به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۲۲۳۶۴۹

کرونا در ماه چقدر خرج روی دست ایرانی‌ها می‌گذارد؟

کرونا در ماه چقدر خرج روی دست ایرانی‌ها می‌گذارد؟
گروه اقتصادی:استفاده از ماسک در تمام مکان‌های عمومی و سرپوشیده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا الزامی اعلام شده است؛ این یعنی باید برای حفاظت جامعه از ویروس کرونا ماسک بخرید. اگرچه شرایط مثل روز‌های اول نیست و ماسک به راحتی پیدا شود یا خرید ژل ضدعفونی در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها امکان‌پذیر است، اما قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده. ماسک‌های سه‌لایه تقریبا دانه‌ای دو هزار تومان قیمت دارند و در بسته‌های ۵۰ تایی بین ۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. دستکش‌های لاتکس جفتی دو هزار تومان هستند و خرید بسته‌های ۱۰۰ تایی آن ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار خرج روی دست‌تان می‌گذارد. محلول مایع ضدعفونی کننده سطوح در دبه‌های دو لیتری ۶۰ هزار تومان، ژل ضدعفونی کننده دست در بسته‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری ۳۰ هزار تومان و اسپری الکل در بسته‌بندی‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید چنین محصولاتی برای یک خانواده چهار نفره که مجبور است در طول روز از خانه خارج شود و به ماسک و دستکش احتیاج دارد به حدود ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. در این گزارش قیمت انواع این محصولات را از برند‌های مختلف داخلی و خارجی آورده‌ایم تا کاملا مسلح به جنگ کرونا برویم.

قیمت انواع ماسک تنفسی؛ دو هزار تومان برای سه‌لایه‌ها
ماسک‌های سه‌لایه پزشکی که به آن ماسک جراحی هم می‌گویند، در بسته‌های ۵۰ تایی حداقل ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند. مثلا ماسک‌های برند پاک‌ماسک با چنین قیمتی فروخته می‌شوند. البته انواع ارزان‌تری مثل ماسک سه لایه پرستاری ۵۰ تایی به قیمت ۷۰ هزار تومان هم در بازار پیدا می‌شود. ماسک برخی برند‌ها کمی گران‌تر است. ماسک تنفسی ۵۰ عددی برند نفس ۲۳۰ هزار تومان است و این یعنی هر عدد ماسک سه لایه این برند، حدود چهار هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد. یکی دیگر از برند‌ها هم ماسک سه لایه را در بسته‌های ۵۰ تایی حدود ۱۶۰ هزار تومان می‌فروشد. با این حساب می‌توان گفت بازه قیمت هر بسته از این ماسک‌ها بین ۷۰ تا ۲۳۰ هزار تومان متغیر است. از طرف دیگر ماسک‌های غیر کارخانه‌ای که به صورت تکی در بسته‌ها پلاستیکی فروخته می‌شوند، عموما دانه‌ای هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند. احتمالا اگر این روز‌ها مترو سوار شده باشید، فروشنده‌های این ماسک‌ها را در ورودی ایستگاه‌ها مشاهده کرده‌اید. برخی ترجیح می‌دهند برای ایمنی بیشتر و پیشگیری مطمئن‌تر در برابر انتقال ویروس از ماسک N95 استفاده کنند. آنطور که وزارت بهداشت می‌گوید ماسک‌های سوپاپ‌دار که به اشتباه آن‌ها را فیلتردار صدا می‌کنیم و ماسک‌های N95 را هم شامل می‌شوند، گزینه خوبی برای پیشگیری از انتقال ویروس نیستند. چراکه بازدم افراد از طریق سوپاپ این ماسک‌ها به راحتی خارج می‌شود و جلوی انتقال ویروس را نمی‌گیرد. همچنین اخیرا مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند به دنبال جمع‌آوری این نوع ماسک‌ها از بازار هستند. ماسک‌های N95 در فروشگاه‌ها عموما ۱۵ هزار تومان قیمت دارند و حداکثر قیمت آن‌ها به حدود ۲۵ هزار تومان می‌رسد. ماسک‌های N99 که با ضریب بیشتری از ورود ریزگرد‌ها به ریه جلوگیری می‌کنند هم تقریبا ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. این ماسک‌ها بیشتر در روز‌های آلوده به کارمان می‌آیند چراکه از ورود ریزگرد‌ها جلوگیری می‌کنند و بازدم به راحتی از سوپاپ ماسک عبور می‌کند.ماسک‌های پارچه‌ای که بعضا آن‌ها را به خاطر قابلیت شستشو نسبت به دیگر انواع ماسک ترجیح می‌دهند، در بازار حدود ۱۵ هزار تومان است. این ماسک‌ها از پارچه‌های ساده ساخته شده‌اند. ماسک‌های پارچه‌ای نانو قیمت خیلی بالاتری دارند و بعضا حدود ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. از نمونه آن‌ها می‌توان به ماسک تنفسی برند‌های ریمکس و نانوکسین اشاره کرد که هر دانه ماسک پارچه‌ای نانو آن‌ها ۳۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت بعضی از آن‌ها مثل ماسک پارچه‌ای یحیی با فیلتر پنج لایه به ۴۱ هزار تومان می‌رسد.

