به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۴ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۲۲۴۴۶۳

اسلام اجباری برای عزاداری ندارد

گروه سیاسی: عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر و سوگواری برای سرور و سالار شهیدان جایگاهی مهم در میان ایرانیان دارد. دقیقاً به همین دلیل این روزها که شیوع ویروس کرونا دوباره شدت گرفته،‌ عده‌ زیادی نگران برگزار نشدن جلسات عزاداری‌ یا محدود شدن آن هستند و همچنین گروهی به برگزار نشدن مراسم عزاداری رأی می‌دهند.
اسلام اجباری برای عزاداری ندارد
یك عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: مردم ایران به دلیل ارادتی که به امام حسین (ع) دارند در ماه‌های محرم و صفر در مساجد و تکیه‌ها مراسم عزاداری را با شور زیادی برپا می‌کنند و به همین دلیل طبیعی است که‌ این روزها نگران تعطیلی عزاداری باشند.آیت‌الله هاشم ‌هاشم‌زاده هریسی گفت:‌ مساله‌ مهم این است که درباره برگزار شدن یا نشدن عزاداری، این پزشکان هستند که باید با بررسی وضعیت به این تشخیص برسند که آیا برگزاری عزاداری امکان‌پذیر است یا اینکه برای حفظ سلامت و جان مردم امسال نمی‌توانیم در ماه‌های محرم و صفر در مساجد و تکایا عزاداری کنیم.
او توضیح داد: اینکه برخی از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، برگزاری مراسم عزاداری را واجب بدانند و بگویند نمی‌شود در محرم و صفر عزاداری نکرد اصلاً درست نیست؛ یعنی هیچ کسی نمی‌تواند درباره این مساله، آن هم در شرایطی که این بیماری سخت‌ جان همه را به خطر انداخته است، با زور حرفش را به کرسی بنشاند. وی گفت: دین اسلام اجباری برای عزاداری تعیین نکرده است و به همین دلیل همان‌طور که گفتم، باید پزشکان بگویند که می‌شود عزاداری کنیم یا نه. حتی فقها و مجتهدین هم با توجه به نظر پزشکان، درباره حلال یا حرام بودن برگزاری مراسم عزاداری نظر خواهند داد.

 
برچسب ها: عزاداری اسلام