به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۲۲۵۳۴۹

عشقِ لیلا حاتمی به پدرش به عنوان فیلمساز

عشقِ لیلا حاتمی به پدرش به عنوان فیلمساز
گروه فرهنگی: لیلا حاتمی، فرزند مرحوم علی حاتمی، کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در گفت‌وگو با مجله فیلم درباره عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، حمید نعمت‌الله، مسعود کیمیایی، مانی حقیقی، بهمن فرمان‌آرا، داریوش مهرجویی و علی حاتمی صحبت کرد و آن‌ها را هشت تن از برترین کارگردانان و فیلمسازان سینمای ایران دانست.لیلا حاتمی درباره هوش فراوان عباس کیارستمی گفت: «بیشترین تلاشم را کردم که در «شیرین» همکاری نکنم که بتوانم تاثیر خودم را داشته باشم و ایشان این را خیلی خوب فهمید. وقتی که به من زنگ زد سریع رفت سر اصل مطلب و گفت: «اگر می‌خواهی توجه جلب کنی بهترین شکلش اینه که در این فیلم نباشی.»وقتی اینطوری گفت خجالت کشیدم که دلیل حضور نداشتنم را فهمیده و جمله‌ایی را ساخت که جمله مغز من بود و به نظرم او بیش از هر چیزی باهوش بود.  هرچند سر «شیرین» بهم خوش نگذشت چون آخرهای فیلمبرداری بود و به ته دیگ خورده بودم و پلان‌های جبرانی را با من گرفتند و پلان‌های احساسی زیاد نداشتم. اما خیلی خوشم آمد که بعد از نمایش از من پرسید راضی بودی؟ و من گفتم نه! و گفت این مربوط به من است و اشکال از من بوده و خیلی این حرکت انسانی و این سوال و آدابش برایم قشنگ بود و از جای درستی می‌آمد.»
او درباره علاقه‌اش به مسعود کیمیایی گفت: «هر دفعه به کیمیایی فکر می‌کنم، قلبم می‌زند. بعد از فیلمبرداری «حکم»، یک روز با آژانس می‌رفتم و راننده داریوش گذاشته بود و من هیجانی شده بودم از فکر آقای کیمیایی و فکر فیلمی که بازی کردم و داریوش و اتوبان. همینطور قلبم می‌زد و تجربه‌ای که باهاش داشتم را دوست داشتم.»
حاتمی درباره حمید نعمت‌الله گفت: «او نزدیک‌ترین آدمی است که در سینمای دنیا به خودم حس کردم. او بازیگر را به یک اندازه می‌آورد تو و راهنمایی می‌کند. ولی راهنمایی‌اش همیشه درجه یک نیست ولی دور هم نیست. یک چیزهایی را آدم نمی‌شناسد. یعنی اصلا نمی‌شود در مورد این چیزها راهنمایی‌ کرد. چون نمی‌دانی این چه لحظه‌ایی است.»

این بازیگر درباره مهارت و توانایی مانی حقیقی گفت: «تنها کسی که وجهی که در وجودم نبوده و در هیچ فیلمی نبوده به کار گرفته و جلوی دوربین آورده. او بوده است. یعنی خودش این را تولید کرده است.»لیلا حاتمی درباره دلیل بازی نکردن در فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی گفت: «در «درباره الی» معامله‌مان نشد. یعنی معامله اصلی‌مان نشد و ربطی به مسائل مالی نداشت. و هر دو این احساس را کردیم و بعدش هر دو نظرمان تغییر کرد و با آمادگی بیشتری رفتیم به سمت هم. نقش گلشیفته را قرار بود بازی کنم اما در بیشتر مواقع نقش و هنرپیشه مال هم‌اند و بعدش دیگر نمی‌شود گفت کدام بهتر بود و کدام بدتر.»او درباره داریوش مهرجویی گفت: «آقای مهرجویی خیلی خوب محیط را برای بازیگر فراهم می‌کند و خیلی در بازی گرفتن ماهر است و کار باهاش مثل رقصیدن باهاش می‌ماند. مثل یک رقص تانگو. هرچند تاثیر خودت را در فیلم اقای مهرجویی کم می‌بینید.»

حاتمی درباره سبک فیلمسازی بهمن فرمان‌آرا گفت: «ایشان یک شوخ طبعی دلپذیری دارد که در فرهنگ ما کم هست و این کنار مهربانی و بخشندگی و گذشتش هست. از منظر بازیگر خیلی خوشم می‌آید از اندازه‌ای که آدم را سرجای خودش می‌نشاند و متوجه خطایی که می‌کنی می‌شوی و برایش تنبیه اندازه و درست و منصفانه می‌شوی. خیلی موافقم که خودش بازی می‌کند. و اگر «حکایت دریا» را بازی نمی‌کرد خیلی تحملش سخت بود و امکان نداشت بتوانم فیلم را ببینم.  چون او حضور خیلی مفید و دلنشینی در فیلم دارد و در حالی که فضای شخصی کارکتر اصلی مطلوب نیست و قرار است دافعه ایجاد کند اما او عاملی می‌شود که فیلم را دنبال کنی و این از جذابیت‌های ایشان است و از خودم هم در این فیلم راضی بودم.»او درباره فیلمسازی پدرش (علی حاتمی) گفت: «به تازگی سینمای ایشان را کشف کردم و به عنوان فیلمساز عاشقش شدم. از حرف‌هایی که می‌زند و از شکل حرف زدنش خوشم می‌آید و مدیومش برای انتقال حرف‌ها و ایده‌هایش که داستان‌هایش هست، بی نظیر است. هنرمندتر از او ندیدم. خیلی ناب و نفیس است. شبیهش در این رتبه از هنرمندی نیست. آدمی که هم ایده جالبی دارد، هم وسیله‌اش که قصه هست جالب است. علاوه بر اینها، یک‌سری دکور قشنگ درست کرده است. علاوه بر اینها، یک‌سری جمله قشنگ هم درست کرده است. دیگر چی می‌خواهید؟! کم مانده در طول فیلم بغل‌تان کند و ماچ و ناز هم بکند، که به نظرم دارد می‌کند.»
برچسب ها: لیلا حاتمی