قیمت ژل ضدعفونی‌کننده دست؛ ۳۰ هزار تومان برای ۵۰۰ میلی‌لیتری‌ها
ژل ضدعفونی‌کننده فوری دست در بسته‌بندی‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری عموما ۳۰ هزار تومان قیمت دارد. ژل ضدعفونی درما کلین یکی از پرفروش‌هاست که در بازار و داروخانه‌ها با همین قیمت فروخته می‌شود. ژل پادینا در بسته‌های بزرگتر ۷۵۰ میلی‌لیتری ۴۵ هزار تومان قیمت دارد. بعضی برند‌ها گران‌تر هستند. مثلا قیمت بسته‌بندی‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری ژل ضدعفونی‌کننده درموسپت تقریبا ۵۵ هزار تومان است و قیمت بسته‌بندی‌های یک لیتری این برند به حدود ۸۰ هزار تومان می‌رسد. برند سپتی‌ژل بسته‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری ژل ضدعفونی‌کننده الکلی را ۵۸ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است. ژل ضدعفونی‌کننده ۴۵۰ میلی‌لیتری اکتیو هم در فروشگاه‌ها حدود ۴۰ هزار تومان است. قیمت برند‌های خارجی خیلی بالاتر از این حرف‌هاست. برای مثال بسته‌بندی ۲۵۰ میلی‌لیتری ژل ضدعفونی کننده لافرش تقریبا ۹۵ هزار تومان فروخته می‌شود.قیمت بسته‌بندی‌های کوچک ژل ضدعفونی کننده دست با حجم ۱۰۰ میلی‌لیتر عموما شش هزار تومان است. مثلا ژل دست ۱۰۰ میلی‌لیتری آتوسا چنین قیمتی دارد. البته برخی برند‌ها مثل بس، ژل‌های ۶۰ میلی‌لیتری را شش هزار تومان می‌فروشند. اوه هم ژل پاک‌کننده و ضدعفونی کننده دست را در بسته‌های ۸۰ گرمی با قیمت هشت هزار تومان به بازار عرضه کرده است. ژل کنز با عصاره آلوئه‌ورا هم در بسته‌های ۶۰ میلی‌لیتری ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود. از جمله محصولات دیگر برند‌ها می‌توان به ژل ۵۰ گرمی سروینا با قیمت هشت هزار تومان، ژل ۱۰۰ میلی‌لیتری فورمس با قیمت هشت هزار تومان و ژل ۶۰ میلی‌لیتری رافونه با قیمت ۱۴ هزار تومان اشاره کرد.

قیمت اسپری الکل؛ ۵۰ هزار تومان برای ۵۰۰ میلی‌لیتر
محلول ضدعفونی کننده حاوی الکل در دبه‌های بزرگ عموما لیتری ۵۰ هزار تومان قیمت دارند. مثلا دبه ۱۰ لیتری محلول ضدعفونی کننده دست بوژنه ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بسته‌بندی‌های کوچک گران‌تر تمام می‌شود. مثلا محلول ضدعفونی کننده دست با الکل ۷۰ درصد پانکل در بسته‌های ۲۵۰ میلی‌لیتری ۲۱ هزار تومان است. اسپری الکل همین برند در بسته بندی ۱۲۰ میلی‌لیتری ۱۸ هزار تومان فروخته می‌شود و اسپری ۵۰۰ میلی‌لیتری آن ۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

قیمت ضدعفونی کننده سطوح؛ ۱۲۰ هزار تومان برای دبه‌های چهار لیتری
محلول ضدعفونی کننده سطوح دو لیتری سورولیت دو لیتری ۶۰ هزار تومان و چهار لیتری ۱۲۰ هزار تومان است. دبه‌های چهار لیتری محلول ضدعفونی‌کننده ماسیس هم تقریبا ۹۰ هزار تومان قیمت دارد. این محلول‌ها با برند جانسو در دبه‌های ۳.۵ لیتری با قیمت ۱۳۵ هزار تومان فروخته می‌شود. محلول ضدعفونی‌کننده برند بست در بسته‌های ۵۰۰ گرمی هم ۳۰ هزار تومان قیمت دارد. توجه داشته باشید که روی بسته‌بندی برخی از این محلول‌ها گفته شده آن‌ها هم برای سطوح و هم برای دست قابل استفاده هستند، اما بهتر است برای ضدعفونی کردن دست‌ها سراغ محلول‌های مخصوص بروید.

