به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۱ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۲۲۲۸۴

افزايش 30 درصدي توليد خرمالو

گروه اقتصادي: رییس اتحادیه باغداران از پایان برداشت خرمالو و افزایش 30 درصدی تولید این محصول در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به متوسط قیمت تمام شده حدود 1500 تومانی برای تولید هر کیلوگرم خرمالو، قیمت منطقی هر کیلوگرم از این محصول در بازار مصرف حدود 3000 تومان است.
افزايش 30 درصدي توليد خرمالو
مجتبی شادلو اظهار کرد: امسال و سال‌های گذشته همواره تولید انواع میوه از جمله خرمالو از نظر کمی و کیفی افزایش داشته است و در مجموع وضعیت تولید مناسبی برای محصولات باغی به وجود آمده است که به نظر می رسد تولید این محصول نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته باشد. وی افزود: از سوی دیگر تعادل در بازار سبب شده تا مصرف‌کنندگان تصور کنند قیمت این محصولات نسبت به سال‌ گذشته بیش از حد افزایش یابد اما قیمت این محصولات را باید نسبت به چندین سال اخیر بررسی کرد تا بتوان شرایط بازار آن را دقیقا تحلیل کرد.

رییس اتحادیه باغداران ادامه داد: امسال تعادل بازار میوه از جمله خرمالو به دلیل بهبود وضعیت صادرات بیشتر شده است اما در عین حال نباید تصور کرد که به دلیل افزایش نرخ ارز و بهبود وضعیت صادرات همه میوه‌های صادراتی درجه یک به کشورهای دیگر صادر و محصولات درجه 2 و 3 در بازار داخلی عرضه می‌شود چرا که در بهترین حالت نهایتا 10 درصد از انواع میوه در بازارهای صادراتی مبادله می‌شود.

افزایش چند برابری دستمزد کارگران افغانی
شادلو اظهار کرد: در حال حاضر همه میوه‌ها و محصولات باغی مانند خرمالو با ارز آزاد حدود 3000 تومانی تولید می شود و درحالی که پایه حقوق ماهیانه کارگران ایرانی که در باغات کار می کنند حدود 500 هزار تومان است کارگران افغانی به دلیل این که ارزش پول آن‌ها به دلیل افزایش نرخ دلار چند برابر شده است به ماهیانه یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است. وی با بیان این‌که بهترین انواع خرمالو در مناطقی مانند اطراف تهران (کن سولوقان)، استان‌های شمالی، فارس، اصفهان و ... تولید می‌شود، گفت: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم خرمالو حدود هزار تا 1500 تومان است که در میادین مرکزی تره‌بار و مراکز عمده فروشی به کیلویی 1500 تا 3000 تومان رسیده است بنابراین متوسط قیمت منطقی برای هر کیلوگرم خرمالو حدود 3000 تومان برآورد می شود.
مرجع : ايسنا