداری برنامه‌ای برای حمایت از گروه‌های نمایشی ندارد؟ توضیح داد: این پرسش را باید از خود شهرداری پرسید. فعلا مشغول رایزنی‌هایی هستیم تا در صورت امکان، حمایت‌هایی را هم برای گروه‌های نمایشی و هم برای خود مجموعه جذب کنیم. چراکه در حال حاضر هزینه‌های مجموعه نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته و ضد عفونی هر روزه سالن‌ها، هزینه زیادی را به ما تحمیل می‌کند. بنابراین بسیار مشتاقیم که هم برای نگهداری مجموعه و هم برای گروه‌های نمایشی،حمایت‌هایی را جذب کنیم ولی هنوز رایزنی‌های‌مان به نتیجه مشخصی نرسیده است.تماشاخانه ایرانشهر بعد از ورود کرونا و تعطیلی سالن‌های تئاتر هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده است.


کد مطلب: 222454

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/222454/احتمال-آنلاین-شدن-جشنواره-تئاتر-فجر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir