به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۲۲۲۸۳

صادرات 6000 تن خرما به خارج از کشور

گروه اقتصادي: از ابتدای سال تا کنون بیش از شش هزار تن خرما از هرمزگان به خارج از کشور صادر شد.
صادرات 6000 تن خرما به خارج از کشور
رئیس انجمن خرمای هرمزگان ارزش خرماهای صادر شده را ۱۲ میلیون دلار اعلام و اظهار کرد: خرماهای صادر شده پنج برابر مدت مشابه پارسال است. پورحیدری افزود: مضافتی، کریته، هلیلی، مرداسنگ و پیارم از مهمترین ارقام خرماهای صادراتی هرمزگان است که به کشورهای هند، چین، مالزی، امارات متحده عربی و اندونزی صادر شده است. رئیس انجمن خرمای هرمزگان با بیان اینکه سال گذشته هزار و ۱۰۰ تن خرما به ارزش یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به خارج از کشور صادر شد، تصریح کرد: با پایان برداشت خرمای پیارم بسته بندی و آماده شدن برای صادرات است.

وی پیش بینی کرد امسال ۸ هزار تن خرما به ارزش ۲۵ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شود و اضافه کرد: برداشت خرمای پیارم از اوایل مهر تا اواخر آبان است. پورحیدری پنجاه درصد خرمای صادراتی هرمزگان را پیارم دانست و عنوان کرد: شهرستان حاجی آباد به دلیل آب و هوای گرم و خشک تنها منطقه کشت پیارم در کشور است. رئیس انجمن خرمای هرمزگان ادامه داد: سالانه از کشور یک میلیون تن خرما به خارج از کشور صادر می‌شود که سهم هرمزگان صادرات سالانه ۱۱۰ هزار تن است.

پورحیدری نبود کارخانه بسته بندی، نبود بازار مستقیم در خارج از کشور و کمبود صادرکننده مستقیم از هرمزگان را از مشکلات صادرات خرما در استان دانست. هرمزگان با برداشت سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۷ هزار هکتار نخلستان، مقام چهارم تولید و مقام سوم سطح زیرکشت را در کشور دارد.
مرجع : ايسنا