به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۴ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۲۲۲۸۲۱
دولت در تضاد با حقوق کارگران عمل کرد

چرا 5 ماه حقوق یک کارگر باید معادل یک سکه باشد

چرا 5 ماه حقوق یک کارگر باید معادل یک سکه باشد
گروه اقتصادی: رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه ایجاد تناسب میان حقوق و هزینه‌ها برای کارگران تبدیل به یک معما شده است، گفت: اینکه امروز قیمت یک سکه معادل 5 ماه حقوق یک کارگر است، منصفانه و مطابق حق کارگر است؟ مهرزاد مؤیدی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به افزایش سرسام‌آور نرخ سکه و ارز در روزها و هفته‌های اخیر گفت: واقعیت‌های اقتصادی را نمی‌توان با اعداد و ارقام فریبنده قلب کرد، واقعیت امروز در کف جامعه قابل مشاهده است. کارگران، امروز به دنبال زندگی کردن نیستند؛ تنها در پی آن هستند که زنده بمانند.

چرا 5 ماه حقوق یک کارگر باید معادل یک سکه باشد؟
عضو شورای عالی کار با بیان اینکه کمترین حق یک انسان برخوردار بودن از حداقل‌ها برای یک زندگی است، خاطرنشان کرد: آیا اینکه امروز قیمت یک سکه معادل 5 ماه حقوق یک کارگر است، منصفانه و مطابق حق کارگر است؟ مؤیدی با طرح این پرسش که آیا یک کارگر حق آن را ندارد که در ازای دریافت یک سکه در ماه زندگی کند، یادآور شد: اجحاف واردشده به کارگران چنان واضح است که نیازی به گفتن ندارد.

دولت در تضاد با حقوق کارگران عمل کرد
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس در ادامه با انتقاد از شورای عالی کار ادامه داد: شورای عالی کار تصمیم‌گیر نهایی و اصلی است، نباید انتظار داشت که دستمزد عادلانه برای کارگران تصویب شود؛ زیرا دولت خود به عنوان یک کارفرمای بزرگ عمل می‌کند. مهرزاد مویدی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت در تضاد با حقوق کارگران عمل کرده است، افزود: زمانی صحبت‌ها و وعده‌های وزرای دولت برای بهبود معیشت را می‌شنویم و سپس مشاهده می‌کنیم که در عمل اتفاقی عکس آن رخ داده است، مشخص می‌شود که دولت برای خواست و مطالبات جدی عامه مردم و به‌ویژه کارگران اهمیتی قائل نیست.

کرونا فقط کارگران را بیکار کرد
مهرزاد مویدی سپس با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر معیشت و زندگی کارگران افزود: آیا تحریم تنها باید بر معیشت کارگران اثرگذار باشد؟ چگونه است که بر اثر تحریم و کرونا، حتی یک کارمند دولتی اخراج نشده است و تنها قشری که متضرر شدند، کارگران بودند.رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس سپس با انتقاد از شعارهای حمایتی دولت یادآور شد: وقتی قیمت پنیر در عرض 6 ماه از 7 هزار تومان به 14 هزار تومان افزایش یافته و قیمت یک عدد مرغ به 40 هزار تومان رسیده است، آیا یک کارگر می‌تواند با کمک معیشتی 50 هزار تومان زندگی کند؟

بیکاری دست‌کم 140 هزار کارگر در فارس بر اثر کرونا
مهرزاد مویدی در ادامه با اشاره به ثبت‌نام بیش از 72 هزار نفر کارگر برای دریافت بیمه بیکاری در فارس گفت: من با قطعیت اعلام می‌کنم که در ایام کرونا دست‌کم دو برابر این تعداد، یعنی بیش از 140 هزار نفر از کار بیکار شدند.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس در همین راستا با انتقاد از تاخیر در پرداخت همین حداقل حقوق کارگران گفت: کارگری که چندماه است همین حداقل حقوق را دریافت نکرده، فرقی با یک کارگر اخراج‌شده ندارد.
عضو شورای عالی کار در ادامه با انتقاد از تلاش دولت برای عدم تحقق شعار «جهش تولید» خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران ما از شعارهای حمایت از تولید، تنها در سربرگ مکاتبات خود استفاده می‌کنند.مویدی در پایان با بیان اینکه به جای حمایت از جهش تولید، شاهد از دست رفتن بسیاری از مشاغل بودیم، تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که امسال نه‌تنها جهش تولیدی رخ ندهد، بلکه یک عقب‌گرد در تولید را شاهد باشیم.
وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی تنها قشری که بیشترین آسیب را می‌بیند، قشر کارگران است، یادآور شد: درخواست ما از دولت آن است که به جای حمایت از جهش تولید، از همین مشاغل کنونی حمایت کند.