به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۲۲۴۵۷۸

آقای روحانی، پاییزی سیاه در انتظار ماست

آقای روحانی، پاییزی سیاه در انتظار ماست
گروه سیاسی:روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود درباره تصمیم به برگزاری مراسم مذهبی نوشت: 
رئيس‌جمهور، جمع‌بندي تصميم ستاد ملي مقابله با کرونا درباره عزاداري محرم را اينگونه اعلام کرد: برگزاري عزاداري‌هاي محرم حتماً و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي قطعاً.اگر جمع کردن ميان عزاداري‌هاي محرم و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي امکان‌پذير باشد، اين تصميم را بايد ستود، ولي متأسفانه چنين چيزي امکان‌پذير نيست. اين واقعيت را تجربه دو سه ماه گذشته در زمينه برگزاري عروسي‌ها، مجالس ختم، مسافرت‌ها، حضور در مساجد، نمازهای جمعه، رستوران‌ها، تالارها، سفرهاي درون‌شهري و برون‌شهري با مترو، اتوبوس و هواپيما، رفع محدوديت از پاساژها، بازارها و... به اثبات رسانده است. اينکه مهار کرونا بعد از موفقيت‌هاي اوليه از کنترل ستاد ملي مقابله با کرونا خارج شد و مرگ‌ و ميرهاي روزانه از 34 نفر در پنجم خرداد به بالاي 220 نفر در تيرماه رسيد به دليل همين رفع محدوديت‌ها بود.اين روزها از يکطرف مسئولين وزارت بهداشت از مردم مي‌خواهند به شهرهاي زيارتي سفر نکنند، در تجمعات حاضر نشوند، مراسم عروسي برگزار نکنند، براي افراد فوت‌شده مراسم تشييع و تدفين و عزاداري جمعي برگزار نکنند و از طرف ديگر ستاد ملي مقابله با کرونا تصميم‌ مي‌گيرد مراسم عرفه هرچه باشکوه‌تر برگزار شود و در محرم و صفر هم عزاداري‌هاي پرشور داشته باشيم.البته با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي! همين سخن را هنگام برداشتن محدوديت‌هاي کرونائي در خردادماه از آقاي رئيس‌جمهور و ساير مسئولين ستاد ملي مقابله با کرونا بارها شنيديم ولي نتيجه عملي آن اين شد که کنترل و مهار کرونا از اختيار ستاد خارج شد و آمار ابتلاء و مرگ و مير به رقم‌هاي بي‌سابقه رسيد بطوري که مسئولين بيمارستان‌ها و مراکز بهداشتي اکنون از کمبود تخت، فرسوده شدن کادر درماني و ساير مشکلات مربوط به درمان بيماران کرونائي سخن مي‌گويند و اعلام خطر مي‌کنند. همين ديروز که آقاي رئيس‌جمهور مجوز برگزاري عزاداري محرم را صادر کردند، وزارت بهداشت 12 استان را در وضعيت قرمز و 13 استان را در وضعيت هشدار اعلام کرد. به عبارت روشن‌تر، از 31 استان کشور 25 استان به صورت جدي درگير کرونا هستند و اينطور نيست که بقيه استان‌ها کاملاً سفيد و بي‌مشکل باشند.
در چنين وضعيتي معلوم نيست چرا آقاي رئيس‌جمهور توصيه اکيد مي‌کند عزاداري‌هاي محرم با رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي برگزار شود. پروتکل‌ها طبق توصيه وزارت بهداشت عبارتند از زدن ماسک، رعايت فاصله اجتماعي، شستن دست‌ها و عدم حضور در اجتماعات. اگر بخواهيم بدون مجامله سخن بگوئيم بايد اعتراف کنيم امکان رعايت هيچيک از اين چهار مورد در عزاداري‌ها وجود ندارد.

به‌ويژه آنکه در هواي گرم تابستان استفاده از ماسک و تحرکات مربوط به عزاداري، با توصيه‌هاي اعلام شده سازگاري ندارند. نتيجه اين مي‌شود که به خاطر انجام يک امر مستحب، سلامت جامعه به خطر می‌افتد و بسياري از مردم قرباني کرونا خواهند شد. آنچه موجب تأسف شديد است اينست که ما به نام دين و با انجام کاري که مربوط به دين است، برخلاف خواست دين که حفاظت از جان را در اولويت اول قرار داده است عمل مي‌کنيم.
در فقه اسلام غير از مواردي معدود، جان انسان خط قرمز است و حتي آن موارد معدود هم مربوط به حيات شرافتمندانه انسان هستند. بنابراين، هيچ امري بالاتر از حفاظت از سلامت جامعه و جان انسان‌ها نيست و اموري از قبيل مراسم عرفه و نماز عيد قربان و عزاداري محرم و صفر که همه ما با جان و دل به آن عشق مي‌ورزيم را مي‌توان موقتاً تعطيل يا به صورت فردي برگزار کرد و در سال‌هاي بعد تمام آنها را جبران نمود.آقاي رئيس‌جمهور! شما به عنوان فرمانده کل ستاد مقابله با کرونا مسئول جان مردم هستيد. کاملاً روشن است که تصميمات جديد ستاد، دقيقاً همان بلائي را به جان‌ها خواهد انداخت که لغو محدوديت‌هاي کرونائي با خود آورده است. به اين واقعيت تلخ فکر کنيد که با اين تصميمات، پائيز سياهي در انتظار کشور ما خواهد بود. لطفاً تعارف با اين و آن را کنار بگذاريد و با ايجاد محدوديت‌هاي لازم به‌ويژه در زمينه تجمعات، کاري کنيد که پائيز آينده مثل تمام پائيزها رنگارنگ و پر از خاطره‌هاي شيرين براي مردم ايران باشد.