به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۰۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۴ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۲۲۵۳۶
تشکیل تیم کارشناسی بررسی انتقال آبY

10 فرضیه درباره عامل تنگی نفس در اهواز

گروه جامعه: نماينده اهواز در مجلس با اشاره به تنگی نفس نزدیک به 20 هزار خوزستانی به دلیل آلودگی هوا، گفت: در خصوص علت این حادثه 10 فرضیه مطرح است، ولی هنوز علت دقیق مشخص نشده و تا زمان مشخص شدن علت، باید به بیماران رسیدگی شود و این افراد به صورت رایگان درمان شوند.
10 فرضیه درباره عامل تنگی نفس در اهواز
سيدشكرخدا موسوي گفت: آلودگي هوا و مشكلات تنفسي و همچنين بحث انتقال آب، دو موضوع مهمي است كه اخيرا در استان خوزستان مطرح بوده است. در خصوص بحث مشكلات تنفسي كه براي شهروندان در خوزستان به وجود آمده،‌ تا دو روز پيش 18 هزار و 800 نفر به اورژانس هاي بيمارستاني مراجعه كردند و بر اثر بارندگي روزهاي پاياني هفته گذشته نيز حدود 730 نفر با مشكل تنفسي مواجه شدند و به اين ترتيب از بارندگي نخست تا به امروز نزديك به 20 هزار نفر در استان با مشكل تنفسي مواجه شده اند. وي افزود: ميانگين سني افرادي كه با مشكل تنفسي مواجه شده اند بين 20 تا 40 سال است و اين آمار نشان مي دهد كه اين افراد، بخش فعال جامعه و افرادي كه روزانه در فضاي باز حضور دارند، بوده اند. اين معضل در كودكان و افراد مسن كه معمولا در طول روز در خانه هستند كمتر مشاهده شد و بيشتر افرادي كه در طول روز در معرض هواي آزاد قرار دارند با مشكل تنفسي مواجه شده اند.

موسوي تصريح كرد: اين مشكل، يك اتفاق منحصر به فرد در ايران است و تا جايي كه من اطلاع دارم، نمونه چنين اتفاقي با اين وسعت تاكنون در ايران بروز نكرده است. در خصوص علت اين اتفاق 10 فرضيه وجود دارد كه مي توانند علت هاي اين حادثه باشند. بحث ريزگردها و عوامل نشات گرفته از گرد و غبار يكي از فرضيه ها است كه بايد بررسي شود. به هر صورت اين خاكي كه از سمت كشور عراق به ايران وارد مي شود، بايد بررسي شود و به هر حال ممكن است آلودگي هايي داشته باشد. در خصوص اينكه آيا اين ريزگردها آلوده هستند يا خير و اگر آلوده اند، چه موادي در آنها وجود دارد، تاكنون تحقيق علمي دقيقي انجام نشده است؛ البته تحقيقي توسط مركز پژوهش هاي مجلس انجام شد، ولي به صورت دقيق اعلام نشده كه ريزگردها دقيقا به چه موادي آلوده هستند. نماينده اهواز در مجلس خاطرنشان كرد: مواردي مانند آلودگي هاي نفتي و صنعتي در گذشته هم در استان وجود داشته و زماني در حومه شهر اهواز 400 مشعل شبانه روز روشن بودند، ولي هيچ گاه با چنين مشكلي در شهر اهواز مواجه نشده بوديم، پس در نتيجه بايد به دنبال عامل جديدي باشيم.

