به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۴

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ساعت ۰۹:۲۶

روش‌های جدید کشف و از بین‌بردن کرونا

گروه علمی و فناوری: تشخیص کووید ۱۹ در عرض چند ساعت پس از آلودگی فرد و از بین بردن ویروس کرونا با استفاده از ترکیب نور فرابنفش و نور آبی در هوا و روی سطوح، دو روش جدیدی هستند که محققان نیوزلندی به تازگی ارائه داده‌اند.
روش‌های جدید  کشف و از بین‌بردن کرونا
ویروس کرونا هر روز در سراسر جهان در رستوران ها، اداره ها، بازارها و مکان های دیگر قربانی های جدیدی می گیرد؛ این موج ترسناک عفونت محققان بسیاری از کشورهای جهان را بر آن داشته است تا شیوه های جدیدی را برای شناسایی این ویروس و از بین بردن آن بررسی کنند. محققان نیوزلندی نیز از این رقابت عقب نمانده اند و سرگرم آزمایش روش های جدید برای تشخیص و از بین بردن این ویروس هستند.یک گروه سرگرم فعالیت در زمینه آزمایش روش جدیدی هستند که می تواند ویروس کرونا را در عرض چند ساعت پس از آلوده کردن فرد تشخیص دهد و گروه دیگر روش ارزان قیمت تر و سریع تری ارائه داده اند که با استفاده از ترکیب نور فرابنفش و نور آبی ویروس کرونا را در هوا یا روی سطوح از بین می برد.این دو پروژه در صورت موفقیت به مهار و کنترل این همه گیری به گونه ای کمک می کند که نیاز کمتری به اعمال قرنطینه های طولانی مدت باشد.مرکز تحقیقاتی AgResearch در نیوزلند ریاست این دو گروه تحقیقاتی را بر عهده دارد و ۵۵۰ هزار دلار بودجه برای این تحقیقات دریافت کرده است.
محققان دانشگاه «پالمرستون نورث» در نیوزلند با کمک محققان موسسه تحقیقاتی ESR در دانشگاه «اوتاگو» روشی ارائه داده اند که می تواند ویروس کرونا را در عرض چند ساعت پس از آلوده کردن فرد تشخیص دهد.این آزمایش جدید که با کمک محققان موسسه تحقیقاتی ESR در دانشگاه «اوتاگو» ابداع شده، ۲۵۰ هزار دلار بودجه دریافت کرده است و انتظار می رود که ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر در دسترس عموم قرار گیرد. «اکسل هایزر» محقق ارشد این پروژه گفت: در آزمایش های تشخیصی ویروس کرونا، RNA ویروسی جستجو می شود.
سلول ها از RNA برای خواندن دستورالعمل های کدگذاری شده در دی.ان.ای و ساخت پروتئین ها استفاده می کند. ویروس ها به خودی خود هیچ دی.ان.ای ندارند و تنها RNA دارند که از آنها برای ربودن سلول های میزبان استفاده می کنند. بنابراین برای کشف RNA در نمونه های گرفته شده از بیمار، ویروس باید چند روز رشد کرده باشد. اما در این پروژه تحقیقاتی مولکول های «میکرو RNA» اندازه گیری می شوند که سلول های بدن هزاران مولکول مختلف آن را برای کنترل واکنش خود نسبت به بیماری ها تولید می کنند.«سندیپ گوپتا» همکار هایزر گفت: آنها در این آزمایش روی شناسایی الگوهای خاصی فعالیت می کنند که آن مولکول ها در حضور ویروس کرونا تولید کرده اند.وی افزود: این آزمایش، ردیابی تماس های هدفمند را بسیار مؤثرتر می کند و می تواند قرنطینه های طولانی را برای افرادی که به نیوزلند سفر می کنند، غیرضروری کند.به گفته هایزر، این آزمایش به اندازه کافی سریع انجام می شود. به طوری که با استفاده از آن می توان مسافران را در مرز در خصوص آلودگی به ویروس کرونا غربالگری کرد.
در پروژه دوم که محققان دانشگاه «مسی» در نیوزلند و محققان شرکت Energylight Group در آن شرکت دارند، محققان قصد دارند ویروس کرونا را در اولین مکان از آلوده کردن افراد متوقف سازند.«گیل گایت برایت» که ریاست گروه محققان AgResearch را بر عهده دارد، گفت: محققان خارجی برای زدودن ویروس ها از نور فرابنفش استفاده کرده اند.وی افزود: این روش به پرتوهای بسیار پرتوان و مدت زمان زیاد برای از بین بردن ویروس کرونا نیاز دارد؛ همچنین این روش درمانی خطر آسیب زدن به افراد و محدود کردن کارآیی آن را نیز به دنبال دارد.اما محققان نیوزلندی در این پروژه تحقیقاتی سرگرم آزمایش ترکیب نور فرابنفش با نور آبی هستند که هم اکنون به گونه ای بی خطر برای استریلیز کردن زخم‌ها و در درمان آکنه استفاده می شود.محققان قصد دارند در عرض ۶ ماه آینده، ترکیبات متفاوتی از طول موج ها، فاصله نور از جسمی که در حال استرلیزه شدن است و زمان قرار گرفتن در معرض این نور ترکیبی را ارزیابی کنند. سپس در عرض ۱۲ ماه آتی، نمونه اولیه ای از این نور ترکیبی را ارائه دهند که می تواند خارج از آزمایشگاه مورد استفاده قرار گیرد. محققان گفتند، از این روش می توان با حداقل تلاش برای ضدعفونی کردن همه چیز از بسته بندی ها و چمدان ها گرفته تا هوای در حال گردش استفاده کرد. این فناوری نه تنها در برابر ویروس کرونا مفید خواهد بود بلکه به مقابله با همه گیری های آتی نیز کمک خواهد کرد و کاربردهای پزشکی و کشاورزی وسیع تری خواهد داشت.

برچسب ها: کرونا واکسن