کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اروپا: حفظ برجام تنها ابزار حفظ صلح است

24 تير 1399 ساعت 16:25

گروه سیاسی: در پنجمین سالگرد امضای برجام، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا اعلام كرد: حفظ و تقویت توافق هسته‌ای با ایران تنها ابزاری است که می‌تواند با خطر برنامه اتمی ایران مقابله کند و ثبات و امنیت را در خاورمیانه مستقر سازد.


توافق هسته‌ای (برجام) ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت بزرگ (پنج به اضافه یک) منعقد شد و به تأیید تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل رسید.
در پنجمین سالگرد امضای این توافقنامه، گرچه با خروج آمریکا بدبینی‌ها نسبت به حفظ آن پیوسته رو به افزایش بوده اما در بیانیه‌هایی که سایر طرف‌های این توافق منتشر کرده‌اند آن را دستاوری بزرگ در مناسبات بین‌المللی توصیف کرده و خواهان حفظ و پاسداری از آن شده‌اند. جوزپ بورل، مسئول دفتر روابط خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد برجام گفت: برجام همچنان تنها راهی است که می‌تواند جامعه بین‌المللی را از خطرات برنامه هسته‌ای ایران در امان نگه دارد.به گفته بورل، به رغم ضرورت مبرم حفظ برجام، ایالات متحده در مه ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد. از آن زمان مسئولیتی مضاعف بر دوش سایر طرف‌های برجام نهاده شد؛ از سویی ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و از سوی دیگر خنثی کردن تأثیرات سوئی که با خروج آمریکا از برجام، به ایران تحمیل شد.  مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در پایان بیانیه تأکید دارد که اروپا با تمام توان در راه حفظ برجام تلاش خواهد کرد، زیرا اطمینان دارد که بعید است جامعه جهانی در آینده نیز با چنین عزم یگانه‌ای در مقابله با یک چالش هسته‌ای به توافقی یکدست برسد.
دولت روسیه هم در بیانیه‌ای به مناسبت پنجمین سالگرد انعقاد برجام، از کشورها خواست "اراده سیاسی از خود نشان بدهند و به دفاع از برجام برخیزند". وزارت خارجه روسیه از همه امضاکنندگان برجام خواسته است که "شانس بازگشت برنامه جامع اقدام مشترک به کانال ثابت حفظ شود". وزارت خارجه روسیه تأکید دارد که آن کشور به "جستجوی راه‌های رفع تنش و حفظ و حمایت از برجام در مقابل حملات آمریکا" ادامه می‌دهد.
در پایان اعلامیه وزارت خارجه روسیه آمده است که "مخالفان برجام" قصد دارند با نابود کردن این توافق "به تشنج نظامی - سیاسی در خاورمیانه" دامن بزنند و "مسائل ماقبل انتخاباتی خود را حل و فصل کنند".در سالگرد برجام سخنگوی وزارت خارجه جمهوری خلق چین نیز طی بیانیه‌ای حمایت آن کشور را از حفظ و تداوم تعهدات مندرج در توافقنامه هسته‌ای با ایران ابراز کرده که در سایت رسمی آن نهاد آمده است.در بیانیه یادآوری شده است که در هفتم ژوئن وانگ یی، وزیر خارجه جمهوری خلق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس ادواری شورای امنیت، بر عزم قاطع چین مبنی بر ادامه حمایت از برجام تأکید کرده است.


کد مطلب: 222893

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/222893/اروپا-حفظ-برجام-تنها-ابزار-صلح

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir