به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۷ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۲۲۳۲۹۵

تهدید متقابل به نابودی تاسیسات استراتژیک

گروه بین الملل: در درگیری‌های مرزی آذربایجان و ارمنستان تابحال ۱۱ سرباز آذربایجانی و یک افسر ارتش کشته شدند. ارمنستان از کشته شدن دو افسر و زخمی شدن پنج سرباز خبر داد.
تهدید متقابل به نابودی تاسیسات استراتژیک
درگیری مرزی تازه بین آذربایجان و ارمنستان در منطقه ‌کوهستانی تووز که صدها کیلومتر با منطقه قره‌باغ فاصله دارد و ارتباطی هم با مناقشه قره‌باغ ندارد اتفاق افتاده است.
سرهنگ واقف درگاهلی، سخنگوی  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفت: اگر ارمنستان تصمیم بگیرد تاسیسات استراتژیک جمهوری آذربایجان از جمله سد و نیروگاه آبی "مینگه چویر" را هدف بگیرد آذربایجان قادر است نیروگاه هسته‌ای "متسامار" در ارمنستان را با موشک نقطه‌زن مورد حمله قراردهد و این می‌تواند یک فاجعه برای ارمنستان باشد.سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزود موقعیت طبیعی محل و نیروهای پدافند هوایی اجازه حمله به سد و نیروگاه آبی مینگه چویر را نمی‌دهند.آرتسورون آوانسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان هم در واکنش به تهدید آذربایجان در حمله به نیروگاه اتمی این کشور را  "جنایت" توصیف کرد.مینگاچویر یک نیروگاه آبی بسیار بزرگ برای آذربایجان است که روی رود "کر" ساخته شده و برای تامین برق این کشور حیاتی است.
نیروگاه هسته‌ای متسامور هم تنها نیروگاه اتمی تولید برق در ارمنستان است که در سال ۱۹۷۹ در ۳۷ کیلومتری ایروان، پایتخت ارمنستان ساخته شده است. این نیروگاه بعد از زلزله ویرانگر سال ۱۹۸۸ فعالیتش به حالت تعلیق درآمد و در سال ۱۹۹۵ دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.افزایش تنش بین دو کشور همسایه و متخاصم ابعادی فراتر از یک درگیری مرزی پیدا کرده است. بالا گرفتن درگیری بین دو کشور می‌تواند پای کشورهای منطقه را هم به این مناقشه بکشد و دو کشور را وارد یک جنگی فرسایشی و ویرانگر کند. خبر درگیری مرزی بین آذربایجان و ارمنستان سبب شده است که مناقشه دیرینه قره‌باغ که هیچ گونه پیشرفتی در حل آن تابحال حاصل نشده نیز، دوباره بر سر زبان‌ها بیافتد و مطرح شود.
بحران قره‌باغ در سال ۱۹۸۸ آغاز شد و پس از فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ همچنان ادامه یافت. حدود ۲۰ درصد از اراضی جمهوری آذربایجان به تصرف ارمنستان درآمده است. در سال ۱۹۹۴ به کمک گروه میانجیگر مینسک (آمریکا، روسیه و فرانسه) توافقنامه آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان به امضا رسید. این تنش تاکنون بیش از ۳۰هزار قربانی بر جای نهاده است.