به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۲۲۲۷۷۷

ساختمان حافظ تابستان داغی را تجربه می‌کند

ساختمان حافظ تابستان داغی را تجربه می‌کند
گروه اقتصادی: بورس تهران حالا مامن سرمایه‌های سرگردان شده است. بازاری با نقد‌شوندگی بالا که حتی با دارا بودن 500 هزار تومان نیز می‌توان به آن ورود کرد و سرمایه‌گذاری در این بازار بزرگ را در دستور کار قرار داد.
در حالی بازار سرمایه این روزها با رشد شاخص روبروست که انتظار می‌رفت از پس ورود این بازار به کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی، اصلاحی در این بازار اتفاق بیافتد، اما روند ورود سرمایه به این بازار چنان پرشتاب و پرحجم است که دوره‌های ورود شاخص به وضعیت منفی دیری نمی‌پاید و با افزایش خریدها بار دیگر شاخص وضعیتی مثبت را تجربه می‌کند.فاصله کوتاه زمانی ورود شاخص به کانال یک و نیم میلیون تا ورود شاخص به کانال یک میلیون و 800 هزار واحدی نشان داد وضعیت بورس این بازار از محاسبات اقتصادی و تکنیکالی کمی فاصله دارد. این وضعیت است که بسیاری را نگران ریزش ناگهانی و ورود بورس به فاز اصلاحی درازمدت می‌کند. هر چند این اتفاق از نظر بسیاری از کارشناسان در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست و بورس حالا عرصه تاخت و تاز برای سرمایه‌های باقی مانده است که امکان ورود به هیچ بازاری را ندارند. بازده بورس ایران حالا در جهان جزو بالاترین‌هاست. بورس ایران از ابتدای سال 2020 رشدی 365 درصدی را تجربه کرده است. البته دیگر بورس‌های پربازده نیز متعلق به کشورهایی هستند که چون ایران از درد مزمن تورم رنج می‌برند. ونزوئلا و زیمباوه. بازدهی بورس ونزوئلا از ابتدای سال 2020 تاکنون برابر با 270 درصد است در حالی که بورس زیمباوه بازدهی برابر با 666 درصد را از آن خود کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد شاخص بورس تحت‌تاثیر تطابق بازار سرمایه با نرخ تورم و رشد سایر بازارهاست و این نکته را نباید از نظر دور داشت. در حقیقت حفظ قدرت خرید ریال است که سبب شده پای سرمایه‌های خرد به بورس باز شود.

چقدر سرمایه در سال جاری راهی بورس شد؟
امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس بازدهی بورس از ابتدای سال جاری تاکنون را ۱۶۰ درصد اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار شده و میانگین ارزش معاملات روزانه نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است که رکورد ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز اخیرا رقم خورد.به گفته هامونی ارزش بازاری و ثروت عمومی مردم در بورس در حال حاضر به ۷ هزار و ۷۰۰ تریلیون تومان رسیده است. آزادسازی سهام عدالت خود عامل محرکی است که در رشد شاخص بورس تاثیرگذار بوده و می‌تواند فضا را برای رسیدن شاخص به کانال دو میلیونی مهیا کند. در عین حال حمایت سفت و سخت دولت از بازار سرمایه و عرضه اولیه‌هایی که با مشارکت بالای سهامداران اتفاق می‌افتد نشان از رونق بورس در ماه‌های پیش‌رو دارد. آنچه ضرورت توجه در این شرایط را آشکار کرده است کسب دانش کافی برای ورود به بازاری است که بدون ملاحظات اقصادی و تحلیل‌های تکنیکی می‌تواند مشکلاتی را متوجه سهامداران کند.تحلیلگران معتقدند شاخص بورس به سمت کانال دو میلیون تومانی در حرکت است. رشد انتظارات تورمی از یک سو، افزایش سهامداران از سوی دیگر و همچنین حمایت تام و تمام دولت و مجلس از بازار سرمایه همگی موید این نکته است که روزهای داغی در انتظار بازار سرمایه است.

آخرین وضعیت فروش سهام عدالت
در آخرین گزارش اعلامی حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت درباره میزان سهام عدالت فروخته شده از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها، آمده است: علیرغم تمام اشکالات که به طور اجتناب‌ناپذیر تاخیرهایی را به همراه داشته آخرین آمار نشان می‌دهد که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سفارش فروش بخشی از سهام عدالت خود را در سامانه‌های بانک‌ها و شرکت‌های کارگزاری ثبت کرده‌اند که از مجموع ۲۷۵۰ میلیارد تومان، رقمی بالغ بر ۲,۶۰۰ میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده است و ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز هم‌اکنون در فرآیند تسویه قرار دارد که امیدواریم این مبلغ بعد از فرارسیدن مهلت تسویه و رفع اشکالات مربوط به اطلاعات بانکی و ارتباطی مشمولان به حساب آنها واریز شود.وی درباره علت تأخیر در واریز وجه گفت: اولویت نخست شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بانک‌ها و شبکه کارگزاری در فروش سهام عدالت، حفاظت و صیانت از دارایی‌های مشمولان سهام عدالت است تا از سوء‌استفاده‌های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود، به‌طوری‌که هیچ فردی غیر از خود سهامدار، امکان سفارش‌گذاری برای فروش سهام را نداشته باشد.دولت با هدف ساماندهی وضعیت بازار سرمایه و با توجه به کشش تقاضای بالا در بازار سرمایه به منظور استفاده از فرصت‌های تأمین مالی از این بازار، با افزایش سهم شناور آزاد شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در بازار سرمایه موافقت کرد.

به موجب این تصمیم، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند همکاری لازم را با وزارت امور اقتصادی و دارایی در افزایش سهم شناور آزاد (حداقل به میزان ۲۵ درصد) شرکت‌های تابعه اعم از شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه نهادهای عمومی و سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، مطابق مقررات بورسی در بازار سرمایه به عمل آورند.
همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است ماهانه ۵ درصد از تخصیص بودجه دستگاه‌هایی را که متناسب با گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های مربوط اقدام نمی‌کنند، کاهش دهد.هیات وزیران در راستای تقویت و مدیریت عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه و تأمین مالی بیش از پیش شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه با استفاده از سرمایه‌های خرد تزریق شده به آن، لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را با قید دو فوریت مصوب کرد تا در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی برسد.امیرهامونی: از ابتدای امسال بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه شده و میانگین ارزش معاملات روزانه نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است که رکورد ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز اخیرا رقم خورداز سوی دیگر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرده است: ما در مجلس عقیده داریم به منظور جهش تولید، رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال باید اولا موانع تولید، انحصارات و رانت‌های صدور مجوز را به نحو کارشناسی حذف کرد و در گام دوم، که بسیار مهم است، از طریق بازار سرمایه و بازار پول، بویژه با نظارت دقیق بر عملکرد بورس، تامین مالی تولید و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بزرگ را در دستور کار قرار داد.
حالا اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند شاخص بورس به سمت کانال دو میلیون تومانی در حرکت است و در این مسیر برخی توقف‌ها و اصلاحات زودگذر نمی‌تواند وقفه‌ای را ایجاد کند. رشد انتظارات تورمی از یک سو، افزایش سهامداران از سوی دیگر و همچنین حمایت تام و تمام دولت و مجلس از بازار سرمایه همگی موید این نکته است که روزهای داغی در انتظار بازار سرمایه است خصوصا که رشد بهای دلار در بازار خود عامل محرکی برای رشد بورس تلقی می‌شود.
مرجع : روزنامه توسعه ایرانی
برچسب ها: بورس