به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۲۲۴۱۸۱

عزایِ بازار کارت عروسی به خاطر کرونا

عزایِ بازار کارت عروسی به خاطر کرونا
گروه اقتصادی:روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: ضلع غربی میدان بهارستان به سمت خیابان جمهوری و ملت بازار انواع کارت دعوت برای عروسی و عزا است. کارت‌هایی که قیمت آنها از ۳۰۰- ۴۰۰ تومان شروع می‌شود و گران‌ترین‌شان ۲۰ هزار تومان است اما به گفته فروشندگان این کارت‌ها امسال ۸۰ تا ۹۰ درصد مشتریان‌شان کمتر شده است.
کسبه این بازار می گویند قیمت کارت تابع قیمت کاغذ و مقوا است؛ چون مقوا وارداتی است، با گران شدن نرخ ارز قیمت کارت عروسی هم بیشتر می‌شود. از سال گذشته تاکنون که قیمت کاغذ به دلیل گرانی ارز و تحریم‌ها 100 درصد زیاد شده، قیمت کارت هم افزایش یافته است. 

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن عمومی از جمله تالارهای عروسی، جشن‌های ازدواج هم دیگر رونق سابق را در فصل تابستان ندارند. نه تنها خیلی‌ها تصمیمی برای برگزاری جشن عروسی نمی‌گیرند، بلکه برخی دیگر هم از تصمیم اولیه خود برگشته و مراسمشان را لغو می‌کنند و برای دریافت کارت ها مراجعه نمی کنند.
یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر بر فروش کارت عروسی رونق گرفتن استفاده از شبکه‌های مجازی است. این روزها خیلی‌ها مهمانان خود به ویژه درجه اول‌ها را از طریق گروه‌های واتس‌اپی دعوت می‌کنند، اما آن طور که اکثر فروشندگان بازار می‌گویند کارت عروسی هنوز هم رسمیت بیشتری دارد و هم جنبه یادگاری و ماندگاری دارد. مثلا اگر قبلا برای هر عروسی به‌طور میانگین 100 کارت منتشر می‌کردیم الان و با رونق شبکه‌های مجازی در مواردی 20، 30 یا 5 کارت منتشر می‌کنیم. از سوی دیگر بعضی‌ها در رستوران، باغ‌ها و منازل شخصی جشن عروسی را به‌صورت محدود برگزار می‌کنندو هیچ کارتی منتشر نمی‌کنند.
دلیل مهم و اساسی برای کسادی بازار کارت عروسی، کاهش نرخ ازدواج است. خانواده‌ها کم فرزند شده‌اند و جوانان هم امکانات برای ازدواج ندارند و همین باعث می‌شود تقاضا برای کارت عروسی هم کاهش یابد.
برچسب ها: عروسی کرونا