وي ادامه داد: موضوع آب شرب آلوده و يا فاضلاب شهري نيز از ديگر فرضيه هايي است كه در اين خصوص مطرح است. بافت گياهي شهر اهواز و درختان كنوكارپوس كه در سال هاي اخير به اهواز و ديگر شهرهاي استان آورده شده اند و در حال حاضر در سطح شهر گسترده شده اند نيز از ديگر فرضيه هايي است كه بايد بررسي شود؛ به هر حال اين نوع پوشش گياهي در گذشته در استان وجود نداشته و بايد بررسي شود. اين نوع درخت بيشتر در شهرهاي جنوبي استان كاشته شده و در شهرهاي شمالي استان رشد نمي كند؛ در 20 روز گذشته نيز مردم شهرهاي جنوبي استان بيشتر با عارضه تنفسي مواجه شده اند و در شهرهاي شمالي با اين مشكل مواجه نبوده ايم. موسوي گفت: آلودگي هاي ناشي از صنعت نيشكر نيز از ديگر فرضيه هاست؛ همچنين 24 ساعت پيش از بارندگي نخست در اهواز، يك انبار لاستيك در لشكر 92 زرهي اهواز آتش گرفت و اين آتش سوزي حدود 4 ساعت به طول انجاميد و بيشتر مناطق اطراف را دود غليظي پوشانده بود؛ اين موضوع نيز بايد بررسي شود. آلاينده هاي نفتي و موضوع باران اسيدي نيز از ديگر فرضيه هايي است كه در خصوص معضل تنگي نفس در اهواز مطرح است. البته در خصوص اسيدي بودن باران، بر اساس آزمايش هايي كه در استان انجام شد، عنوان شد كه آب باران اسيدي نبوده، ولي لازم است آزمايش هاي دقيق تري در تهران و يا حتي در صورت لزوم در خارج از كشور انجام شود.

وي افزود: آلاينده هاي صنعتي نيز از ديگر عواملي است كه ممكن است در خصوص تنگي نفس تاثيرگذار باشد. همه صنايع موجود در اهواز، در محدوده شهر قرار دارند و اين واحدهاي صنعتي آلودگي هايي را توليد مي كنند كه نقش اين آلودگي ها در تنگي نفس شهروندان بايد بررسي شود. نمايندگان كميسيون بهداشت و همچنين معاون وزير بهداشت در بازديدي كه روز پنجشنبه گذشته از اهواز داشتند،‌ از صنايع موجود در شهر نيز بازديد كردند و در جريان روند توليد آلودگي اين واحدها قرار گرفتند. نماينده اهواز در مجلس تصريح كرد: نكته قابل توجه اين است كه در بررسي تعداد افراد مبتلا به تنگي نفس در مناطق شهري اهواز به اين نتيجه مي رسيم كه افراد ساكن در مناطق نزديك به واحدهاي صنعتي بيشتر با اين مشكل مواجه شده اند. در بارندگي اول در منطقه خشايار 22 نفر، كوي علوي 39 نفر، كوي سياحي 26 نفر، باهنر 26 نفر، سپيدار 20 نفر، پاداد و فاز دو 88 نفر، كيانپارس 10 نفر، آخر آسفالت 14 نفر و در منطقه ملاشيه 14 نفر با مشكل تنفسي مواجه شدند و اين نشان مي دهد كه آمار مبتلايان در مناطق نزديك به صنايع بيشتر است. همچنين توجه داشته باشيم كه اين آمار تنها مربوط به افرادي است كه به اورژانس بيمارستان هاي دولتي مراجعه كرده اند و افرادي كه به مطب ها و يا كلينيك هاي خصوصي مراجعه داشته اند در اين آمار ثبت نشده است.

موسوي خاطرنشان كرد: همچنين گفته مي شود كه تركيب جديدي از بنزين توليد شده و به صورت آزمايشي در برخي شهرها توزيع شده است. اين نيز يكي از فرضيه ها است كه بايد بررسي شود كه آيا چنين موضوعي صحت دارد يا خير و اگر صحت دارد، چه تاثيري بر مشكل تنفسي شهروندان داشته است. مساله اي كه وجود دارد اين است كه علت قطعي اين مشكل هنوز توسط هيچ كدام از دستگاه هاي مرتبط اعلام نشده و تنها نوع بيماري شناسايي شده كه نوعي آسم است. همچنين بايد توجه داشته باشيم كه آسم بيماري نيست كه به راحتي درمان شود و قطعا افرادي كه با مشكل تنفسي مواجه مي شوند، در آينده نيز با مشكلاتي مواجه خواهند شد. وي ادامه داد: مساله روشن اين است كه اين مشكل تنفسي پس از بارندگي ايجاد مي شود و ارتباط مستقيم آن با باران بر همه روشن است و عامل بروز اين عارضه به باران ارتباط دارد. همچنين مساله ديگري كه بايد بررسي شود، موضوع سپر يوني است كه در اواخر دولت دهم در حميديه با هدف جلوگيري از عبور ريزگردها افتتاح شد و به مدت 45 روز نيز فعاليت كرد. اين سپر يوني يك لايه يوني در عرض 7 كيلومتر و ارتفاع 200 متر ايجاد مي كند و از روسيه به اهواز آورده شده است؛ به هر حال اين موضوع نيز عامل جديدي است و بايد بررسي شود.

