به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۲۲۵۱۳۶

اسکیمر چطور حسابتان را خالی می‌کند؟

اسکیمر چطور حسابتان را خالی می‌کند؟
گروه حوادث: فعال‌شدن رمز پویا یا همان رمز یك‌بارمصرف، كار و كاسبی مجرمان فیشینگی را كساد كرده و آنها را به سمت روش‌های دیگر سارقان فضای مجازی برده است. موضوعی كه رئیس پلیس فتای تهران آن را تایید كرده‌است. یكی از روش‌هایی كه این روزها بازارش داغ‌شده، اسكیمر است.روشی كه بی‌توجهی مالباخته به اخطارهای پلیسی و قضایی باعث می‌شود در مدت چند ثانیه كارت بانكی‌تان را تقدیم سارق کنید. امیر 26ساله یكی از مجرمان حرفه‌ای اسكیمر است كه در عملیات پلیس آگاهی دستگیر شد و در آژیر قرمز این هفته به گفت‌وگو با ما نشست و ناگفته‌های این روش سرقت را فاش كرد.
چند سال داری؟
26 سال.
تحصیلاتت؟
فوق‌دیپلم.
اسكیمر به چه معنی است؟
یعنی كپی كارت بانكی.
توضیح می‌دهی؟
ببینید، در این روش یك دستگاه به كارت‌خوان یا دستگاه عابربانك نصب می‌شود و كارت‌های بانكی را كپی می‌كند. البته در ایران روش كارت‌خوان استفاده می‌شود و من ندیدم كسی سراغ شیوه عابربانكی برود.
چرا؟
چون راحت‌تر است. برای روش عابربانكی كار مقابل دوربین بانك انجام می‌شود و خیلی زود لو می‌روی. بعد هم تجهیزاتش در بازار نیست.
تجهیزات روش اسكیمر با كارت‌خوان وجود دارد؟
دنبالش باشی گیر می‌آید. بازار سیاه دارد. حرفه‌ای‌های این كار می‌دانند از كجا بگیرند.
تو چطوری خریدی؟
از طریق یك آگهی اینترنتی. یك قاچاقچی برایمان آورد.
چه شد که به فكر این كار افتادی؟
من درس خوانده نرم‌افزار هستم. با این شیوه در فضای مجازی آشنا شدم. روش راحتی برای پول‌درآوردن بود و باندی تشكیل دادم و شروع كردیم.
چند وقت است با اسكیمر سرقت می‌كنی؟
حدود شش ماهی می‌شود.
بقیه را از كجا تهیه كردید؟
بقیه تجهیزات در بازار راحت پیدا می‌شود. یك دستگاه چاپ می‌خواستیم و تعدادی كارت.
خوب پیداكردن كارت‌های بانكی سخت نیست؟
فكر می‌كنید كارت‌های بانكی، كارتی خاص با ضریب امنیت بالا است؟ كارت‌های ساعت‌زنی یا كارت‌هایی كه با آن در اتاق‌های هتل را باز می‌كنند، هیچ فرقی با كارت‌های بانكی ندارند. این كارت‌ها را خام می‌خریدیم و بعد از كپی كارت‌های بانكی، اطلاعات را روی همین كارت‌های خام می‌ریختیم. فقط یك مرحله دیگر باقی می‌ماند.
چه مرحله‌ای؟
كارت‌های خام را تبدیل به كارت‌های بانكی كنیم. دستگاه چاپ خریده بودیم و طرح هر بانكی را كه می‌خواستیم روی آن درج می‌كردیم. بعد هم مشخصات می‌زدیم و كار تمام می‌شد.
چطور حساب‌ها را خالی می‌كردید؟
به طلافروشی و صرافی‌ها می‌رفتیم و طلا و دلار می‌خریدیم.
خب، الان برای خرید طلا و دلار كارت شناسایی می‌خواهند. این‌طوری كه زود لو می‌رفتید.
از كارت‌های اجاره‌ای استفاده می‌كردیم. از معتادان كارت‌ملی می‌گرفتیم و به آنها پول می‌دادیم. موقع چاپ مشخصات روی كارت‌ها هم اسم و فامیل كارت‌ملی مورد نظر را می‌زدیم.
در این مدت چند كارت كپی كردی؟
حدود هزار كارت.
چقدر برداشت كردید؟
فكر كنم دومیلیارد تومانی شد.
تمام موجودی حساب‌ها را خالی می‌كردید؟
ما دزدان منصفی بودیم و اگر موجودی حسابی پایین بود از آن برداشت نمی‌كردیم.
یعنی چقدر؟
زیر 200 هزار تومان.
كارت‌ها را كجا كپی می‌كردید؟
اغلب هم‌صنف‌های من در پوشش دستفروش كنار خیابان این كار را می‌كنند تا ردیابی نشوند. اما ما مغازه می‌زدیم. مغازه‌ای در ورودی شهرهای شمالی اجاره می‌كردیم. مسافران بهترین طعمه ما بودند. هر كسی به مسافرت می‌آید، حسابش پر پول است. بعد از چند دستبرد مغازه را تغییر می‌دادیم.
فكر می‌كردی دستگیر شوی؟
نه. خیلی حرفه‌ای عمل می‌كردیم.
توصیه‌ات به مردم؟
كارت‌ها امنیت كافی ندارند و باید خودشان مراقب باشند كه در دام مجرمان اسكیمری گرفتار نشوند. دزدان اسكیمری اغلب كارت‌خوان را در محلی قرار می‌دهند كه مشتری نتواند رمز را بزند و از او می‌خواهند كه رمز را اعلام كند. طعمه‌ها هم به‌راحتی رمز را اعلام كرده و خود را گرفتار می‌كنند. تمام مراحل اسكیمر بدون داشتن رمز فایده‌ای ندارد. پس رمز را اعلام نكنند تا حساب‌شان خالی نشود. اگر به سفر یا خرید می‌روید، یك كارت را برای خرید اختصاص دهید و پول را براساس نیاز به آن كارت انتقال دهید. موقع خرید هم از آن استفاده كنید. بعضی كارت‌هایی كه كپی می‌كردیم حكم دستبرد به گاوصندوق را برای ما داشت.
ارسال دیدگاه
مرجع : روزنامه جام جم
برچسب ها: اسکیمر