قیمت دستکش؛ دو هزار تومان برای انواع لاتکس
دستکش‌های یکبار مصرف نایلونی در بسته‌های ۱۰۰ تایی عموما کمتر از ۱۰ هزار تومان قیمت دارند. مثلا دستکش نایلونی سایز کوچک مخصوص کودکان برند بکر هشت هزار و ۵۰۰ تومان است. بسته‌های ۱۰۰ تایی دستکش نایلونی پویا هم تقریبا پنج هزار تومان فروخته می‌شود. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند سراغ این مدل دستکش‌های نایلونی نروند. چراکه به راحتی پاره یا سوراخ می‌شوند و همچنین در مدت کوتاهی دستتان داخل آن‌ها عرق می‌کند. در طرف مقابل دستکش‌های لاتکس که بعضا به آن‌ها دستکش مخصوص جراحی هم می‌گویند گزینه‌های بهتر، اما گران‌تری هستند. آن‌ها حالت کشی دارند و کامل به سطح دست می‌چسبند. با این حساب کار کردن با آن‌ها خیلی راحت‌تر است. دستکش لاتکس عموما هزار و ۷۰۰ تا دو هزار تومان به ازای هر جفت قیمت دارد. مثلا دستکش لاتکس برند نیتکس در بسته‌های ۱۰۰ تایی ۱۷۰ هزار تومان است. دستکش‌های همین برند در برخی فروشگاه‌ها تا ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. دستکش‌های لاتکس برند اپ پرفکت هم ۱۷ هزار تومان است. دستکش‌های نیتریل گران‌تر هستند. مثلا دستکش نیتریل مای گلاو در بسته‌های ۱۰۰ تایی ۳۷۴ هزار تومان است و این یعنی هر جفت آن سه هزار و ۷۴۰ تومان قیمت دارد.

خرید ماسک و ژل چقدر خرج روی دست ایرانی‌ها می‌گذارد؟
مرکز آمار می‌گوید هزینه‌های بهداشت و درمان خانواده‌ها در خردادماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه یک سال قبل ۲۴ درصد افزایش داشته است. این هزینه‌ها ماهانه حدود سه درصد بیشتر می‌شوند و می‌توان تاثیر اخبار مربوط به کرونا را روی چنین هزینه‌های مشاهده کرد.بررسی‌های ما نشان می‌دهد یک خانواده چهار نفره  که همگی آن‌ها روزانه در رفت و آمد هستند و ماسک و دستکش لازم دارند، برای خرید محصولات بهداشتی در ماه رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان خرج می‌کنند. اعضای این خانواده احتمالا هر کدام در روز یک جفت دستکش و یک عدد ماسک مصرف می‌کنند و اگر قیمت ماسک و دستکش را دو هزار تومان در نظر بگیریم، هزینه ماهانه چنین خانواده‌ای برای تهیه این دو قلم حدود ۴۸۰ هزار تومان خواهد بود. تقریبا دو ماه طول می‌کشد تا یک بسته ژل ضدعفونی‌کننده دست ۵۰۰ میلی‌لیتری برای یک نفر تمام شود. البته به شرطی که چندان وسواسی نباشد. با توجه به قیمت ۳۰ هزار تومانی هرکدام از این ژل‌های ۵۰۰ میلی‌لیتری، یک خانواده چهار نفره در ماه حدود ۶۰ هزار تومان برای خرید ژل هزینه می‌کند. علاوه بر این باید هزینه ۶۰ هزار تومانی برای خرید یک دبه دو لیتری محلول ضدعفونی‌کننده سطوح را هم در نظر بگیریم. مجموع این هزینه‌ها یعنی ۴۸۰ هزار تومان برای دستکش و ماسک، ۶۰ هزار تومان برای ژل دست و ۶۰ هزار تومان برای محلول ضدعفونی کننده سطوح به حدود ۶۰۰ هزار تومان در ماه می‌رسد. این رقم تا حدودی دست بالا محاسبه شده است.