نماينده اهواز در مجلس اظهار كرد: در روزهای اخیر که با این مشکل در شهر اهواز و دیگر شهرهای جنوبی مواجه بودیم، مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز و بیمارستان ها بسیار در زمینه درمان بیماران تلاش کردند و این در حالی بود که به هیچ وجه حمایت نشدند. تلاش می کنیم وزیر بهداشت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست را به خوزستان بیاوریم تا از نزدیک شرایط را مشاهده و از دستگاه های مرتبط حمایت کنند. همانطور که اگر در یک استان زمین لرزه ای ایجاد شود، همه کشور بسیج می شوند تا امکانات لازم را به آن استان ارسال کنند، اکنون نیز شرایط در خوزستان بحرانی است و باید حمایت شود. اگرچه تا کنون کسی در ارتباط با تنگی نفس در خوزستان جان خود را از دست نداده، ولی مرگ تدریجی است. وی با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان استان خوزستان با رییس جمهور در هفته گذشته، افزود: در آن جلسه نیز چند نفر از نمایندگان استان گزارش هایی را در خصوص بحث آلودگی هوا به دکتر روحانی ارائه دادند، ولی لازم است اقدام فوری انجام شود و به مجموعه های وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست دستور داده شود که موضوع را پیگیری کنند. گزارش سفر نمایندگان کمیسیون بهداشت به اهواز روز یکشنبه (امروز) در کمیسیون بررسی می شود و روز سه شنبه نیز در صحن مجلس قرائت خواهد شد و امیدواریم ارائه گزارش به صورت علنی، در حمایت از مردم تاثیرگذار باشد.

موسوی گفت: طبق قانون اگر کسی مبتلا به یک حادثه غیرمترقبه شود، باید به صورت رایگان درمان شود و معاون وزیر بهداشت نیز در سفر به اهواز قول داد که این موضوع را پیگیری کند. این حادثه اکنون رخ داده، ابتدا باید تلاش کنیم که علت دقیق مشکلات تنفسی مشخص شود و در کنار آن، باید بیمارستان های اهواز تجهیز شوند؛ اکنون چند بیمارستان در اهواز و دیگر شهرهای استان به حالت نیمه کاره وجود دارد که باید با اختصاص اعتبار، تکمیل شوند. استان خوزستان مشکلات زیادی دارد و در نتیجه لازم است کارگروهی ویژه تشکل شود تا مشکلات استان خوزستان را تدوین کند. وی افزود:بسیاری از صنایع استان و همچنین صنایع نفتی، یک درصد مربوط به آلاینده های نفتی را به استان نمی دهند و این در حالی است که تنها آلودگی های این صنایع به مردم استان می رسد.

وی در خصوص موضوع انتقال آب کارون، تاکید کرد: در استان خوزستان در زمینه کیفیت و کمیت آب با مشکل مواجه هستیم و در چنین شرایطی توجیه شده نیست که 5 هزار میلیارد تومان برای انتقال آب اختصاص داده شود. در بسیاری از شهرهای استان خوزستان آب جیره بندی است، در نتیجه اگر مردم استان از بهترین آب شرب برخوردار شوند و مشکل فاضلاب استان نیز حل شود، آن وقت اگر آبی اضاف آمد می توان بحث انتقال را مطرح کرد. دکتر روحانی نیز در دیدار مجمع نمایندگان استان تاکید کرد که نمی گذاریم موضوع انتقال آب به خوزستان آسیب برساند. اکنون قرار بر این است که یک تیم کارشناسی به مدیریت آقای شمسایی تشکیل شود و این گروه بر روی تونلی که برای انتقال آب در حال ساخت است، کار کارشناسی انجام دهد. نماینده اهواز در مجلس در خصوص برپایی زنجیره های انسانی در حمایت از رودخانه کارون، اظهار کرد: موضوع زنجیره های انسانی حرکت خوبی در حمایت از کارون بود، به شرطی که به تجمع ها سیاسی نشود و به ابزاری برای سوء استفاده خارجی ها تبدیل نشود.
مرجع : ايسنا